Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjälp med att planera min europaresan.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    1

    Hjälp med att planera min europaresan.

    Hejsan!

    Jag tog min A-behörighet förra veckan och sitter nu och försöker planera ihop en europaresa söderut på 2 till 3 veckor. Problemet är att jag inte vet vilka vägar eller rutter jag ska välja. Vet inte heller vad jag ska välja att avstå ifrån, om det finns vägar som inte är så roliga eller ens värda att köra på.

    Vet att jag vill köra så många alppass som möjligt och med det menar jag vägar som Stelviopasset. Vägar jag vill köra ska helst gå i djupa dalar med höga berg på sidorna med floder eller sjöar där vägarna sedan slingrar sig upp på ena sidan berget och ner på den andra.

    Mysiga små fikaställen högt upp på berget sökes också och jag har hittat ett som heter Berggasthof Jaufenhaus som man når via väg SS44 som ska vara känd? Man kan tydligen få sig hoj välsignad av den lokala prästen som håller till i det lilla kapellet till höger.

    Kom gärna med förslag på platser, vägar, rutter och annat som kan vara av intresse om man vill köra hoj så som jag vill göra.

    Kommer köra Kungsbacka ner till Rödby i Danmark och ta färjan över till Puttgarden så utgå därifrån.

    Vilken är snabbaste vägen ner till alperna därifrån? Är väl bäst att sträckköra igenom Tyskland?

    Mvh
    Adde

  2. #2
    Låter jag mycket ogin om jag är tveksam till en Europatur som uberfärsking på hoj?
    Det är rätt djupa diken på alpvägarna.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    På 2-3 veckor hinner du med alperna och kan även köra lite mindre vägar i Tyskland.
    Bo på samma ställe i alperna och kör dagsutflykter. Då slipper du att köra på packning.
    Mycket trevligare på alpvägarna

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Att skriva en lista på olika rutter är rätt poänglöst då det finns så många olika att välja mellan. Bättre att du själv avgör vart du vill köra genom att kolla igenom sidor som denna där du kan få lite inspiration. Ta dig tid och kolla igenom olika sidor, finns hur många som helst om du söker på Google och även klipp på Youtube, och skriv sedan upp ett gäng med olika rutter som du gillar och vill besöka. Lägg sedan upp dessa på Google Maps så kan du där ändra fram och tillbaka och skapa dig en enda rutt från start till mål. Google Maps visar också hotell, bensinstationer och annat av vikt när man planerar sin resa.

    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Låter jag mycket ogin om jag är tveksam till en Europatur som uberfärsking på hoj?
    Det är rätt djupa diken på alpvägarna.
    Bara för att han har ett nytaget körkort så betyder inte det per automatik att han är ny på att köra hoj. Han kan t.ex. ha kört enduro eller motocross eller så har han kanske kört privat under en längre tid.

    Om han har lite körvana så är det inget som bör hindra från en europaresa. Gäller bara att tänka att alla andra är idioter i trafiken och att man får tänka åt dessa så löser det sig. Det och att inte köra över sin förmåga.

    Citat Ursprungligen postat av Röjkvist Visa inlägg
    På 2-3 veckor hinner du med alperna och kan även köra lite mindre vägar i Tyskland.
    Bo på samma ställe i alperna och kör dagsutflykter. Då slipper du att köra på packning.
    Mycket trevligare på alpvägarna
    "Alperna" och "mindre vägar i Tyskland". Vilken utförlig information.

  5. #5
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    https://www.tourenfahrer.de/motorrad-reisen

    istället för Rödby Puttgarden kan du välja Gedser Rostock, då kör du genom Tyskland på den östra sidan. Brukar vara något mindre trafik där.
    Om du tar morgonnfärjan kan du vara i Munchen på kvällen, inte långt kvar till Österrike sen.

    Har användt mig av länken överst till att hitta trevliga turer.

    Lycka till med din resa.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    När ska du åka ner ? Vi är 5 killar som kör ifrån Kungsbacka den 5 augusti. Vi kör till Hamburg för att sedan tar tåget ner till München.
    Med vänlig hälsning, Shaun

Liknande ämnen

  1. Hjälp!
    Av Musse i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 22:36
  2. Hjälp mig!
    Av Mymlan i forum Off topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 11:57
  3. HJÄLP! :o
    Av mc kalle i forum Offroad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 20:02
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 09:03
  5. Planera lite dagsturer.
    Av Gibson i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •