Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Surra motorcykel på färja - att tänka på?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    1

    Surra motorcykel på färja - att tänka på?

    För första gången ska jag åka färja med motorcykel så jag tänkte höra med er om hur man surrar den på säkraste sättet? Det gäller en motorcykel med sidostöd.

    Lite olika lösningar som jag hittat runt om på nätet. Frågan är vilken som är säkrast? finns det andra bättre alternativ?

    Ställ motorcykeln med sidostödet nere. Vrida styret mot sidostödet. Styrlås på. Växel i. Spännband över sadeln som man fäster i golvet på varje sida av motorcykeln. Spännaren ska vara på höger sida för att avlasta sidostödet.
    Ställ motorcykeln med sidostödet nere. Vrida styret mot sidostödet. Styrlås på. Växel i. Spännband mellan sidostödet och framhjulet. Spännband i ramen på samma sida som sidostödet som man fäster i golvet.
    Ställ motorcykeln med sidostödet nere. Vrida styret mot sidostödet. Styrlås på. Växel i. Spännband mellan sidostödet och framhjulet. Spännband i ramen på samma sida som sidostödet som man fäster i golvet. Spännband över sadeln som man fäster i golvet på varje sida av motorcykeln. Spännaren ska vara på höger sida för att avlasta sidostödet.
    Ställ motorcykeln med sidostödet nere. Vrida styret mot sidostödet. Styrlås på. Växel i. Spännband mellan sidostödet och framhjulet. Spännband i ramen på samma sida som sidostödet som man fäster i golvet. Spännband i ramen på andra sidan som man fäster i golvet.
    Kommer ha med mig egna spännband men undrar vilka längder och hur många? Biltema har en del olika men vilka ska man köpa?

  2. #2
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Hej! Alla färjor som jag åkt med har kilar att sätta framför/bakom hjulen. Jag brukar ha en gummisnodd runt handbromshandtaget som extra säkerhet. Spännband behövs knappast om det inte är storm.

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    VAR skall du åka färja? Långt eller kort? Jag har åkt ett antal gånger bl a med Stena Line och Color Line över Skagerack och Kattegatt/Östersjön. Plus ett antal vägverksfärjor, förstås!

    På de stora linjerna har de spännband. Ibland är de fina, ibland skitiga. Ibland får man råd/hjälp av personalen, ibland inte. De är noga med att påpeka att det är ditt ansvar att surra hojen, inte deras. Så de passar sig för att lägga sig i för mycket. Men de hjälper ev. till "lite"...

    Sidostöd, växel i, styrlås brukar vara standard. Samt gärna med framhjulet mot något "hårt" (mot ett skott, eller vägg som det heter för oss landkrabbor) så att den inte kan röra sig framåt. Har du något bra fäste i ramen så använd det. Ett band från varje sida. Annars kan man dra bandet över sadeln. Den blir skrynklig ett tag, men det rättar till sig igen en stund efter ankomst!

    Kilar har jag aldrig sett till. (Kanske finns på färjelinjerna på Åland?? Med tanke på inlägget innan.)

    Att inte surra hojen? Det hade jag nog inte vågat. Det kan bli för dyrt, och så blir resan paj. Det har hänt att hojar inte surrats och sedan vält. Ryktet säger att på Stena till Danmark för några år sedan välte ett antal glidare på väg till en träff. Ettan välte och drog med sig nästa och det uppstod en dominoeffekt så att flera hojar gick omkull.
    Senast redigerat av TMax500 den 2016-05-18 klockan 09:07.

  4. #4
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag har åkt färja två gånger, till och från Gotland. De hade kilar till hjulen att lägga bakom. Kommer inte ihåg om jag körde på sidostöd eller centralstöd, troligtvis centralstöd. Och det fanns som sagt spännband för alla där. Bara att spänna fast i durken i någon av öglorna, fanns massor att välja mellan.
    /Erik

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av aikokia Visa inlägg
    För första gången ska jag åka färja med motorcykel så jag tänkte höra med er om hur man surrar den på säkraste sättet? Det gäller en motorcykel med sidostöd.

    Kommer ha med mig egna spännband men undrar vilka längder och hur många? Biltema har en del olika men vilka ska man köpa?
    Hur man surrar hojen beror på färjan man åker med då det skiljer en hel del åt. Vissa har fästpunkter i både skott och durk medan andra bara har i durk. Andra har dedikerade ställ för hojar.

    Jag brukar göra som så att jag ställer hojen med sidostödet nere. Vrider styret mot sidostödet och aktiverar styrlåset samt lägger i ettans växel. Drar ett spännband mellan sidostödet och framhjulet för att förhindra så att det inte kan fjädra tillbaka. Spännband i ramen på vänster sida ner till fästet i durken och samma på motsatt sida. Om det är det bästa sättet att fästa vet jag inte men det har fungerat för mig utan problem.

    Värt att notera är att det är halt på färjorna. Är det inte blött för att man har sköljt av däcket så finns där alltid spillojla, bensin eller diesel. Ha alltid en fot nere och var beredd.

    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Spännband behövs knappast om det inte är storm.
    Behövs inte mycket sjögång för att det ska gå illa.

    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Ibland får man råd/hjälp av personalen, ibland inte. De är noga med att påpeka att det är ditt ansvar att surra hojen, inte deras. Så de passar sig för att lägga sig i för mycket.
    Stämmer inte alls. Fartygsbefälet har ansvaret för lasten på ett fartyg.

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Duke77 Visa inlägg
    .....Stämmer inte alls. Fartygsbefälet har ansvaret för lasten på ett fartyg.
    Jo, så är det nog på pappret. Fast om du frågar däckpersonalen på Stena eller Color Line så säger de att du själv skall göra surrningen av hojen. De är väl rädda för att anklagas för att "surra fel" och få stå med hundhuvudet ifall något går snett.

    Så min erfarenhet är att de ibland ger råd, men inte hjälper till eller ens erbjuder sig hjälpa till med surrningen. Frågar man får man ett kortfattat svar, men inte mer än så.

    Men teoretiskt tror jag att har du rätt. Det brukar väl vara en av styrmännen som är "lastansvarig", om jag minns rätt(?).
    Senast redigerat av TMax500 den 2016-05-18 klockan 13:33.

  7. #7
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    http://www.hojen.nu/forum/attachment...1&d=1463581618

    Här har du en bild hur det ser ut med spännbandet som brukar finnas på färjor, en ögla på var sida om hojen. Dra bandet över sadeln och spänn. Svårare än så är det inte.
    Lycka till med din resa.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Ställ motorcykeln med sidostödet nere. Vrida styret mot sidostödet. Styrlås på. Växel i. Spännband i ramen på samma sida som sidostödet som man fäster i golvet.

    Använder inte rem över sadel, den är inte gjord för detta och ett spännband glider på sadel!

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Men som sagt, beror helt på vart man ska korsa vattnet.

  10. #10
    Personligen brukar jag dra ett band vänster o ett höger plus låsa handbromsen med ett band

Liknande ämnen

  1. Färja till Skottland.
    Av RobbeS i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 17:24
  2. Besiktning tis. 13:20 (Vad tänka på?)
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 08:11
  3. Tänka sig
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •