Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Öppningsbar hjälm eller inte?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66

    Öppningsbar hjälm eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ingen fara med öppningsbar och solskydd, det tog några år men kvalitetsmärken som Shoei kom med Neotec och komforten är super. Men skulle nog tänka mig för med billiga modeller, brukar ramla isär och bli rassligt.
    Ingen fara? En öppningsbar hjälm är inte lika säker som en traditionell då den består av flera lösa delar vilket gör den svagare. Oftast är det bara på två plasthakar och två skruvar som håller fast hela frontpartiet med resten av hjälmen. Infästningen till den öppningsbara delen tar upp plats och är en svaghet då där finns mindre skydd, precis som med solskyddet och fästpunkterna. Ytterligare svagheter.

    Hjälmen du nämner klarade att hålla frontpartiet låst i 93% av testerna. Om du vill agera försöksperson och hoppas på att den väl håller den dagen du går omkull så visst gör det. Jag gör det inte utan håller mig till den traditionella integralhjälmen eftersom dessa är så mycket säkrare.

    Flera fabrikanter tillverkar inte öppningsbara hjälmar p.g.a. säkerhetsaspekten. Det säger en hel del om varför man ska hålla sig borta från denna typ av hjälm.

  2. #2
    Vi gör alla val utifrån egna behov och erfarenheter.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag kör mest med öppen hjälm och ja, jag vet ; precis som med Mc-åkning överhuvudtaget är det en kalkylerad risk. Men jag tar den !

  4. #4
    Men hålls den stängd i 93 procent av testerna så är väl det kanon? Med det resultatet tvekar inte jag att köpa en Neotec. Tittade föst på Schubert men jag har haft Shoei tidigare och vet att de passar mitt huvud.

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Duke77 Visa inlägg
    Ingen fara? En öppningsbar hjälm är inte lika säker som en traditionell då den består av flera lösa delar vilket gör den svagare. Oftast är det bara på två plasthakar och två skruvar som håller fast hela frontpartiet med resten av hjälmen. Infästningen till den öppningsbara delen tar upp plats och är en svaghet då där finns mindre skydd, precis som med solskyddet och fästpunkterna. Ytterligare svagheter.

    Hjälmen du nämner klarade att hålla frontpartiet låst i 93% av testerna. Om du vill agera försöksperson och hoppas på att den väl håller den dagen du går omkull så visst gör det. Jag gör det inte utan håller mig till den traditionella integralhjälmen eftersom dessa är så mycket säkrare.

    Flera fabrikanter tillverkar inte öppningsbara hjälmar p.g.a. säkerhetsaspekten. Det säger en hel del om varför man ska hålla sig borta från denna typ av hjälm.
    Ok men dom största inom hjälmar tillverkar ju öppningsbara hjälmar. Låsningar i rostfritt stål i min neotec. Ger nog det skydd jag behöver. riktiga smällar klarar inget huvud oavsett hjälm.

  6. #6
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Men hålls den stängd i 93 procent av testerna så är väl det kanon? Med det resultatet tvekar inte jag att köpa en Neotec. Tittade föst på Schubert men jag har haft Shoei tidigare och vet att de passar mitt huvud.
    Håller med. Provade Schubert C3 med men Neotecen sitter bäst på min skalle. Men som sagt olika. Den är otroligt skön, sitter som smäck på huvudet. Även utrustat den med Senas intercom för just Neotec, funkar super. Haft Scala rider G9x tidigare men mycket bättre ljud i Senas och allt inbyggt i hjälmen.
    Senast redigerat av engström67 den 2016-05-15 klockan 22:07.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Testen Sharp och andra utför är väl bra och ger ett hum om hur hjälmsäkerheten är överlag, vilket är bättre än inget, men testen har faktiskt väldigt lite förankring i verkliga situationer då hjälmarna testas i ett labb. Här testas bara smällar rakt på hjälmen mot raka samt böjda former och i hjälmen sitter en huvudform med motsvarande vikt av ett riktigt människohuvud. Med tas inte saker som att i verkligheten så man har den egna kroppen bakom som vikt, att man vid en omkullkörning oftast smäller i huvudet mer än bara en gång samt alla andra krafter som är i rörelse vid en riktig trafikolycka.

    Om hjälmen vi talar om klarar att hålla sig stängd i 93% av Sharps tester när den endast har vikten bakom sig av ett människohuvud, tänk då vad som sker procentuellt när man har massan av en kropp också med i beräkningen, samt alla andra aspekter av en riktig olycka som inte kan testas eller mätas.

    I 7% av testerna Sharp gjorde så öppnade den sig och då blir det ditt ansikte som får ta emot smällen, helt oskyddat. Hoppas denna "kalkylerade" risk är värt det.

    Jag är inte beredd att chansa så därför kör jag som sagt med traditionell integralhjälm.

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Duke77 Visa inlägg
    Testen Sharp och andra utför är väl bra och ger ett hum om hur hjälmsäkerheten är överlag, vilket är bättre än inget, men testen har faktiskt väldigt lite förankring i verkliga situationer då hjälmarna testas i ett labb. Här testas bara smällar rakt på hjälmen mot raka samt böjda former och i hjälmen sitter en huvudform med motsvarande vikt av ett riktigt människohuvud. Med tas inte saker som att i verkligheten så man har den egna kroppen bakom som vikt, att man vid en omkullkörning oftast smäller i huvudet mer än bara en gång samt alla andra krafter som är i rörelse vid en riktig trafikolycka.

    Om hjälmen vi talar om klarar att hålla sig stängd i 93% av Sharps tester när den endast har vikten bakom sig av ett människohuvud, tänk då vad som sker procentuellt när man har massan av en kropp också med i beräkningen, samt alla andra aspekter av en riktig olycka som inte kan testas eller mätas.

    I 7% av testerna Sharp gjorde så öppnade den sig och då blir det ditt ansikte som får ta emot smällen, helt oskyddat. Hoppas denna "kalkylerade" risk är värt det.

    Jag är inte beredd att chansa så därför kör jag som sagt med traditionell integralhjälm.
    Läser aldrig sådana tester. Man ska inte titta på skräckfilmer heller. Det är nog slut redan när hjälmen har öppnat sig. Ska man grubbla över sådant här så kan man lika gärna sälja hojen och låsa in sig. Var och en gör som dom vill. Chansa ska man aldrig göra.Säkerheten kan man ju påverka själv igenom att tänka i trafiken.
    Senast redigerat av engström67 den 2016-05-16 klockan 05:44.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Chansa ska man aldrig göra.
    Vilket är precis det man gör när man väljer att använda sig av en öppningsbar hjälm.

  10. #10
    Man måste nog ha klart för sig att ALLA tillverkare gör sina hjälmar för att få så bra resultat som möjligt i de aktuella testerna. Hur en smäll i verkligheten sen ser ut kan ingen ens föreställa sig. Det finns tusentals olika sätt man kan slå i huvudet på så jag tror inte det spelar någon större roll om man smäller i huvudet med en öppningsbar hjälm än med en fast integralhjälm. Marginellt i sådana fall.
    Enda säkra sättet att rädda huvudet är att inte smälla det i backen.

    Det finns väl bara några enstaka sätt att öka sina chanser rejält och det är att inte krocka, falla i backen eller köra av vägen.
    Ser man alla medtrafikanter som mottrafikanter, varenda buske som en gömma för en älg som ska springa ut framför just din hoj, håller hastighetsbegränsningen och framförallt kör nykter så är nog chansen att förblir hel betydligt större än att köra med helintegral.

Liknande ämnen

  1. Mappa eller inte?
    Av Pjäxan i forum Mekhörnan
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2016-04-22, 18:33
  2. Original skärm eller inte?
    Av Robin86 i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 19:33
  3. Ruta eller inte på Shadow?
    Av MC-Fröken i forum Custom
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 09:28
  4. använda gas eller inte?
    Av MC-Fröken i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 17:22
  5. GPSens välsignelse eller inte.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 10:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •