Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Ny på forumet

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33

    Ny på forumet

    Hej!
    Jag är 45 år och har alltid gillat motorcyklar men livets alla vändningar har gjort att jag aldrig kommit mig för att skaffa MC-kort.
    Farsan hade en gammal Svalan MC-20 med JB 148cc motor, efter att han gick bort fick jag den då jag fyllde 40. Den fick stå i ett förråd tills ifjol höst då jag tog fram den, fixade det som behövdes och besiktade den. Samtidigt insåg jag att för att få köra farsans gamla hoj måste jag ha körkort så jag köpte en äldre Yamaha av en kompis för att övningsköra och anmälde mig på körskolan. Min intensivkurs börjar om 2 veckor och om drygt 3 veckor ska jag skriva teorin.
    Jag har varit inne här och läst en del och det verkar vara trevligt och duktigt folk här.

  2. #2
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Hej Con!

    Kul med äldre herrar ska ta mc-kort!
    Har aldrig hört talas om "svalan" men jag är ju ganska ung så det kanske inte är så konstigt.
    Men en bildsökning på google var ju ganska enkel att genomföra.

    Stenhård hoj!

    Jaha, intensivkurs skriver du. Ska du endast köra då och plugga på egen hand?
    Har du gjort risk 1 och risk 2?
    Jag antar det eftersom du ska skriva om 3 veckor.

    När jag skulle skriva för mitt teori prov använde jag appen Ikörkort Mc. Var det enda som jag använde till teorin.
    Gör absolut inte reklam för dem eller så men jag tycker du ska kolla in den.

    Hoppas du håller oss uppdaterade och lycka till.
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Helt rätt! Det är aldrig för sent att ta körkort.

    Ett tips bara angående körkortsappar. Innan du köper en så ladda ner grativersionen och prova innan du betalar. Skiljer en hel del mellan apparna i utförande och upplägg. Har personligen inte använt en då jag tog körkort för många år sedan men bekanta har och det har varit delade meningar om vilken som är "bäst". För vissa så fungerade det inte alls utan man gick tillbaka till MC-boken.

    Länk till apparna som används mest: iKörkort MC Lite och Ta MC Körkort Lite, båda gratis testversioner.

    Lycka till med din utbildning.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33
    Tack för tipsen.
    Jag fick ett teoripaket med på köpet då jag anmälde mig på körskolan, både böcker och övningar på datorn. Jag har läst böckerna en gång och tänkte hinna med minst en gång till innan teoriprovet.
    Jag försöker plugga en stund varje dag.
    Risk 1 och 2 ingår i utbildningen.

    I övrigt har jag turen att jobba på ett inhägnat område där jag kan övningsköra så mycket jag vill efter arbetstid. Det blir mycket krypkörning, undanmanöver och inbromsningar inom området. I trafik har jag ett par bekanta som jag kan övningsköra med.
    Jag vill så gärna lära mig köra så jag övar så mycket jag kan. Tur jag har en förstående fru

    Vissa saker har man "gratis" då jag kört bil länge, men jag är ödmjuk och tränar hellre för mycket än för lite.
    Senast redigerat av Con den 2016-04-19 klockan 12:35.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33
    Här är en bild på svalan. Jag är lite kluven om jag ska behålla den original eller om jag ska renovera den till nyskick.
    Senast redigerat av Con den 2016-04-19 klockan 13:10.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Con Visa inlägg
    Här är en bild på svalan. Jag är lite kluven om jag ska behålla den original eller om jag ska renovera den till nyskick.
    Välkommen!

    Ang. Svalan - den har en vacker patina och jag föreslår att du behåller den som den är.
    Ove

  7. #7
    Välkommen !
    Håller med Ove ;-)

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Välkommen !
    Håller med Ove ;-)
    Själv skulle jag behålla den i gammelskick, men byta ut och laga det trasiga och putsa bort den lilla rost som finns. Göra rent cylindern och snygga till kedjeskyddet.

    Egen erfarenhet. Jag köpte en Silverpil som jag hade ambitionen att totalrenovera. Efter att haft den nerplockad, lagat och lackat ramen, satte jag ihop den igen utan att göra något mer, Besiktade den och sålde den till en som var mera ambitiös än mig.

    Ett sätt att bibehålla en gammal patina som färgen flagat bort från och det börjar bli ytrost på, är att använda någon form av rostlösare och sedan använda en linoljebaserad spray i tunt skikt på de ställena. Slipa inte. Torka rent, ev med fettlösare innan du sprejar. Finna hos BT.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    33
    Stort tack för tips och åsikter.
    Jo, jag gillar den också i det skick den är, men då måste den få lite kärlek och översyn.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Con Visa inlägg
    Stort tack för tips och åsikter.
    Jo, jag gillar den också i det skick den är, men då måste den få lite kärlek och översyn.
    Tsssss..
    "Patina" är den lates ursäkt för att slippa jobba..
    Den ser ju dessutom ut att vara komplett - så varför ens tveka?
    Såna här hojar är ju löjligt enkla att meka med, elsystemet är också simpelt och varje helrenoverad hoj man ser gläder iaf mig...

Liknande ämnen

  1. Ny på forumet
    Av pelle65 i forum Ny på forumet
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-10-02, 23:13
  2. Ny på forumet
    Av MrFluke i forum Ny på forumet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 12:54
  3. Ny på forumet
    Av Majtin i forum Ny på forumet
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 07:12
  4. Ny på forumet.
    Av Diesel i forum Ny på forumet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 00:59
  5. Hur ser vi ut på forumet?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •