Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hastighetsbegränsningar.

  1. #1

    Hastighetsbegränsningar.

    Jag åkte en runda i dag körde gamla E4(riks1an)mot Värnamo. Vägen är bred har även riktig vägren slät och mycket god sikt samt väldigt fin natur. Hastigheten är angiven 80Km/h. hem körde jag väg 27 kurvig backig samt väldigt mycket trafik med många långtradare och denna väg är begränsad till 90Km/h. Hur tusan tänker trafikverket när dom sätter hastigheten eller är det som jag antar att hastigheten sätts efter underhållet inte efter faran att köra där.
    Jan-Olov

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Hastighetsbegränsningar är en känslig politisk fråga där politikernas agenda kort och gott ligger till grund för vad som sker ute på vägarna. Statliga Trafikverket ska från och med i år och fram till 2025 i olika etappar se över hastighetsbegränsningarna på samtliga statliga vägar. Hur man bedömer vet jag inte.

    Vet dock att Trafikverket handhar hastigheter från 30 km/h och uppåt men har egentligen bara föreskrifter när det gäller 80-120 km/h. Länstyrelsen har mandat lokalt när det gäller hastigheter under 80 km/h och kan välja att sätta en lägre hastighet. Sist har vi kommunen som själva kan välja hastighet när det handlar om hastigheter upp till 30 km/h.

    En soppa av olika aktörer med olika agendor som alla vill olika. Låter väl som ett bra recept?

  3. #3
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Dessutom blandas det in miljömål i det hela. 4-filiga motorvägen i Sthlm är 80 km/h. Joråsåatte, är väl ca 2-5 % som håller den hastigheten. Hela soppan är ett enda stort skämt.
    /Erik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •