Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 48

Ämne: Mappa eller inte?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13

    Mappa eller inte?

    Det verkar finnas två läger när jag frågar runt ifall jag behöver mappa min hoj eller inte. Bakgrund: har en ny Kawa ER6N och ska plocka på ett nytt ixil helsystem. Jag vill inte att något tar skada och vill inte snåla, men är det nödvändigt?

  2. #2
    Jag tillhör ju en av lägren.

    Nyfiken på vad din säljare säger?

  3. #3
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Jag säger JA!

    Hade det bara vart slip on så kanske inte men nu kör du ju hel system då ändrar du ju flödet mycket mera än om du bara hade slip on.

    Kanske ett öppet luftfilter vore nått med?

    På min Duke har jag ex.

    Öppet luftfilter
    plockat bort SAS (secondary air system)
    Övre gasspjäll bortplockat
    Akrapovic slip on

    Min är mappad via ECU men nu har jag köpt en power commander som ska installeras sen ska hojen bänkas för att kunna få den gå så rent som möjligt.

    Om du ändå köpt ny hoj varför inte få den att gå optimalt från början? Då kanske en Power Commander hade vart på sin plats med?

    Den här länken kanske kan hjälpa dig lite på vägen
    http://www.bike.se/forum/mekanik/powercommander-62621
    Senast redigerat av fishbone den 2016-04-01 klockan 22:01. Anledning: hade mer att skriva
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Tack för svar!
    Min handlare? Han visste inte ens om att det var helsvetsat system from 2013 på ER6. Jag frågar bla er istället.
    Jag kommer kontakta en mc-meck nära mig och be om tid. Det blir mappning, det har vägt över, dumt att snålchansa! Tack!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jag tillhör ju en av lägren.

    Nyfiken på vad din säljare säger?
    Att få hojen att gå bra är väl det viktigaste. Hade en gång en Honda Dominator, som jag tyckte var lite slö. Enstånka på 650 cc. Jag öppnade dämparna. Bytte till KN-filter och gick upp två nr på munstycket. Det blev en jäkla skillnad. Hade provat i en lång uppförsbacke med grabben bakpå, före och efter. Innan så tappade hojen farten i den backen på 5:an, men inte efter. Kunde gå upp ett kugg på framdrevet och fick ner varvet ca 500/min vid 100.
    Tror dock att det är svårare med en starkare hoj att få en så markant skillnad.
    Undrar om garantin gäller vid så här enkla justeringar?

  6. #6
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Säger så här ; varför inte, kan ju inte skada !?

  7. #7
    Jo, det var ju jag som påpekade detta om din handlare....som jag tyckte var lite märkligt att han som kawahandlare inte hade riktigt koll på detta

    Krävs ju lite jobb runt det där mappandet. En PC-V cirka 3500- 4000.- samtidigt givetvis ett öppnare luftfilter 6-900:- Montering, bänkkörning, justering, bänkkörning. Plötsligt så är ju det där avgassystem i det hela inte så dyrt.

    Jag har ju sett en endaste hoj som inte klarade ett systembyte utan att årgärdas, en C1800. Dom flesta ligger lite över optimalt så dom klarar det.
    Vi är ju alla olika, men.....mår man dåligt av att inte veta så kan man ju köra en bänkkörning bara och se om den behöver allt detta. Billigast kanske så? I slutändan så är ju dom flesta bara ute efter ljudet.

    Känns så meningslöst att slänga ut så stora pengar på en hoj som......?

    Vet inte hur den nyare ER-6:an är men dryga 6 år sedan såg jag en ER-6 som man hade flängt på allt detta. Det var den häftigaste effektökingen i mellanregistret jag sett(procentuellt sett då alltså)

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jo, det var ju jag som påpekade detta om din handlare....som jag tyckte var lite märkligt att han som kawahandlare inte hade riktigt koll på detta

    Krävs ju lite jobb runt det där mappandet. En PC-V cirka 3500- 4000.- samtidigt givetvis ett öppnare luftfilter 6-900:- Montering, bänkkörning, justering, bänkkörning. Plötsligt så är ju det där avgassystem i det hela inte så dyrt.

    Jag har ju sett en endaste hoj som inte klarade ett systembyte utan att årgärdas, en C1800. Dom flesta ligger lite över optimalt så dom klarar det.
    Vi är ju alla olika, men.....mår man dåligt av att inte veta så kan man ju köra en bänkkörning bara och se om den behöver allt detta. Billigast kanske så? I slutändan så är ju dom flesta bara ute efter ljudet.

    Känns så meningslöst att slänga ut så stora pengar på en hoj som......?

    Vet inte hur den nyare ER-6:an är men dryga 6 år sedan såg jag en ER-6 som man hade flängt på allt detta. Det var den häftigaste effektökingen i mellanregistret jag sett(procentuellt sett då alltså)
    Förstår jag dig rätt? Du tycker alltså att det är onödigt att mappa hojen? Eller?

  9. #9
    Jag hade absolut gjort de !
    Inte tackar en nej till bättre vrid o snålare hoj :-)

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Bortkastade pengar. Du ändrar ju bara flödet ut. Skillnad om du ändrar flödet in. Ring Lingvalls i Gävle och fråga tex. Prata med Tommy. Säljer Kawasaki. . Frågar du någon handlare som säljer Powercomander och har bänk så säger ju han ja så klart. SKULLE ALDRIG GÖRA DET. Har aldrig gjort det på dom 8 nya hojar jag haft som jag bytt rör på. Kan nämna att en kompis till mig köpte en sprillans ny Varadero och satte på Gpr dämpare på den och någon övertalade honom att han måste ha powercommander. Han köpte ett kitt för ett antal tusenlappar och beställde tid hos då RR I Bergvik. Jag var med, var riktigt häftigt att se och höra, men gav ej 1 hk extra. Ett par tjurstopp har det varit då systemet failat men annars går den som orginal. Men många gånger kan det kännas bättre rent psykist, känner igen det .
    Senast redigerat av engström67 den 2016-04-02 klockan 21:33.

Liknande ämnen

  1. Öppningsbar hjälm eller inte?
    Av Duke77 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-06-02, 12:10
  2. Vita däcksidor eller inte?
    Av Wiseguy i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-13, 17:30
  3. Original skärm eller inte?
    Av Robin86 i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 19:33
  4. Ruta eller inte på Shadow?
    Av MC-Fröken i forum Custom
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 09:28
  5. använda gas eller inte?
    Av MC-Fröken i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •