Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Honda VF-750, 1982, konstigt motorfel.

  1. #1
    Medlem Conan Van Tierens avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8

    Honda VF-750, 1982, konstigt motorfel.

    Hej Gott Folk! Har nyss blivit medlem här på Hojen, och tänkte be er, efrarna MC förare, om råd. Skrota min cykel, eller försöka reparera den? Köpte en veteran MC, Honda vf 750, v-motorn, 4 cylinder, 1982 års model för fem år sedan, för övningskörning, sen fixade mc-kortet men behöll Hondan därefter, för att den var skön att köra, även om den krävde visst underhåll. Den lät lite, knackande missljud i motor, och missljudet ökade i takt man drog på gasen. Det började efter att cykel blivit övervarvad för ett par år sedan, och kulminerade nu i ett motorfel. Det lät först som att någonting plötsligt sprack, sen kom vit rök från avgasröret, tappade kraft, gick knappt på tomgång, dog när man drog ut choke. Ändå tog jag mig hem på egen hand, fem mil från Nyköping till Norrköping. Började kolla, efter en hel dag felsökning och skruvande upptäckte att ventiljusteringsskruv och mutter på tredje cylinder ligger lösa i toppen, ventilfjädern är lösgjord, tändstiftet ser helt demolerat ut, själva stiftet är nästan bortblåst och intryckt inåt tändstiftstycket. Felet är härmed lokaliserat. Men frågan är, vad göra? Går det att åtgärga felet utan att demontera motorn. (lämna in på verkstan kommer ju att kosta mer än själva cykel kostar). Och i så fall hur? Riva toppen och försöka sätta tillbaks fjädern, knastren och skruven, eller är det kört?
    Senast redigerat av Conan Van Tieren den 2016-05-13 klockan 23:33.

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Om det vore jag så skulle jag kolla med någon Mc-skrot om det finn en motor att få tag på. Du kan ju köpa en utan förgasare, startmotor mm . Bör bli det billigaste o enklaste sättet att fixa en motor. Din nuvarande motor kan även fått mer följdfel vid raset. Kolven är ju 100% körd. Risk för att det dragit med sig repor i cylindern är ju också överhängande. Topplocket måste du säkert byta , till det nya ventiler.
    Så,,,; OM,, det vore jag; ny motor eller ny hoj. Kan gå på ett ut ! Det är väl en sådan här du har ;
    https://www.blocket.se/skaraborg/Hon...2.htm?ca=5&w=3

  3. #3
    Medlem Conan Van Tierens avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8
    Tack för svaret. Ska försöka hitta en ny begagnad hoj, som är relativt lätt att skruva med och billig i drift, typ Dragstar eller Virago.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Conan Van Tieren Visa inlägg
    Tack för svaret. Ska försöka hitta en ny begagnad hoj, som är relativt lätt att skruva med och billig i drift, typ Dragstar eller Virago.
    Har en helt identisk 6000mil. Den rullar förstås..
    ..och lite delar över sen en annan skrotades. Kvaliten dock okänd.
    Säljer du vraket?
    Har en trekvartsmotor över med okänd bakgrund som nån försökt repa/renovera..
    (long story, men inte nu,...)

    Inte så lätt att skruva med, ett kompaktbygge.
    Man kan dela på ramens ena sida och ta ur motorn.

  5. #5
    Medlem Conan Van Tierens avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8
    Ja, måste nog sälja vraket till vrakpris, pallar inte hålla på o lägga massa tid på något som jag vet inte om det blir nåt vettigt av. Har nämligen ingen stor erfarenhet av att meka med MC.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Conan Van Tieren Visa inlägg
    Ja, måste nog sälja vraket till vrakpris, pallar inte hålla på o lägga massa tid på något som jag vet inte om det blir nåt vettigt av. Har nämligen ingen stor erfarenhet av att meka med MC.
    Mängd pengar som önskas?

  7. #7
    Medlem Conan Van Tierens avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8
    Inte alls stora mängder. Tänkte åka till MC montörerna i morgon och kolla om de har nån begagnad hoj i hyfsat bra skick, och kanske tar in min isärplockad Honda i utbyte, där värdet på Hondan kan jag tänka mig ska ligga på ett par tusen. Det är alltså det priset som borde vara rimligt, tror jag, hojen är i övrigt i relativt bra skick, gick sist genom besiktning utan anmärkningar (för ett år sen)

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Conan Van Tieren Visa inlägg
    Inte alls stora mängder. Tänkte åka till MC montörerna i morgon och kolla om de har nån begagnad hoj i hyfsat bra skick, och kanske tar in min isärplockad Honda i utbyte, där värdet på Hondan kan jag tänka mig ska ligga på ett par tusen. Det är alltså det priset som borde vara rimligt, tror jag, hojen är i övrigt i relativt bra skick, gick sist genom besiktning utan anmärkningar (för ett år sen)
    De lär finnas ca 400 av den modellen (och dess närmaste släktingar ) i landet.
    Har en RC07 -82 + en nästan/halv komplett till som bistått med res delar.
    Fanns en klubb förut för VF750C/S men intresset var inte så stort så den är numera nerlagd.
    Tror inte att Verkstan har så mkt intrresse, såvida det inte finns nån VF-entusiast där.
    Finns många liknande custom hojar av andra fabrikat från den tiden men Hondan hade mest pulver av alla..
    Sen har vi ju VF1000 också... Bra custom för raktframåka mycke pulver...
    Min är fö imp från USA där det finns ett visst intresse och många fina aftermarket delar ( om än dyyra..)

    (Fortf intresserad av din..)

  9. #9
    Medlem Conan Van Tierens avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8
    Jag kan återkomma med rapport från verkstan imorgon. Kan givetvis sälja Hondan för en billig slant, då gäller det att hojen hämtas från mitt garage, i befintligt skick. För jag har svårt att tänka mig att fixa eländet på egen hand. Bara att lyfta ut motor, även om det verkar enkelt enligt rep.boken, blir ett ogenomförbart projekt, då fanskapet väger en del, medan jag har inte ens en mek.kamrat. Så att, två tusen mot hämtning tycks vara ok pris om hojen inte är borta mot utbyte imorgon.
    Senast redigerat av Conan Van Tieren den 2016-06-21 klockan 14:22.

  10. #10
    Medlem Conan Van Tierens avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8
    Tack för hjälpen allihopa. Köpte en Kawasaki VN 800, fick den till ett bra pris, 25900. Så, transportproblemet är löst.

Liknande ämnen

  1. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2023-04-13, 19:19
  2. Husqvarna wr 125 1982
    Av Guten i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 18:22
  3. Honda nsr 125cc konstigt fel
    Av fixjr i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 12:01
  4. Oljerek i instruktionsbok från 1982 - gäller än?
    Av Motormannen i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 14:53
  5. KONSTIGT.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 15:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •