Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 33

Ämne: Ryggskydd i jackan.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stallarholmen
    Inlägg
    69

    Ryggskydd i jackan.

    Hej. Jag har ett par mc jackor med ryggskyddet i jackan. Jag undrar hur bra dom är? Personligen litar jag inte på dom och har köpt ett löst som jag använder.

    Min fråga är, kan man lita på dessa skydd att de fyller sin funktion om man vill ta med tex en passagerare som lånar en jacka av mig eller bör man köpa ett extra ryggskydd?

  2. #2
    Medlem Dannys avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Mackeman Visa inlägg
    Hej. Jag har ett par mc jackor med ryggskyddet i jackan. Jag undrar hur bra dom är? Personligen litar jag inte på dom och har köpt ett löst som jag använder.



    Min fråga är, kan man lita på dessa skydd att de fyller sin funktion om man vill ta med tex en passagerare som lånar en jacka av mig eller bör man köpa ett extra ryggskydd?

    Hej.
    Du har ju egentligen redan svarat på din fråga. Ifall du inte litar på skyddet själv så bör du kanske köpa ett riktigt ryggskydd att låna till passagerare.
    Ryggskydden i jackorna är jag också personligen tveksam till. Bättre än inget men ett externt skydd är att föredra. Sitter bättre och skyddar mer.
    //D

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Danny Visa inlägg
    Hej.
    Du har ju egentligen redan svarat på din fråga. Ifall du inte litar på skyddet själv så bör du kanske köpa ett riktigt ryggskydd att låna till passagerare.
    Ryggskydden i jackorna är jag också personligen tveksam till. Bättre än inget men ett externt skydd är att föredra. Sitter bättre och skyddar mer.
    //D
    Även min åsikt.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stallarholmen
    Inlägg
    69
    Då är det som jag misstänkte. Bara införskaffa ett till.

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Mackeman Visa inlägg
    Då är det som jag misstänkte. Bara införskaffa ett till.
    Ryggen är värdefull, Kör inte med diskunderlägg eller plastnät.
    Jan

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stallarholmen
    Inlägg
    69
    Nä då, får bli ett likadant till som jag redan har.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Klarar ett ryggskydd en viss standard så spelar det ingen roll om det är ett sådant man sätter i ryggfickan på jackan eller om det är ett löst man spänner på runt kroppen.

    Edit: Värt att notera dock är att inget ryggskydd skyddar mot den farliga axialkraften.
    Senast redigerat av Duke77 den 2016-04-29 klockan 17:55.

  8. #8
    Jag har i alla fall fått för mig att ett skydd sim sitter fixerat mot kroppen år bättre än ett som sitter på jackan med tröja och andra plagg emellan, jackan kan både kasa upp eller vrida sig om man går i backen och därmed sitta på fel plats. Ryggskydd i jacka är i stället för ett riktigt som sitter mor kroppen.
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har i alla fall fått för mig att ett skydd sim sitter fixerat mot kroppen år bättre än ett som sitter på jackan med tröja och andra plagg emellan, jackan kan både kasa upp eller vrida sig om man går i backen och därmed sitta på fel plats. Ryggskydd i jacka är i stället för ett riktigt som sitter mor kroppen.
    Det är så även jag tänker. Egentligen samma sak med armbågs/underarms-skydd ;
    Min fru körde omkull en gång och då visade det sig att armbågs-skyddet hade vridit sig , till följd att hon fick skrapsår på underarmen,,

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har i alla fall fått för mig att ett skydd sim sitter fixerat mot kroppen år bättre än ett som sitter på jackan med tröja och andra plagg emellan, jackan kan både kasa upp eller vrida sig om man går i backen och därmed sitta på fel plats. Ryggskydd i jacka är i stället för ett riktigt som sitter mor kroppen.
    Oavsett utformning så är ryggskydden lika säkra så länge som dessa följer samma standard, t.ex. EN 1621.2/2014 Level 2.

Liknande ämnen

  1. Ryggskydd
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2014-07-15, 07:41
  2. Får ont av ryggskydd
    Av simonwellander i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 12:09
  3. Ryggskydd
    Av cribbe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 19:10
  4. Ryggskydd
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 16:30
  5. Ryggskydd
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •