Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kul med hoj som går rent!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33

    Kul med hoj som går rent!

    Jag köpte en Marauder 800 som kontrast till min FZR600.
    Eftersom jag är ny på köra hoj tänkte jag köra billigt för att hitta vad jag vill ha för modell innan jag tömmer spargrisen. Fast just nu är jag mycket nöjd med båda och har inget sug efter något annat. Enda problemet är att bestämma vilken jag ska köra med, ett väldigt angenämt problem :-)

    Maraudern hade gått väldigt lite de senaste åren och gick inte helt rent. Möjligen gammal bensin alternativt avlagringar var min tanke. Fyllde på med frisk bensin och STP rengöring och efter några mil gick den bättre.
    Dock gick den inte helt rent på låga varv så jag skruvade isär och rengjorde förgasarna. Jodå, den började gå bättre på låga varv men på högre varv började den gå illa och det kändes som att den dog på ena cylindern.
    Som gammal mekaniker och med sunt förnuft antog jag att eftersom jag varit och pulat med förgasarna så har något blivit galet där. Plockade isär igen och ser att en bricka under ena huvudmunstycket sitter snett så munstycket sitter helt galet (jäkla klåpare..).
    Nåväl, nu är den slutligen hopskruvad rätt och den går rent på hela registret :-)

    Lite frågor:
    Jag fick med Silvertail ljuddämpare, någon som har erfarenhet om dom låter mycket högre än original?
    Den får gärna låta en smula mer än den gör nu men jag vill inte störa grannarna.
    Jag antar att man borde byta luftfilter och helst bänka den för att få mer effekt.
    Bör man bestycka om ifall man bara byter rören?

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Hej,

    Trevligt med samma angenäma problem som jag brukar ha.
    Jag har en Triumph Scrambler som är ombestyckad för bättre flås, när originaldämparna sitter på går den lite för fett och lite sämre på köpet. Det beror väl på hur mycket extra hk du vill ha på hojen, men att bara byta ljuddämpare till lite grövre med bättre flås i räcker det nog att ombestycka förgasarna. Så är det på min.

    Jag hade en tanke för några år sen att trycka i ca 20 hk till i Scramblern, men då pratade jag om att plana toppen och bestycka om förgasarna ytterligare och byta ut luftfiltret mot separata som sitter på vardera förgasare. Hade tänkt bromsa motorn hos en motorbyggare för ett optimalt prestandaflöde.
    Men jag låter den vara original så när som på ljuddämparna och ombestyckade förgasare.

    Lycka till med det angenäma problemet att välja hoj.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33
    Tack för svar!
    Det är egentligen inte effekten jag är ute efter i första hand, mest lite mer ljud.
    Samtidigt är det ibland skönt att den går tyst.. Jag får helt enkelt testa och lyssna själv, jag har en bekant på bilprovningen så det är inga problem att mäta så den håller sig på rätt sida lagen (han kör också Scrambler förresten, mycket snygg mc!!)
    Dock är två av grabbarnas födelsedagar, min och frugans bröllopsdag samt min egen födelsedag ivägen för allt för mycket skruvande så jag får vänta :-)
    Senast redigerat av Con den 2016-06-15 klockan 18:29.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Rätt skönt med en tyst hoj också, min Street Triple R har originaldämparna så den är tyst. Jag provkörde en med Arrow-system på, inte alls ett ljud jag gillade. Men Scramblern ska låta tycker jag, den låter som en symaskin annars he he. Jo de är trevliga och fina, Scramblers. Du kanske skulle ta och provköra en?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Rätt skönt med en tyst hoj också, min Street Triple R har originaldämparna så den är tyst. Jag provkörde en med Arrow-system på, inte alls ett ljud jag gillade. Men Scramblern ska låta tycker jag, den låter som en symaskin annars he he. Jo de är trevliga och fina, Scramblers. Du kanske skulle ta och provköra en?
    Ett trevligt motorljud är om en äldre hoj går alldeles klockrent på tomång och följer med vid gaspådrag. Gillar icke öppna rör.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ett trevligt motorljud är om en äldre hoj går alldeles klockrent på tomång och följer med vid gaspådrag. Gillar icke öppna rör.
    Hellere en hoj som går rent och mjukt över hela registret, drar jämnt, saknar avgassmällar vid gasavslag, än att pressa ur de sista möjliga hk:na och få en jobbigare rova...

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Gabbani Visa inlägg
    Jag beställde i allmänhet städtjänster via hemsida. De kom och gjorde en hel städning i 3 rum och mitt stora garage, och tvättade också alla mina motorcyklar med en viss speciell kemisk tvål. Dessutom hjälpte de till att transportera några av mina tillhörigheter hemifrån till en lägenhet i Stockholm. Och jag betalade väldigt lite för sitt arbete.
    Gabbani, du har inte något antivirusskydd i din dator va'?

    Till alla andra: klicka INTE på länken som anges i hans text!

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Gabbani Visa inlägg
    Skämtar du med mig
    Länken leder endast till städföretaget.
    Nej. Varför länkar du ett städföretag?? Är det ditt företag kanske?

Liknande ämnen

  1. xs 650 (går inte rent)
    Av pgraff i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-08-14, 23:02
  2. Göra rent grenrör!
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •