Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 33

Ämne: Ryggskydd i jackan.

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stallarholmen
    Inlägg
    69
    Att dom är säkra det betvivlar jag inte en sekund utan att det sitter kvar på ryggen. Som skrivet tidigare är ju att jackan kan vrida sig.

  2. #12
    Är väl därför det är viktigt att kläder passar o inte är lösa !
    Flesta av er har en tröja eller något under så effekt blir samma

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Är ju olika på kläder med. Mitt Stadler ställ har ett riktigt ryggskyd i jackan level 2 och sitter lika bra som ett löst ryggskydd. Slipper hålla på med ett löst.

  4. #14
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Ett inbyggt skydd i jackan brukar väl vara smalare och kortare, eller ?
    Ett plus med löst skydd är att det fungerar lite som ett njurbälte, man får liksom lite "sitt-stöd" .
    Tycker i alla fall jag.
    Men det är väl som med det mesta ; vi trivs med olika lösningar !

  5. #15
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Det som sitter i jackan vid köp är nästan alltid bara ett "fuskskydd". Lite "liggunderlagsmaterial", bara. Inget att ha. Det är nästan aldrig ett "riktigt" klassat skydd i jackorna vid köp. Det får man köpa till separat.

    Eller använda ett löst ryggskydd. som skyddar bättre i och med att det sitter fast på ett annat sätt. En jacka kan ju kasa och vrida sig vid en olycka och då riskerar det inbyggda skyddet att hamna lite var som helst. Kanske vid ryggraden. Kanske inte.

    Detta om teorin. I verkligheten är det j*kligt smidigt (och svalare på sommaren) att ha inbyggt skydd i jackan. Men det är egentligen inte bäst...

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Det som sitter i jackan vid köp är nästan alltid bara ett "fuskskydd". Lite "liggunderlagsmaterial", bara. Inget att ha. Det är nästan aldrig ett "riktigt" klassat skydd i jackorna vid köp. Det får man köpa till separat.

    Eller använda ett löst ryggskydd. som skyddar bättre i och med att det sitter fast på ett annat sätt. En jacka kan ju kasa och vrida sig vid en olycka och då riskerar det inbyggda skyddet att hamna lite var som helst. Kanske vid ryggraden. Kanske inte.

    Detta om teorin. I verkligheten är det j*kligt smidigt (och svalare på sommaren) att ha inbyggt skydd i jackan. Men det är egentligen inte bäst...
    Inte vet jag vad ni har för jackor som har fuskskydd i ryggen. Mitt är ca 2cm tjockt och går från nacken och ned till svanskotan. Och har level 2 klassning. Har midjebälte i jackan med så det sitter på plats, täcker typ hela ryggen

  7. #17
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Samtliga jackor jag har köpt - och jag har ett antal - har levererats med någon sorts "liggunderlagsmaterial" i ryggfickan. Långt i från vare sig Level 1 eller Level 2. Istället har jag fått en käck uppmaning i butiken att "du kan ju alltid köpa till ett riktigt skydd" för typ 500 spänn.

    Men du kanske köper dyrare jackor än jag? Där man skickat med ett riktigt ryggskydd från början?

  8. #18
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Samtliga jackor jag har köpt - och jag har ett antal - har levererats med någon sorts "liggunderlagsmaterial" i ryggfickan. Långt i från vare sig Level 1 eller Level 2. Istället har jag fått en käck uppmaning i butiken att "du kan ju alltid köpa till ett riktigt skydd" för typ 500 spänn.

    Men du kanske köper dyrare jackor än jag? Där man skickat med ett riktigt ryggskydd från början?
    Har också haft sådana jackor med liggunderlag så jag vet hur du menar, även Rukka.
    Jo visst kostade jackan en del 9700kr men får vad man betalar för

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Har också haft sådana jackor med liggunderlag så jag vet hur du menar, även Rukka.
    Jo visst kostade jackan en del 9700kr men får vad man betalar för
    Där har vi problemet, alla kan inte lägga sådana pengar på en jacka, lönen skall var till men än hobbyn.
    Jan-Olov

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    ... och går från nacken och ned till svanskotan.
    Ett ryggskydd ska sluta vid punkten där skuldran övergår i hals, alltså nedanför nacken, så har du ett som går ända upp kommer du bryta den om du landar olyckligt, då det är för långt.

    Sedan verkar flera av er tro att ryggskydden är konstruerade för att skydda mot allvarliga ryggradsskador. Icke, utan endast för mjukdelsskador.

    Bröstskydd är det tyst om. Detta är minst lika viktigt. Hur många här kör med det? Nog inte många.

Liknande ämnen

  1. Ryggskydd
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2014-07-15, 07:41
  2. Får ont av ryggskydd
    Av simonwellander i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 12:09
  3. Ryggskydd
    Av cribbe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 19:10
  4. Ryggskydd
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 16:30
  5. Ryggskydd
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •