Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 33

Ämne: Ryggskydd i jackan.

  1. #21
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Duke77 Visa inlägg
    Ett ryggskydd ska sluta vid punkten där skuldran övergår i hals, alltså nedanför nacken, så har du ett som går ända upp kommer du bryta den om du landar olyckligt, då det är för långt.

    Sedan verkar flera av er tro att ryggskydden är konstruerade för att skydda mot allvarliga ryggradsskador. Icke, utan endast för mjukdelsskador.

    Bröstskydd är det tyst om. Detta är minst lika viktigt. Hur många här kör med det? Nog inte många.
    Vad ordagrant då. uppefrån och ned då, där det ska sitta.

  2. #22
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Där har vi problemet, alla kan inte lägga sådana pengar på en jacka, lönen skall var till men än hobbyn.
    Klart lönen ska räcka till annat med, mat, bende, motorcykel. Tjänar väl mer än så och köper väl ingen ny jacka varje månad.. ps,, har byxor till med
    Senast redigerat av engström67 den 2016-05-01 klockan 17:24.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Duke77 Visa inlägg
    Ett ryggskydd ska sluta vid punkten där skuldran övergår i hals, alltså nedanför nacken, så har du ett som går ända upp kommer du bryta den om du landar olyckligt, då det är för långt.

    Sedan verkar flera av er tro att ryggskydden är konstruerade för att skydda mot allvarliga ryggradsskador. Icke, utan endast för mjukdelsskador.

    Bröstskydd är det tyst om. Detta är minst lika viktigt. Hur många här kör med det? Nog inte många.
    Jag har kört mycket med en airbagväst, som ger ett mycket bra skydd för både bröst och rygg.
    Har provat den vid två tillfällen. Den ena gången var då en bil tvärnitade och jag snuddade vid dennes stötfångare och gick i backen. Västen blåstes upp och jag kände absolut ingenting av landningen.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag har kört mycket med en airbagväst, som ger ett mycket bra skydd för både bröst och rygg.
    Har provat den vid två tillfällen. Den ena gången var då en bil tvärnitade och jag snuddade vid dennes stötfångare och gick i backen. Västen blåstes upp och jag kände absolut ingenting av landningen.
    Har tittat på en sådan lösning men det är inget för mig p.g.a. flera saker, bl.a. att om man har rygg- och bröstskydd under så kan inte dessa flexa korrekt när västen blåses upp, skydden kan då bli farliga. I någon demostrationsvideo jag sett så säger personen som testar västen att det trycker rejält på bröstet och att andningen påverkas. Han säger sig ha svårt att andas. Bröstkorgen är flexibel så att stabilisera upp den så mycket tror jag är negativt. Det måste finnas utrymme för flex när man går om kull för att distribuera krafterna, annars säger det knak och så har ben gått av.

    Kör man utan skydden och linan man fäster i hojen och sedan i västen felar så blåses den inte upp och då är man helt oskyddad. Sedan den mekaniska biten med västan, den kan också fela. Känns därför säkrare med ett sedvanligt rygg- och bröstskydd för mig.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Duke77 Visa inlägg
    Har tittat på en sådan lösning men det är inget för mig p.g.a. flera saker, bl.a. att om man har rygg- och bröstskydd under så kan inte dessa flexa korrekt när västen blåses upp, skydden kan då bli farliga. I någon demostrationsvideo jag sett så säger personen som testar västen att det trycker rejält på bröstet och att andningen påverkas. Han säger sig ha svårt att andas. Bröstkorgen är flexibel så att stabilisera upp den så mycket tror jag är negativt. Det måste finnas utrymme för flex när man går om kull för att distribuera krafterna, annars säger det knak och så har ben gått av.

    Kör man utan skydden och linan man fäster i hojen och sedan i västen felar så blåses den inte upp och då är man helt oskyddad. Sedan den mekaniska biten med västan, den kan också fela. Känns därför säkrare med ett sedvanligt rygg- och bröstskydd för mig.
    Den västen jag brukar använda släpper ut luften efter några sekunder och förorsakar absolut inget obehag, eller någon form av andnöd. Visst kramas den , men det är ju det som är vitsen. Om man skulle ha vanliga skydd under så kan deras funktion kanske förbättras då de inte åker åt sidan utan hålls på plats. Min väst ger förutom ett skydd ner över svanskotan och dessutom blåses en nackkrage upp som stabiliserar huvudet, vidare så finns det skydd framtill på bröstet. OK om det blir något fel på linan eller drivpatronen, så funkar den ju inte.
    Denna typ av väst användes även av fälttävlansryttare.

  6. #26
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Man skall inte snoka i andras liv. Absolut inte offentliggöra det man får fram. Det är dålig stil. Den personliga integriteten har tyvärr blivit urholkad genom att nästan allt om en person finns tillgängligt på nätet. Tyvärr är det tillfälle för snokare natt gotta sig i andras liv.
    Hur kan man registrera sig på ett forum med dessa uppgifter.??

    Skulle aldrig komma på tanken att bry mig i andras privatliv. Men vissa
    vill väl det då. Inte mycket att göra åt. Kanske är nån jag känner då namn och
    personuppgifter ej syns här eller?? Adjöss
    Senast redigerat av engström67 den 2016-05-04 klockan 11:52.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Den västen jag brukar använda släpper ut luften efter några sekunder och förorsakar absolut inget obehag, eller någon form av andnöd. Visst kramas den , men det är ju det som är vitsen. Om man skulle ha vanliga skydd under så kan deras funktion kanske förbättras då de inte åker åt sidan utan hålls på plats. Min väst ger förutom ett skydd ner över svanskotan och dessutom blåses en nackkrage upp som stabiliserar huvudet, vidare så finns det skydd framtill på bröstet. OK om det blir något fel på linan eller drivpatronen, så funkar den ju inte.
    Denna typ av väst användes även av fälttävlansryttare.
    Kanske är samma väst som den jag tittade på? Den släpper också ut luften men testaren säger 31 sek efter att den blåsts upp att det är svårt att andas. På 31 sek har merparten av alla olyckor varit över för länge sedan och med tanke på hur rygg- och bröstskydd är konstruerade så är inte detta en bra kombination.

    Ryggskydd är gjorda för att vara flexibla åt ett håll och regida i annat. Om västen stramar åt så pass mycket att andningen påverkas så kommer bröst- och ryggskyddet inte kunna flexa åt det håll där dessa är flexibel utan kommer agera stel planka och då vara skadliga.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=Duke77;106551]Kanske är samma väst som den jag tittade på? Den släpper också ut luften men testaren säger 31 sek efter att den blåsts upp att det är svårt att andas. På 31 sek har merparten av alla olyckor varit över för länge sedan och med tanke på hur rygg- och bröstskydd är konstruerade så är inte detta en bra kombination.

    Ryggskydd är gjorda för att vara flexibla åt ett håll och regida i annat. Om västen stramar åt så pass mycket att andningen påverkas så kommer bröst- och ryggskyddet inte kunna flexa åt det håll där dessa är flexibel utan kommer agera stel planka och då vara skadliga.[/QUOTE

    Den väst jag provat i verklig händelse ett par gånger, har släppt ut trycket efter ca 5 sek. DVS i själva smällen och den första glidningen, då den bäst behövs.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Den väst jag provat i verklig händelse ett par gånger, har släppt ut trycket efter ca 5 sek. DVS i själva smällen och den första glidningen, då den bäst behövs.
    Är det samma väst som i klippet jag länkade till? Om det är så är jag ännu säkrare på att mitt val att endast köra bröst- och ryggskydd är både bättre och säkrare. Att det skiljer så pass mycket, att ett exemplar har släppt ut trycket efter ~5 sek medan ett annat kramar om så att andningen påverkas trots att det gått ~30 sek, bevisar för mig att produkten inte är att lita på. En produkt av detta slag får inte vara ett så kallat måndagsexemplar. Det måste fungera i alla lägen.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Duke77 Visa inlägg
    Är det samma väst som i klippet jag länkade till? Om det är så är jag ännu säkrare på att mitt val att endast köra bröst- och ryggskydd är både bättre och säkrare. Att det skiljer så pass mycket, att ett exemplar har släppt ut trycket efter ~5 sek medan ett annat kramar om så att andningen påverkas trots att det gått ~30 sek, bevisar för mig att produkten inte är att lita på. En produkt av detta slag får inte vara ett så kallat måndagsexemplar. Det måste fungera i alla lägen.
    Tror inte det kan vara samma väst. Köpte min för kanske fyra år sedan. Den heter Egg Parka.
    Liknande väst finns på EBAY för 3200 kr.
    Senast redigerat av Olle Å den 2016-05-05 klockan 08:26.

Liknande ämnen

  1. Ryggskydd
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2014-07-15, 07:41
  2. Får ont av ryggskydd
    Av simonwellander i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 12:09
  3. Ryggskydd
    Av cribbe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 19:10
  4. Ryggskydd
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 16:30
  5. Ryggskydd
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •