Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Importera ny motorcykel från Tyskland?

  1. #1
    Medlem Mantrids avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    2

    Importera ny motorcykel från Tyskland?

    Hej,

    Funderar på att ta bilen och släpkärran ner till norra Tyskland och inhandla mig en motorcykel som inte säljs här i Sverige. Det gäller en helt fabriksny Yamaha av 2016 års modell och den kommer köpas av en auktoriserad Yamaha återförsäljare.

    Någon här som har handlat av en seriös Yamaha-handlare i norra Tyskland som inte velar med momsen eller håller på med annat trams när man väl är där utan som kör med raka puckar.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Tyskland är ett civiliserat land, svårt att fibbla med momsen då.
    Sen finns det väl en gräns på 600 mil för att ett fordon ska vara "beg" och momsfritt? (sålt med tysk moms)
    Kan du få tysken att sälja med nollmoms så grattis..
    Det kan ju annars ta flera år innan sv myndigheter hittar dig och kräver in momsen i efterhand..
    Kan du köpa den som företagare med svenskt VAT-nr - kanske allt fungerar
    När jag var aktiv företagare köptes ju allt fr DE och då var momsen mitt problem..
    Bara lite gissningar..

  3. #3
    Medlem Mantrids avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Tyskland är ett civiliserat land, svårt att fibbla med momsen då.
    Sen finns det väl en gräns på 600 mil för att ett fordon ska vara "beg" och momsfritt? (sålt med tysk moms)
    Kan du få tysken att sälja med nollmoms så grattis..
    Det kan ju annars ta flera år innan sv myndigheter hittar dig och kräver in momsen i efterhand..
    Kan du köpa den som företagare med svenskt VAT-nr - kanske allt fungerar
    När jag var aktiv företagare köptes ju allt fr DE och då var momsen mitt problem..
    Bara lite gissningar..
    Informationen jag har som gäller när man köper och importerar en ny motorcykel från ett annat EU-land är att man inte ska betala moms vid köpet i inköpslandet utan att man gör det direkt till Skatteverket när man kommit hem (25% av köpesumman).

    Det jag menar med att handlaren velar med momsen är att jag har hört att det kan finnas handlare som kräver att man betalar den tyska momsen 19% på plats och sedan när man kommit hem och fått kvitto på betald svensk moms så visar man upp detta för handlaren så får man tillbaka sina 19%. Tror det har med att handlaren annars kan få stå för momsen till Sverige om jag inte gör rätt för mig?

    Med annat trams menar jag handlare som när man väl är på plats höjer priset eller på annat sätt gör annat för att få ut mer pengar pengar än avtalat.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Mantrid Visa inlägg
    Informationen jag har som gäller när man köper och importerar en ny motorcykel från ett annat EU-land är att man inte ska betala moms vid köpet i inköpslandet utan att man gör det direkt till Skatteverket när man kommit hem (25% av köpesumman).

    Det jag menar med att handlaren velar med momsen är att jag har hört att det kan finnas handlare som kräver att man betalar den tyska momsen 19% på plats och sedan när man kommit hem och fått kvitto på betald svensk moms så visar man upp detta för handlaren så får man tillbaka sina 19%. Tror det har med att handlaren annars kan få stå för momsen till Sverige om jag inte gör rätt för mig?

    Med annat trams menar jag handlare som när man väl är på plats höjer priset eller på annat sätt gör annat för att få ut mer pengar pengar än avtalat.
    Min erfarenhet av detta är precis så som du skriver. Tyskarna godtar inte annat än att man betalar den tyska momsen på plats och att man sedan får tillbaka den när man betalt den svenska och uppvisar kvitto. Handlaren villl inte stå för risken och i slutändan kostnaden om du inte betalar moms i Sverige.

    Om du är orolig för att handlaren inte ska betala tillbaka momsen så löser man det enkelt genom att skriva in det i köpekontraktet att när han får kvittot på betald svensk moms så ska han betala tillbaka den tyska momsen inom angiven tid, förslagsvis omgående.

    Kan tyvärr inte tipsa om seriösa handlare då jag inte köpt från någon som handlar med märket.

Liknande ämnen

  1. Importera ny MC från Polen
    Av Brun7 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-04-24, 15:00
  2. Transport av Mc från Tyskland
    Av kkj i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-05-10, 20:31
  3. importera mc från Spanien
    Av Modoit i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 21:36
  4. Köpa mc delar från Tyskland
    Av Mavve65 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 11:10
  5. Köpa Mc-Kläder Från Tyskland
    Av fremas i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 11:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •