Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Honda Varadero omdöme

  1. #1
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351

    Honda Varadero omdöme

    Som rubriken lyder, är nyfiken på omdöme, erfarenheter om Honda Varadero.
    Vad jag tänker på är hur är denna mc.

    Körbarhet både asfalt och grusväg.
    Aktiv körning på kurviga vägar
    Långfärd.

    Kvalité ja det bör vara Honda kvalité har erfarenhet av några Hondor genom åren.
    Egenheter eller brister.
    Modellspecifika problem.

    Hoppas att det finns någon eller några med erfarenhet av denna mc.

  2. #2
    Har bara provkört en snabbis men en gammal arbetskamrat har en och haft i många år. Han är toknöjd!

    Kan tänka mig att den är jobbig i stan t.e.x då tyngdpunkten ligger så högt på den

  3. #3
    Det finns många på detta forum som kört Varadero långt och mycket så du lär få bra svar. Min erfarenhet av Varaderon är en dagstur då jag själv funderade på en för många år sedan och ställde som krav att få provköra under en hel dag.

    Omdöme, rejäl hoj som är mc världens svar på Volvo 240. Varken bekvämast eller roligast men den tuffar på och gör det den ska göra. Körde bara asfalt och skulle ha kunnat köra väldigt långt så för långfärd är den nog perfekt. Den borde ju vara alldeles utmärkt för två personer med packning. Jag skulle däremot hellre satsa på nya africa twin om jag ville ha något liknande och budgeten räcker till.
    Varadero säljs dock för rimliga pengar så man får mycket pengarna.
    Jag vet inte om det stämmer men jag hörde/läste någonstans att enda svagheten är bränslepumpen, om det nu inte var gamla AT:n som åsyftades?

  4. #4
    Jag har en Varadero och är väldigt nöjd, den är stor tung och klumpig att manövrera samt ganska hög men är den väl på rull så är den jättefin ett köra. se http://xl-forum.se/
    Jag kör inte ofroad men väl på vanlig grusväg det går utmärkt, asfalt är den en touring men möjlighet att åka så långt som du själv vill och orkar. Skall du köpa en Varadero så köp en från 2003 den har insprutare samt 6växlad låda den går bäst, den finns även med ABS jag vågar klart
    rekommendera en Varadero.
    Åk och prova.
    Senast redigerat av Jan-Olov den 2016-04-28 klockan 21:27.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av n73r Visa inlägg
    Har bara provkört en snabbis men en gammal arbetskamrat har en och haft i många år. Han är toknöjd!

    Kan tänka mig att den är jobbig i stan t.e.x då tyngdpunkten ligger så högt på den
    Jag har lett tripper till Norge under många år där flera haft Varadero. Ägarna verkar vara mycket nöjde med dem. Vi har ju kört på verkligt dåliga vägar och klättrar högt upp i fjällvärlden. Visst kanske de är tunga stillastående, ca 240 kg. Men vad jag förstått, så är det bra om man sänker ned dem om föraren är lite kort. Markfrigången är nog lite väl tilltagen om man inte ger sig ut i skogen.Fruktansvärt starka med sin v-motor, drar under halvlitern.
    Krångel med soppapumpen hade ju AT, men en Biltemapump löste de problemen.
    En passagerare och full packning märks knappast.
    Själv har jag nog kört över 10.000 mil med lillebror Transalp och är mycket nöjd, Men den räcker inte riktigt till med passagerare och full last.

  6. #6
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Svar på mina frågor börjar trilla in skoj.
    En del av mina funderingar börjar bekräftas, att testa innan köp är självklart.
    En fundering som jag har är hur andra upplever den på kurviga vägar vid aktiv körning.
    Senast redigerat av Cy2 den 2016-04-29 klockan 09:21.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Visst kanske de är tunga stillastående, ca 240 kg....

    Tyvärr, Olle! 2012:an vägde in på 276.7 kg, enl Hondas egen spec. Vilket är liiiite mer än 240, det. Det ÄR ett klumpigt fanstyg. Men trevlig cykel, om man lutar åt det storväxta…

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Tyvärr, Olle! 2012:an vägde in på 276.7 kg, enl Hondas egen spec. Vilket är liiiite mer än 240, det. Det ÄR ett klumpigt fanstyg. Men trevlig cykel, om man lutar åt det storväxta…

    Ja man bör nog vara fullvuxen, ca 190
    Finns ju undantag. En kille från Uppsala var nog inte mer än 170 och vägde nog inte mer än 70 kg.
    Han hanterade hojen som om den var en moped. Han hade ju kört väldigt mycket cross.

    Kollade igen. Uppgift 06:a väger 220 kg torr.
    Senast redigerat av Olle Å den 2016-04-29 klockan 07:55.

  9. #9
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    [QUOTE=Kapten Miki;106424]Tyvärr, Olle! 2012:an vägde in på 276.7 kg, enl Hondas egen spec. Vilket är liiiite mer än 240, det. Det ÄR ett klumpigt fanstyg. Men trevlig cykel, om man lutar åt det storväxta…[/QUOTE

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ja man bör nog vara fullvuxen, ca 190
    Finns ju undantag. En kille från Uppsala var nog inte mer än 170 och vägde nog inte mer än 70 kg.
    Han hanterade hojen som om den var en moped. Han hade ju kört väldigt mycket cross.

    Kollade igen. Uppgift 06:a väger 220 kg torr.
    Ni har rätt båda, men om vi bortser från vikt 220-270 kg. Att den väger en del är jag medveten om.

    vad jag är mest nyfiken på är hur de som har eller har kört en Varadero upplever den vid en mer aktiv körning. Har historiskt sett kört mc åt det sportiga hållet. Tycker fortfarande om att kunna ta en aktiv runda. Men vill även ha en bekväm körställning, börjar bli ¨gammal¨.

    Ska funka till det mesta, långkörning 70-100 mil på en dag, körning på alpvägar aktivt.
    Kanske är Varaderon fel typ av mc till detta, men jämför den lite med GS.

    Gillar V-motor V-2 eller V-4 har haft denna motortyp på de senaste mc.arna.

  10. #10
    Som någon högre upp skrev 03 o nyare så tror jag det är en kanon hoj !
    Dom äldre var törstiga !
    Ska du åka aktivt så är det väl bara köpa bättre fjädrar o stötdämpare

Liknande ämnen

  1. Skumt fel på Honda Varadero XL 1000 -00
    Av Månne i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-28, 17:34
  2. Honda varadero 2000
    Av Månne i forum Min hoj
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 18:30
  3. Synpunkter på Honda Varadero
    Av Mats Liifv i forum Offroad
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 14:46
  4. För och nackdelar med Honda Varadero
    Av håkan-bråkan i forum Offroad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 07:51
  5. Varadero
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •