Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Nytt klonkade läte vid gaspådrag.

  1. #1
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136

    Nytt klonkade läte vid gaspådrag.

    Hej,

    Körde drygt 17 mil idag, med min Honda magna 750. Var nästan bara motorväg, men de sista milen kände jag ett nytt tydligt klonkande från motorn vid gas pådrag. Väldigt tydligt vid låga varv, men sedan försvinner det.

    Har aldrig tidigare märkt av det. Någon som har ett tips på vad det kan vara?
    Det är ju en Honda V4, så lite googlande gör att många upplever det som normalt med missljud, tydligen.
    Det som gör mig ororlig är att det är så pass kraftigt att man kan känna klonkningarna i fotpinnarna. Det känns inte bra.

    Oljan är fin, kanske lite låg.

    Alla förslag beaktas, då jag har 17 mil hem i eftermiddag och vill ogärna ha ett ras i regnet.
    /Zeeuus

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Är det bara ett dunk när du går på gas och släpper gasen så kan det ju vara så enkelt att det är ett motorfäste/gummibussning som är lite slapp eller en dåligt åtdragen bult/skruv .
    Men dunkar det hela tiden vid gaspådrag så skulle jag bli orolig typ dunk , dunk , dunk osv.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Är det bara ett dunk när du går på gas och släpper gasen så kan det ju vara så enkelt att det är ett motorfäste/gummibussning som är lite slapp eller en dåligt åtdragen bult/skruv .
    Men dunkar det hela tiden vid gaspådrag så skulle jag bli orolig typ dunk , dunk , dunk osv.
    kedja eller kardan ????

  4. #4
    Kolla svingen

  5. #5
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    OK,

    Jag körde hem i regnet, lätt orolig.
    Nåväl, ljudet var borta efter 8 h arbete och jag körde lugnare då det regnade. Vet inte om det kan ha påverkat men nu var det borta.

    Det är kedja på denna, men den har jag precis justerat och smort efter konstens alla regler.

    Det var bara vid låga varv och gas pådrag till ca 3-4000 rpm som det hördes. Kan vara att den gick länge i motorvägsfart och någon bussning blev överhettad och inte stabiliserade lika bra längre. Idag fick den vila lite så ska jag kolla ordentligt i helgen.

    Tack för tipsen.
    /Zeeuus

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Zeeuus Visa inlägg
    OK,

    Jag körde hem i regnet, lätt orolig.
    Nåväl, ljudet var borta efter 8 h arbete och jag körde lugnare då det regnade. Vet inte om det kan ha påverkat men nu var det borta.

    Det är kedja på denna, men den har jag precis justerat och smort efter konstens alla regler.

    Det var bara vid låga varv och gas pådrag till ca 3-4000 rpm som det hördes. Kan vara att den gick länge i motorvägsfart och någon bussning blev överhettad och inte stabiliserade lika bra längre. Idag fick den vila lite så ska jag kolla ordentligt i helgen.

    Tack för tipsen.
    Skönt om oljudet är borta. Slitna drev eller osmord kedja kan ju ge upphov till diverse konstiga ljud.


  7. #7
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Fast det gjorde jag för två veckor sedan. Smorde kedjan och så. Förlåt om jag var otydlig...

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
    /Zeeuus

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66
    Spännande! Jag har precis samma klonkade på min BMW f650GS... Kring 2000 varv låter det olustigt och sen bara försvinner det. Då mina mekartalanger är lika bra som min gammelhebreiska misstänker jag att det bara är att lämna in den...

  9. #9
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Zeeuus Visa inlägg
    Hej,

    Körde drygt 17 mil idag, med min Honda magna 750. Var nästan bara motorväg, men de sista milen kände jag ett nytt tydligt klonkande från motorn vid gas pådrag. Väldigt tydligt vid låga varv, men sedan försvinner det.

    Har aldrig tidigare märkt av det. Någon som har ett tips på vad det kan vara?
    Det är ju en Honda V4, så lite googlande gör att många upplever det som normalt med missljud, tydligen.
    Det som gör mig ororlig är att det är så pass kraftigt att man kan känna klonkningarna i fotpinnarna. Det känns inte bra.

    Oljan är fin, kanske lite låg.

    Alla förslag beaktas, då jag har 17 mil hem i eftermiddag och vill ogärna ha ett ras i regnet.
    Kolla ryckutjämnarna, sitter innanför drevet bak, kan vara slitna då klonkar det en del!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Kolla ryckutjämnarna, sitter innanför drevet bak, kan vara slitna då klonkar det en del!
    Ryckutjämnaren klonkar inte vid jämn fart, utan bara vid gaspådrag och avdrag.
    Om man gasar och släpper några gånger, så skall det inte låta illa om gummina är hela vid bakdrevet.

Liknande ämnen

  1. Yamaha Virago 750 dör vid gaspådrag
    Av VrålÅke i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-09-10, 09:57
  2. Dör vid gaspådrag, Yamaha 650 Dragstar
    Av Micke-b i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 08:20
  3. Missljud vid gaspådrag
    Av Reject i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 10:43
  4. yamaha xvs 650 dör vid gaspådrag
    Av KSP i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 08:11
  5. Kawasaki Z550 hostar vid gaspådrag
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •