Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Kopplingsproblem!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kristianstad, skåne
    Inlägg
    14

    Kopplingsproblem!

    Tjena!

    Direkt till problemet! Har en Honda cb 750k -81 som jag är mitt uppe i att bygga om till caferacer. Jag är Hobbymekare så får ursäkta på förhand.

    I och med bygget så skulle jag dra om kopplingsvajern så den låg lite smidigare. Sagt o gjort så lossade jag vajern ifrån det nedre spännet vid motorn och drog om kabeln. Nu när jag fäst kopplingsvajern igen så funkar inte kopplingen alls? Jag lägger i ettan och håller in kopplingen och då är det dom att kopplingen inte finns. Själv mekaniken som vajern har funkar bra, så borde va något inuti själva kopplingen.

    Men har som sagt inte gjort nåt mer än att lossa på vajern så tycker det är så jäkla konstigt att nåt kan gå fel? Nån som hjälpa en vilsen själ ?

    Tacksam!
    Mvh Robin

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Till att börja med ; vajern ser väldigt spänd ut,, Prova att lossa den igen och försök att vrida på den lilla armen som vajern sitter i med ett verktyg; då bör du känna att det finns ett motstånd. Vajerspännaren bör vara nerskruvad ca halvvägs när vajern monteras. Sen spänner man lika mycket vid handtag och på den undre spännaren. Om spännaren går så högt upp som på bild innan den börjar ta, är vajern för lång anser jag. Hoppas du förstår hur jag menar ?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kristianstad, skåne
    Inlägg
    14
    Hmm ja jag provade lite olika spänningar, tänkte att den inte tog ordentligt så spände den massor men de hjälpte ingenting. Jag har provat dra i den o de är ett jäkla motstånd så de borde funka.
    Tror den börjar ta längre ner, bars jag som spänt de mkt.

    Så vad jag borde göra är; skäppa både på undre muttrarna och den övre vid kopplingshandtaget och spänna om båda både uppe och nere, lika mycket?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av rj88 Visa inlägg
    Hmm ja jag provade lite olika spänningar, tänkte att den inte tog ordentligt så spände den massor men de hjälpte ingenting. Jag har provat dra i den o de är ett jäkla motstånd så de borde funka.
    Tror den börjar ta längre ner, bars jag som spänt de mkt.

    Så vad jag borde göra är; skäppa både på undre muttrarna och den övre vid kopplingshandtaget och spänna om båda både uppe och nere, lika mycket?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Börja med det !

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    6
    Hej

    Jag har ett drag ur verkstadsmanualen till CB900 där det framgår hur man justerar kopplingen, det är nog väldigt likt på din 750. Jag lyckas inte bifoga filen här för den är för stor men om du skickar din mail-adress i PM till mig så skickar jag över filen!

  6. #6
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Jag gissar att det hände något med lamellerna när du släppte wiren

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kristianstad, skåne
    Inlägg
    14
    Har nu provat justera kopplingen enl. verkstadsmanualen men de hjälpte inte, fungerar fortfarande inte

    Jag tror också att det är som väse conny säger kanske? Har läst något om att lamellerna kan "klistra ihop sig" på nåt vis. Finns det någon lätt lösning att fixa detta? Något som inte innebär att jag måste plocka ut hela kopplingen? Det är långt utanför min bekvämhetszon när det gäller meck, och vill gärna ha hojen rullande denna sommar haha.

    Skulle ju bara dra om vajern, lite lätt.

  8. #8
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    goggla på klistrade lameller
    Det står säkert mycke om olje byten

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kristianstad, skåne
    Inlägg
    14
    har läst lite nu... om vi säger att jag skulle palla up hojen så den stod fritt i luften med bakdäcket och sen lägga i ettan och försöka få kopplingen att ta då? bromsa, gasa och trixa... är det nåt som eventuellt kan gå ?

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kristianstad, skåne
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av rj88 Visa inlägg
    har läst lite nu... om vi säger att jag skulle palla up hojen så den stod fritt i luften med bakdäcket och sen lägga i ettan och försöka få kopplingen att ta då? bromsa, gasa och trixa... är det nåt som eventuellt kan gå ?
    Annars i värsta fall, får jag tömma den på olja, ta bort kopplingen, rengöra alla lameller och sen sätta in allt igen, i rätt ordning då förstås. Räcker det kanske bara att sära på lamellerna och sätta ihop dom igen?
    Ser nästan alla lameller exakt likadana ut? Har youtube:at lite ochsett att den yttersta lamellen ser lite annorlunda ut, men resterande ser exakt likadana ut?

    Hur ser en slitningsskada ut på en lamell? Blir hela skivan tunnare eller nåt annat? Tänkte i så fall studera lamellerna, och ser de bra ut fortfarande, så behåller jag dom och byter inte ut dem till nya.

    Något speciellt jag bör tänka på om jag ska ge mig på detta?

Liknande ämnen

  1. Kopplingsproblem Thunderbird
    Av ping67 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-04-17, 10:56
  2. Kopplingsproblem
    Av Molgan i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •