Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Gashäng/för mycket soppa honda cb 750k 1981

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kristianstad, skåne
    Inlägg
    14

    Gashäng/för mycket soppa honda cb 750k 1981

    Tjena!

    Har ett problem med hojen.

    Satte i nya tändstift, bytte olja, filter, kollade över förgasarna med klockor och allt såg bra ut. anledningen till att jag gjorde detta mer än att det är bra att få gjort var att den bara gick på 3 cylindrar och fastnade på ca 2500-3000 rpm.
    När jag plockade ut stiften var de helt kolsvarta, men så fort jag gjort bytet och servicen gick den finfint igen.

    Nu efter ca 2 veckor gjorde den likadant igen och efter att jag rengjort stiften så tänkte jag att luft/bränsleblandningen var dålig så jag satte på koniska luftfilter jag ändå tänkt sätta på. men trots detta så fastnar fortfarande motorn på 2500-3000 rpm och ända sättet att få ner varvtalet är genom att bromsa in motorn med färdbromsen.

    Vad kan vara felet? Funderar på om det är en av flottörerna som hänger sig och på så vis inte sänker tomgången. Vill gärna inte behöva plocka ner förgasarna i onödan då de känns som lite överkurs för mig...
    Värt att säga är att jag de två vänstra cylindrarna skjuter ut muycker mer avgas än de två högra, om man kollar från avgassystemet.

    Tror inte att det har något att göra med gasvajrarna att göra, men ska kolla över det extra noga ikväll..



    Ursäkta novellen, tacksam för svar!

    Mvh Robin
    Senast redigerat av rj88 den 2016-04-25 klockan 17:56.

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Detta med koniska filter till vacuum -förgasare är något som diskuterats då o då. En del säger ok andra nej,, Faktum är att när jag lämnade in min hoj på verkstad idag, höll reparatören på med en CB900 från 80-talet. På den hojen satt koniska filter så jag frågade (återigen) honom om detta. Fick till svar att det är inte att rekommendera pga. att hojen går sämre och är svårare att ställa in korrekt. Han sade även att de flesta koniska filter måste smörjas in med filterolja; de släpper in för mycket smuts annars!
    Vet att en del hänger på en bit strumpbyxa över dem,, fast det kanske inte blir så snyggt,,

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kristianstad, skåne
    Inlägg
    14
    Jo har läst det med, men samtidigt är det väldigt många som har det så så dåligt kan de inte vara tänker jag. Det här med gashäng har dock inget med det att göra tror jag. Men ska köpa filterolja o smörja in dom

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av rj88 Visa inlägg
    Jo har läst det med, men samtidigt är det väldigt många som har det så så dåligt kan de inte vara tänker jag. Det här med gashäng har dock inget med det att göra tror jag. Men ska köpa filterolja o smörja in dom
    Frågan är ju om du har någon form av choke som hänger sig. Det kan förklara ökad eller förhöjd tomgång. Förklarar i så fall de sotiga stiften. Dina gasvajrar kan väl inte ha blivit kortare
    över vintern?
    Att byta filter påverkar inte varvtalet så mycket.
    Vet ju att min hoj går som fan med full choke när den är varm och har då en mycket förjhöjd tomgång.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kristianstad, skåne
    Inlägg
    14
    Du där sa du nåt! Var nere o kikade lite nu och tyckte att när jag drog och sen släppte på choken så hängde den sig kvar en aning, på nästan ursprungsläget vid noll choke! Så kanske får plocka loss o gå med smörj där, vad använder man då, vanligt smörjmedel?

    Nee gasvajrarna har nog inte hänt så mycket med, köpte den i börja på mars så isf krympte dom i förra ägarens ägo haha!

Liknande ämnen

  1. Bromsvätskebehållare Honda CB 750 F 1981
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 07:40
  2. Tomgångsproblem Honda cb900f-1981
    Av Mickecb i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 19:25
  3. spänna kamkedja honda CB750K 1981
    Av ZeriaC i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 19:39
  4. Ställa tomgång CB750k 1981
    Av ZeriaC i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 15:07
  5. För lite soppa bekymmer?
    Av Coax i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •