Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Startproblem Yamaha Virago

  1. #1

    Post Startproblem Yamaha Virago

    Hej,
    Jag har en Virago 125 cc (1996) och en Virago 250 cc (2007). Dom har stått ett par år och nu har jag problem att starta.
    Bägge två startar snällt med full choke men när jag minskar choken stannar motorn likaså så fort jag försöker dra på lite gas för att parera minskad choke stannar motorn.
    Även om dom går på choken till motorn är riktigt varm så stannar dom vid gaspådrag och/eller minskad choke.
    Tacksam för vettiga tips vad jag ska göra.
    Har bara skruvat med gamla hederliga Bing tidigare så är lite ställd nu.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Stenen Visa inlägg
    Hej,
    Jag har en Virago 125 cc (1996) och en Virago 250 cc (2007). Dom har stått ett par år och nu har jag problem att starta.
    Bägge två startar snällt med full choke men när jag minskar choken stannar motorn likaså så fort jag försöker dra på lite gas för att parera minskad choke stannar motorn.
    Även om dom går på choken till motorn är riktigt varm så stannar dom vid gaspådrag och/eller minskad choke.
    Tacksam för vettiga tips vad jag ska göra.
    Har bara skruvat med gamla hederliga Bing tidigare så är lite ställd nu.
    Du har "skit i förgasaren". Troligen pålagringar edyl. i förgasaren. Kanske du har lite gammal bensin?. I så fall tappa ur soppan och häll i ny tillsammans med STP förgasaregörning. Glöm inte att tappa ur flottörhusen. Kanske det finns en skruv i botten.

  3. #3
    Kan bara hålla med Olle..
    Undrar vad man idag använder när man blandar ihop "bensin"?
    Tog itu mina GoldWing-förgasare när den stått ett år och det såg bara för j-t ut inne i gasarna..
    Tjocka kletiga avlagringar.
    Den startade ju inte heller..

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Kan bara hålla med Olle..
    Undrar vad man idag använder när man blandar ihop "bensin"?
    Tog itu mina GoldWing-förgasare när den stått ett år och det såg bara för j-t ut inne i gasarna..
    Tjocka kletiga avlagringar.
    Den startade ju inte heller..
    Ja msn kan ju undra vad det är, som dessutom måste vara billigare än bensin. Om man bortser från skatterna och momsen, så kostar ju bensinen inte mycket per liter. Vad innehåller då dessa kemprodukter? Vad har de för miljöpåverkan?

  5. #5
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Instämmer med föregående talare!
    Skiten i bensinen är oftast etanolen den är inte bra om hojen ska stå länge.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  6. #6
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Det där håller jag inte med om. Det är annat klet i bensinen, etanolen är det inte.
    /Erik

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Det där håller jag inte med om. Det är annat klet i bensinen, etanolen är det inte.
    Håller med för om etanol dunstar, så blir det inga rester alls kvar.
    Skulle vara intesssant att se hur mycket rester det blir om en liter modern bensin får dunsta.
    En annan orsak kan ju vara att besinen löser upp smuts i tanken , som då blir kvar om bensinen dunstar. Nu talar vi om ytterst små mängder, men ett munstycke har inget stort hål så en mycket liten rest blir märkbar.

  8. #8

    Startproblem Yamaha Virago

    Tack för alla inlägg och tips. STP förgasarrengöring var något nytt för mig så jag börjar i den ändan. Tömmer ur all gammal bensin och häller i en skvätt ny med STP joxet så får jag se annars blir det väl att skruva isär förgasarna.

  9. #9
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Etanolen är ett bra tvätt och lösningssmedel och är även Hygroskopiskt (drar till sig vatten), och då kan allt vattenbaserat skit bli kvar i förgasarna.
    Dessutom så är ju etanolen lätt frätande så av den anledningen kan allt hända med skit i förgasaren!





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  10. #10
    Återkommer till mitt gamla problem med icke startande Virago.Nu hat jag plockat isär en förgasare och gjort rent med ultraljudstvätt. Nu ser alla delar rena och fina ut. Efter hopskruvning så återstår precis samma problem, den startar bara med full choke. Verkar inte få något bränsle alls vid gaspådrag. Dosan som sitter på tankens undersida--är det någon typ bränslepump som ev. krånglar? Vad har dom elektriska kablarna som går till förgasaren för funktion?

    Citat Ursprungligen postat av Stenen Visa inlägg
    Hej,
    Jag har en Virago 125 cc (1996) och en Virago 250 cc (2007). Dom har stått ett par år och nu har jag problem att starta.
    Bägge två startar snällt med full choke men när jag minskar choken stannar motorn likaså så fort jag försöker dra på lite gas för att parera minskad choke stannar motorn.
    Även om dom går på choken till motorn är riktigt varm så stannar dom vid gaspådrag och/eller minskad choke.
    Tacksam för vettiga tips vad jag ska göra.
    Har bara skruvat med gamla hederliga Bing tidigare så är lite ställd nu.
    Senast redigerat av Stenen den 2017-05-15 klockan 15:52.

Liknande ämnen

  1. Startproblem yamaha r1 -08
    Av M.kvarnlof i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-06-15, 11:48
  2. Startproblem Yamaha Dragstar 1100
    Av jonathan.eriksson i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-02-24, 05:58
  3. startproblem, yamaha dragstar 1100 classic 02
    Av 50+spättan i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-05-06, 12:28
  4. startproblem virago
    Av lynx330 i forum Mekhörnan
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 15:13
  5. Yamaha virago xv 250
    Av Brännjack i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •