Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tips på "måste ha" appar för Europaresa?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1

    Question Tips på "måste ha" appar för Europaresa?

    Hej,

    Tog mitt motorcykelkörkort i går och tänkte nu förbereda mig för nästa säsong då det blir en långresa genom Europa. Letar därför efter lämpliga "måste ha" appar för iOS. Gärna gratisalternativ för gratis är gott.

    1. Navigering med offline-kartor, waypoints, röstguidning (för headset), trafikinformation, välja bort vägtullar, vignette och annat tråkigt
    2. Bokning av hotell, vandrarhem, hostels, camping (vill boka dag för dag)
    3. Matställen, allt från restauranger till snabbmat
    4. Bensinstationer och priser

    Är det något annat man behöver tänka på i app-form? Något jag missat?

    Med vänlig hälsning,
    Nilla

  2. #2
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Nilla Visa inlägg
    Hej,

    Tog mitt motorcykelkörkort i går och tänkte nu förbereda mig för nästa säsong då det blir en långresa genom Europa. Letar därför efter lämpliga "måste ha" appar för iOS. Gärna gratisalternativ för gratis är gott.

    1. Navigering med offline-kartor, waypoints, röstguidning (för headset), trafikinformation, välja bort vägtullar, vignette och annat tråkigt
    2. Bokning av hotell, vandrarhem, hostels, camping (vill boka dag för dag)
    3. Matställen, allt från restauranger till snabbmat
    4. Bensinstationer och priser

    Är det något annat man behöver tänka på i app-form? Något jag missat?

    Med vänlig hälsning,
    Nilla
    Ger dig ett svar utifrån mina erfarenheter av resor med hoj i Europa.

    Navigering hade nog satsat på en billig navigator, där har du alla funktioner. Annars sök via Itunes vad som finns. Om du hittar några som verkar bra testa dem innan så du är bekväm med dem.

    Boende har alltid hittat boende utan att boka i förväg, du kan via GPS söka efter boende. Annars bara köra in i någon ort så hittar man boende.

    Matställe, Trip advisor eller magkänsla. Trip Advisor använder jag mig av mycket. Brukar leta bland de högst rankade ställena hittat bra ställe till bra priser.

    Bensinstation inget tips finns överallt, med pris menar du lägre bensinpris. Kan vara lägre vid de mackar som inte ligger vid motorväg. Annars är prisbilden liknande den som i Sverige. Samma pris på de olika företagen ingen större skillnad.

    Lycka till med planeringen av din resa, gör en grovplanering innan du reser.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Ha med riktiga kartor så du får överblick! Appar i all ära men utan riktig kartor är du lost.
    Kartbutiken.se har ett stort sortiment.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Min erfarenhet är att Booking. Com är riktig bra. En mc GPS är bra att ha där finns POI plints of internet, för mat, bensin, banker mm. Tar med kartor också, Michelin har jag använt.
    Årets resa gick till Stelvio i Italien, Grossglockner i Österrike och Hartz i Tyskland. Allt som allt blev det ca 1000kr om dagen.
    Det går säkert att göra resan billigare.
    Mvh, Shaun.

  5. #5
    Medlem pepe1302s avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    63
    Åkte på min första långresa med hoj ner till Italien i juni. Vi köpte en TomTom rider begagnad vilket rekommenderas starkt, fungerar väldigt bra att via tyre ( http://www.tyretotravel.com/) lägga upp rutter i förväg. Appar som i mitt tycke är bra till iPhone är CoPilot eller Sygic (tyvärr inte gratis, men kartor som fungerar offline)

    Vi bokade hotell till bra pris via booking.com innan vår resa. Vi var borta i ca 10 dagar och hade olika boenden varje natt. Min rekommendation är att (beroende på när man åker, vi åkte början på juni och det fanns massor ledigt) boka boendet på plats och låt väder och hur sugen man är på att köra styra boendet.

    Kommer nästa år att boka boende på samma ställe 2-3 dygn och köra dagsrutter med boendet som utgångspunkt. Man överplanerar gärna och tar med sig alldeles för mycket kläder.

    Ett tips till packning är att köpa vaccumpåsar på ClasOhlsson vilket både komprimerar packningen och håller den torr (Y)
    http://www.clasohlson.com/se/Vakuumf...2-pack/34-3519

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Kanske för sent ute men när det gäller navigering så slår en iPad Mini på tanken alla GPS:er jag testat, den kan också användas till så mycket mer. När det gäller appar så föreslår jag Booking.com för boende samt Google Maps för kartor offline, röstnavigering, bensinpriser mm.

    Finna andra alternativ som t.ex. Hotels.com, Waze, Here Maps, ViaMicheline. Samtliga är gratis så det är bara att ladda ner och testa sig fram.

  7. #7
    Som navigationsprogram kan jag tipsa om Sygic. Själva Appen är gratis men kartorna kostar. Jag betalade 160 kr för hela Europa med livstidsuppdatering. Dom kör med kampanjer med jämna mellarum...
    Har använt detta navigationsprogram i tre år nu på alla resor både med bil och mc och den funkar kanonbra. Fördelen med en sån här App istället för en "riktig" navigator är att du kan ha programmet i flera telefoner och iPaden. På mc:n kör jag med telefonen och i bilen med en iPad mini. Frun kör med samma i sin bil med hennes iPad.
    Senast redigerat av RobbeS den 2016-04-21 klockan 06:40.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. "Tjejkläder" samt tips
    Av Andy89 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 09:53
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-05, 23:08
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •