Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Yamaha xv750 -81

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ä-holm
    Inlägg
    2

    Yamaha xv750 -81

    Hola!
    Köpte mig härom veckan ovan nämnd motorcykel. KUL! Enda problemet är det klassiska startmotor problemet men det har jag tänkt skjuta på tills en dag längre fram. Den har gått fantastiskt bra varje dag, har kört ca10 mil om dagen. Tills igår...
    Stressig morgon och 500m hemifrån börjar det regna. "Ingen fara med det, den här hojen fixar ju allt." NOT. Efter ett par km dör den första av de två V-cylindrarna. Den hostar till någon gång, baktänder för att sedan dö.
    "Jaja den gillar väl inte regn", tänker jag och resonerar som så att en cylinder är bättre än ingen cylinder alls. Ytterligare någon km, så dör andra halvan av V´t.
    Jag försöker med startmotorn och får ingen reaktion. Jag springer mig genomsvett när jag försöker springa igång den. No luck.. Det blir till att lifta till jobbet, fml.
    Solen tittar fram, det blåser lite grann och jag hoppas att den ska torka och pigga på sig under dagen. Det gör den inte. Jag får baxa upp den på ett släp och köra hem den.
    Jag har sedan:
    Gjort rent tändspolar och kopplingarna runt dem, oxidspray.
    Borstat av tändstiften som jag upplever vart väldigt sotiga, det ena var vitt.
    Laddat batteriet.
    Och den gick inte igång igår kväll.
    Idag har jag kollat så att jag har gnista i stiften, dönat i en hel drös med startspray och jag fick igång den! Det puttrade ur båda avgasrören en kort stund. När jag skulle rulla ut på vägen så var den riktigt trött och gick ojämnt. Det var då bara en av cylindrarna som gick. Jag slet av stiften, sotiga men gnista i båda och det ena var tokvarmt och det andra relativt svalt. Startmotorn går runt men det tänder inte. Med startgas så hade den förmodligen gjort det.

    Har någon tips var jag ska börja? Elen verkar ju funka och det bör la innebära att den inte får bensin/luft? Om det satt sig vatten någonstans, borde inte det torkat vid det här laget? Kan luftfiltren tagit in vatten?
    Ordnar jag det själv? Jag är inte speciellt mekvan, farsan har skruvat en del.
    Om inte, finns det en vettig Yamaha-skruvare i NV-skåne trakten? Vad kan det kosta hos en vanlig hojverkstad?


    Tack på förhand /F

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ä-holm
    Inlägg
    2
    Tändstiftens gnista är inte vad jag skulle beskriva som något blått fyrverkeri dock.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Låter som den ville ha en flaska STP rengöring i tanken...
    Ove

Liknande ämnen

  1. Yamaha Virago xv750
    Av sabbe i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-04, 20:01
  2. Rensa el på Yamaha xv750 -82?
    Av zanniara i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-06-12, 18:41
  3. Yamaha XV750 -81 (oljelampa lyser vid gaspådrag)
    Av Henric_D i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 12:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •