Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Avgassystemets motstånd??

  1. #11
    Nä brukar finnas hög o lågfartsmunstycken i en förgasare o dom är fasta !
    Men jag kan ha fel ! Dom flesta har så

  2. #12
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    På mina är luftskruvarna de ända man kan ändra på, sitter utvändigt. (förutom nål-läge)Men jag har ju vacum-styrda förgasare , kanske är helt annorlunda på andra förgasare.

  3. #13
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    För att gå tillbaka till huvudfrågan. Generellt sett så är det väl så att det kan ha stor betydelse.

    För öppet "baktill" kan medföra att hojen går för snålt (för mycket luft, inte tillräckligt med bränsle), vilket kan medföra att den blir för varm, vilket (i förlängningen) kan medföra att man får brända avgasventiler och en dyr reparation.

    Jag kan inte detta på djupet, men där är en del av teorin i vart fall.

    Avgasknallar kan vara en indikation på att den går snålt. Blåa krökar kan vara en annan indikation på att den går för varmt (på en luftkyld motor).

  4. #14
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Aha Jamen dåså! Då är problemet löst.
    Det blir nya ljuddämpare mer avsetta för en 650 (648) kubiks motor, kan ju inte åka omkring med sådana såm egentligen är för en motor med mer än det dubbla jag har!





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Aha Jamen dåså! Då är problemet löst.
    Det blir nya ljuddämpare mer avsetta för en 650 (648) kubiks motor, kan ju inte åka omkring med sådana såm egentligen är för en motor med mer än det dubbla jag har!





    Jo, det kan du visst om du sätter på ett luftfilter som ger mindre motstånd och går upp ett par storlekar på munstyckena. Du kan då även hitta ett par hästar extra och få en piggare motor.

  6. #16
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Näpp inte ska jag ha ljuddämpare som inte är avsedda för en mindre motor? Att ha två stycken som egentligen är avsedda för 1200 kubik är ju inte vettigt. Dessutom så har jag inte gillat de jag har, lite för korta liksom.
    Men åsido är det viktigt att insug och avgas är bra balanserat så tycker nog jag att det ska sitta mer lämpliga dämpare som ser bättre ut.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •