Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 48

Ämne: Mappa eller inte?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Bortkastade pengar. Du ändrar ju bara flödet ut. Skillnad om du ändrar flödet in. Ring Lingvalls i Gävle och fråga tex. Prata med Tommy. Säljer Kawasaki. . Frågar du någon handlare som säljer Powercomander och har bänk så säger ju han ja så klart. SKULLE ALDRIG GÖRA DET. Har aldrig gjort det på dom 8 nya hojar jag haft som jag bytt rör på. Kan nämna att en kompis till mig köpte en sprillans ny Varadero och satte på Gpr dämpare på den och någon övertalade honom att han måste ha powercommander. Han köpte ett kitt för ett antal tusenlappar och beställde tid hos då RR I Bergvik. Jag var med, var riktigt häftigt att se och höra, men gav ej 1 hk extra. Ett par tjurstopp har det varit då systemet failat men annars går den som orginal. Men många gånger kan det kännas bättre rent psykist, känner igen det .
    Hehe, som sagt två läger! Blir fasen inte klok på detta. Ni är alla övertygande. Har förövrigt fyra bra hojkompisar och gissa vad de säger?... Jo, två av dem säger "nej onödigt" och de andra två lika tvärsäkert "ja för fasen! Du kan få ras annars etc etc". En sak är klar, jag gillar ert engagemang )

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Jo, förresten, den är köpt på Lingvalls gillar dem skarpt men blev lite paff över att de sålde ett slipon till mig och min flong nya Kawa med helsvetsat system?? Men jag har mailat dem trots det, får nog svar på måndag.

  3. #13
    Dom jag har tittat på vid mappning har blivit bra !
    Om det ger en eller många kusar är väl ganska relevat om du inte ska köra bana o ligga på toppvarv -
    De jag har sett så ökar vridet från lägre varv vilket jag själv tycker blir mer rolig hoj o köra ;-)
    Alla är vi olika men personligen tycker jag det är jobbigt o ligga trycka nålen på rött

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Dom jag har tittat på vid mappning har blivit bra !
    Om det ger en eller många kusar är väl ganska relevat om du inte ska köra bana o ligga på toppvarv -
    De jag har sett så ökar vridet från lägre varv vilket jag själv tycker blir mer rolig hoj o köra ;-)
    Alla är vi olika men personligen tycker jag det är jobbigt o ligga trycka nålen på rött
    Absolut, kul med rätt vrid i rätt läge! Men om vi bortser från mer kusar och vrid etc...kan jag skada motorn om jag avstår mappning?

  5. #15
    Medlem Speedmasters avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    3
    Nya hojar går redan väldigt magert för att klara strängare avgasregler så slänger man på ett öppnare helsystem/ljuddämpare och/eller luftfilter så är mappning ett måste eftersom motorn "andas" friare och bränsleblandning blir rejält mycket tunnare vilket gör att den går varmare, med motorhaveri som följd på sikt.

    Tillverkarna av avgasrör har som regel färdiga mappar som passar just den hoj- och avgaskombination man köper så bänkning är inte ett måste, om man nu absolut inte måste ha ut den där sista procenten, då det kan skilja någon procent åt mellan hur identiska motorer presterar.

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av Pjäxan Visa inlägg
    Förstår jag dig rätt? Du tycker alltså att det är onödigt att mappa hojen? Eller?

    Inte onödigt, men....är det nödvändigt? Nu skrivs det ju allt möjligt här eftersom det finns två läger. Lätt att be nån göra nåt, det är ju inte deras pengar

    Har man gott om pengar så är det ju bara att fläska på. Är du beredd att kosta på den mer än vad helsystemet kostade?
    Ladda ner en mappning och överföra den till PC:n känns för mig som att lacka om en bil och sen lämna fälgarna rostiga? Varje hoj är unik och en bänkkörning med justering är det enda rätta. Känns som totalt meningslöst att spara in den lilla biten när det kostat så mycket.

    Jag köpte en TDM900 i höstas och håller just nu på att demontera pc, avgassystem och filter på den. Hörde redan då av gången att den var inte just, nedladdad mappning.(Återställer den till original)

    Jag har krängt på system på allt jag har. Aldrig gjort nåt åt dom(förutom var på en bänkning för skojs skull med en Innova och stämde av kurvan)
    Visst, dom nyare med insprut går säkert lite sämre har jag märkt, men många av dom går ju ofta redan kasst från fabrik tycker jag.(miljöstrypta). Håller dock koll på tändstiftens färger. Ett gratissätt att kolla om den går magert.

    Vet ju till Lingvalls, en av dom bättre mc-affärerna i Sverige. Känner väl inte till alla där men...känner till bröderna samt Fredrik vid reservdelar och dom har i alla fall koll på Kawa. Om nån av dom sålde ett slipon till dig så har dom nog haft bara ett "hjärnsläpp" :-)

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Som nämnt tidigare, tack för er tid och engagemang! Hatten av! Nu återstår det bara till mig att ta ett beslut :S
    Blev ju lite knasigt och oplanerat detta och att gå från ett slipon till helsystem med PC, mappning och hela baletten var ju inte tanken. Men nu är det ju som det är och en av anledningarna till att jag vill plocka på ett ljudande system är säkerhet. Här i Sthlm markerar man bättre sin plats så och bilförarna får ytterligare ett sinne att upptäcka en på. Sedan kommer ju ett skönt ljud som bonus )

  8. #18
    Medlem Speedmasters avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Pjäxan Visa inlägg
    Som nämnt tidigare, tack för er tid och engagemang! Hatten av! Nu återstår det bara till mig att ta ett beslut :S
    Blev ju lite knasigt och oplanerat detta och att gå från ett slipon till helsystem med PC, mappning och hela baletten var ju inte tanken. Men nu är det ju som det är och en av anledningarna till att jag vill plocka på ett ljudande system är säkerhet. Här i Sthlm markerar man bättre sin plats så och bilförarna får ytterligare ett sinne att upptäcka en på. Sedan kommer ju ett skönt ljud som bonus )
    Vill du "bara" få ett bättre ljud så räcker det med ljuddämparen du önskar, originalgrenröret samt tillverkarens "mapp".

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Speedmaster Visa inlägg
    Vill du "bara" få ett bättre ljud så räcker det med ljuddämparen du önskar, originalgrenröret samt tillverkarens "mapp".
    Problemet är att originalsystemet är helsvetsat. Hade önskat att jag bara kunnat tryckt på ett slipon.

  10. #20
    Medlem Speedmasters avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Pjäxan Visa inlägg
    Problemet är att originalsystemet är helsvetsat. Hade önskat att jag bara kunnat tryckt på ett slipon.
    Löser man enkelt genom att kapa det. Finns guider på nätet om du inte vet hur man gör.

Liknande ämnen

  1. Öppningsbar hjälm eller inte?
    Av Duke77 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-06-02, 12:10
  2. Vita däcksidor eller inte?
    Av Wiseguy i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-13, 17:30
  3. Original skärm eller inte?
    Av Robin86 i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 19:33
  4. Ruta eller inte på Shadow?
    Av MC-Fröken i forum Custom
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 09:28
  5. använda gas eller inte?
    Av MC-Fröken i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •