Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: fransar

  1. #11
    Det jag blir mest förundrad över i hela tråden om fransar är att den överhuvudtaget finns och att någon tog sig tid att skapa den?

  2. #12
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det jag blir mest förundrad över i hela tråden om fransar är att den överhuvudtaget finns och att någon tog sig tid att skapa den?
    Frans vann ju slagerfestivalen
    Jan

  3. #13
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det jag blir mest förundrad över i hela tråden om fransar är att den överhuvudtaget finns och att någon tog sig tid att skapa den?
    Vad är det som är det mest förvånande för dig?
    Att jag frågar vad fransarna fyller för funktion?

    Efter som jag inte hittar någon information via google så tag jag mig tiden att skapa den här tråden.

    Hoppas du fick mer klarhet i vad som pågår här nu.
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det jag blir mest förundrad över i hela tråden om fransar är att den överhuvudtaget finns och att någon tog sig tid att skapa den?
    Lite dum inställning. Fransarna är faktiskt av ganska stor betydelse för många, så varför inte låta den som undrar försöka få klarhet i det?

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
    Vad är det som är det mest förvånande för dig?
    Att jag frågar vad fransarna fyller för funktion?

    Efter som jag inte hittar någon information via google så tag jag mig tiden att skapa den här tråden.

    Hoppas du fick mer klarhet i vad som pågår här nu.
    Fransar fyller samma funktion som så mycket annat inom mc världen, dvs ingenting. Ungefär som aluminiumpackväskor gör för de flesta förarna av äventyrshojar och grälla skinnställ med knäpuckar för merparten av sporthojsförarna.

  6. #16
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Fransar fyller samma funktion som så mycket annat inom mc världen, dvs ingenting. Ungefär som aluminiumpackväskor gör för de flesta förarna av äventyrshojar och grälla skinnställ med knäpuckar för merparten av sporthojsförarna.
    Ja men nu blandar du ihop lite saker här tror jag.

    Aluminium packväskor måste ju vara mycket tåligare än plast för personer som åker genom tuffa förhållanden på sina äventyrs hojar. Det kan vi väl vara överens om iallafall fall va?

    Ang. Skinnställ med knäpuckar så åker ju många förar på tex. Knix-kurser med smc och då lägger man ju ner i kurvor och då skyddar ju puckarna och ger indikatorer vart asfalten är.

    Men visst vissa utnyttjar inte de till dess mening men vi båda vet vad de gör.
    Skillnaden är så här att jag vet INTE vad fransarna ska fylla för funktion eller vad det kommer ifrån för första början.

    Alltså vem kom på idén ens att sätta på dem och varför?

    Hoppas du fick mer klarhet med vart jag ville komma med det här.
    Ha en fortsatt trevlig dag
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  7. #17
    Fransar var väl från början något som indianer använde sig av. Kanske för att torka fortare eller så kanske bara för utseendet eller religiösa skäl. Bikerkulturen lånade i begynnelsen en hel del från det militära men också från indian och trapperkulturen i USA. Syftet med bikerkulturen i början var just frihet och leva för dagen. Så det är väl där fransarna kommer ifrån. Sen ser det fånigt ut men det gör ett skinnställ a´la Rossi i grälla färger och med knäpuckar också.

  8. #18
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Fransar var väl från början något som indianer använde sig av. Kanske för att torka fortare eller så kanske bara för utseendet eller religiösa skäl. Bikerkulturen lånade i begynnelsen en hel del från det militära men också från indian och trapperkulturen i USA. Syftet med bikerkulturen i början var just frihet och leva för dagen. Så det är väl där fransarna kommer ifrån. Sen ser det fånigt ut men det gör ett skinnställ a´la Rossi i grälla färger och med knäpuckar också.
    Att indianerna hade fransar på kläder för att torka fortare efter regn tog jag upp i första inlägget.

    Men det andra du skriver är helt nytt för mig. Har inte tänkt på det alls.

    Haha du vart förvånad över varför nån skapar en sån här tråd sen skriver du mycket möjliga orsaker till detta fenomen som kanske är de mest troliga

    Men jag håller med om Allan Ballan skinnställ och dyraste Arai hjälmen och inte ens kör knix-kurs eller bandag. Det är som vi brukar säga "overkill"
    MEN om man har ett Rossi ställ och kör bandagar och Knix-kurser hela sommaren då känns det helt okej.
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  9. #19
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Läste någonstans för länge sedan att pälsjägare hade fransar till att tex. laga/knyta ihop saker med.
    Själv tycker jag att det passar med fransar på choppers o glidar-hojar.
    Vi ,inkl. mig själv, är nog många som följer en "klädkod" till hojåkningen; glidarhoj-åkarna har ofta hoodies under jackan, sport-åkarna en tröja ovanpå, äventyrshojarna har oftast varselväst.
    OBS ! Detta är MINA iakttagelser och är inget försök att "dra alla över en kam "
    Jag gillar bäst att åka in min gamla bruna skinnpaj och en lämplig hjälm (har en ny för i år) .
    Dock ALLTID med skinnbyxor och ryggskydd !!
    Passar bra till mitt "ekipage", anser jag

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Fransar fyller samma funktion som så mycket annat inom mc världen, dvs ingenting. Ungefär som aluminiumpackväskor gör för de flesta förarna av äventyrshojar och grälla skinnställ med knäpuckar för merparten av sporthojsförarna.
    Aluminiumväskor är ju dom bästa. Toppmatade , lätta att stuva i. Vad har fransar med det att göra. Dålig jämförelse. Men plutrar man runt korvkiosken med en glidare så behövs ju inga väskor, men fransar kanske passar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •