Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 48

Ämne: Mappa eller inte?

  1. #31
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jo jo men är fortfarande ej nån ändring annat än ut. Skillnad om man ändrar in i motorn. Sedan fick han ju svaret vid Lingvalls. Inga blåbär som jobbar där.
    Präsis! Skillnaden är ofta att det ena är helsvetsat och den andra att det finns ett klammer mellan.(inte rejssystem nu) Ibland finns katalysatorn i ljuddämparen, ibland före ljuddämparen, typ under hojen.....

  2. #32
    Smäller den den vid gassläpp så måste den in !

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Man gör som man vill men min synvinkel på det hela när det gäller helsystem och öppet filter är att bänkning och mappning är ett måste för då får man en hoj som går optimalt. Bättre effekt, vrid och bränsleförbrukning. Väl värt pengarna.

  4. #34
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Duke77 Visa inlägg
    Man gör som man vill men min synvinkel på det hela när det gäller helsystem och öppet filter är att bänkning och mappning är ett måste för då får man en hoj som går optimalt. Bättre effekt, vrid och bränsleförbrukning. Väl värt pengarna.
    Just det, öppet filter ja. Då är det ju ändring in

  5. #35
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Smäller den den vid gassläpp så måste den in !
    Nää smäller lite gör det. Sådant som en orginal ljuddämpare gallrar bort

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Just det, öppet filter ja. Då är det ju ändring in
    Ser nu att jag läste inlägget lite för snabbt. Läste det som att det rörde sig om både ett helsystem och filter men det visade sig visst bara röra sig om det förstnämnda. Står dock fast vid att bänkning och mappning är ett måste även för ett helsystem utan öppet filter. De flesta motortyper fungerar bäst om det finns ett visst mottryck (läs rätt mottryck) i avgassystemet och i 99 av 100 fall så har ett helsystem av eftermarknadstyp inte det, därav vikten att bänka och mappa.

    Du skriver bortkastade pengar. Jag skriver, inte alls. Bänkning och mappning är ett måste för att få hojen att gå optimalt. Även direkt från fabrik med originalsystemet på så bör man göra det för att få optimal gasrespons, få bort "lean spots", få bättre bränsleekonomi etc. Men man gör som sagt som man vill.

  7. #37
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Duke77 Visa inlägg
    Ser nu att jag läste inlägget lite för snabbt. Läste det som att det rörde sig om både ett helsystem och filter men det visade sig visst bara röra sig om det förstnämnda. Står dock fast vid att bänkning och mappning är ett måste även för ett helsystem utan öppet filter. De flesta motortyper fungerar bäst om det finns ett visst mottryck (läs rätt mottryck) i avgassystemet och i 99 av 100 fall så har ett helsystem av eftermarknadstyp inte det, därav vikten att bänka och mappa.

    Du skriver bortkastade pengar. Jag skriver, inte alls. Bänkning och mappning är ett måste för att få hojen att gå optimalt. Även direkt från fabrik med originalsystemet på så bör man göra det för att få optimal gasrespons, få bort "lean spots", få bättre bränsleekonomi etc. Men man gör som sagt som man vill.
    Exakt. Men min hoj går perfekt och optimalt med slipon därav aldrig onödig mappning på den.

  8. #38

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Nää smäller lite gör det. Sådant som en orginal ljuddämpare gallrar bort
    Då går den för snålt

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Exakt. Men min hoj går perfekt och optimalt med slipon därav aldrig onödig mappning på den.
    Kan garantera dig att din hoj varken går perfekt eller optimalt. Det skiljer nämligen upp till flera procent mellan identiska motorer så den mapp som ligger på från fabrik är inte anpassad för just din motor och hur den presterar utan är bara en generell mapp för motormodellen som sådan.

    Om du bänkar och mappar din hoj så kommer du få en optimal effektkurva för just den motorn där både effekt och vrid höjs. Med på köpet får du också en bättre gasrespons, jämnare motorgång samt bättre bränsleekonomi. Men man gör som sagt som man vill.
    Senast redigerat av Duke77 den 2016-04-20 klockan 20:02.

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Hehehe, ser att min tråd lever på bra utan husse
    Nästa vecka bör jag fått på mitt IXIL-system. Ska bli intressant att få erfarenhet irl.
    Fortsätt skriv så återkommer jag....antagligen får jag inte svar på livets gåta men nått borde jag få ut hoppas jag.

Liknande ämnen

  1. Öppningsbar hjälm eller inte?
    Av Duke77 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-06-02, 12:10
  2. Vita däcksidor eller inte?
    Av Wiseguy i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-13, 17:30
  3. Original skärm eller inte?
    Av Robin86 i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 19:33
  4. Ruta eller inte på Shadow?
    Av MC-Fröken i forum Custom
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 09:28
  5. använda gas eller inte?
    Av MC-Fröken i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •