Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Mappa eller inte?

  1. #41
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Duke77 Visa inlägg
    Kan garantera dig att din hoj varken går perfekt eller optimalt. Det skiljer nämligen upp till flera procent mellan identiska motorer så den mapp som ligger på från fabrik är inte anpassad för just din motor och hur den presterar utan är bara en generell mapp för motormodellen som sådan.

    Om du bänkar och mappar din hoj så kommer du få en optimal effektkurva för just den motorn där både effekt och vrid höjs. Med på köpet får du också en bättre gasrespons, jämnare motorgång samt bättre bränsleekonomi. Men man gör som sagt som man vill.
    Den går perfekt. Jämnare gång går ej att få. 0.45 tar den med eller utan slipon. spinner som en katt och går som ett skollat troll. Lägger pengarna på vettigare saker istället, typ kläder, hjälmar.

  2. #42
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Då går den för snålt
    Moderna maskiner går så fett det bara går för att klara miljökraven. Att dom är snålt ställda är bara snack.

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Moderna maskiner går så fett det bara går för att klara miljökraven. Att dom är snålt ställda är bara snack.
    Nu är jag kanske helt snurrig men det är väl för magert som hojarna går i dag för att klara Euro 4-normen (den svenska benämningen är om jag minns rätt Miljöklass 2005). Fet blandning gör ju att utsläppen av kolväten och koldioxid ökar p.g.a ofullständig förbränning medan en mager blandning "bara" ökar utsläppet av kväveoxider p.g.a. högre motortemperatur. I mina öron låter det bättre med ett ökat utsläpp kontra två.

  4. #44
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Duke77 Visa inlägg
    Nu är jag kanske helt snurrig men det är väl för magert som hojarna går i dag för att klara Euro 4-normen (den svenska benämningen är om jag minns rätt Miljöklass 2005). Fet blandning gör ju att utsläppen av kolväten och koldioxid ökar p.g.a ofullständig förbränning medan en mager blandning "bara" ökar utsläppet av kväveoxider p.g.a. högre motortemperatur. I mina öron låter det bättre med ett ökat utsläpp kontra två.
    Nej dom går så fett som det är möjligt.

  5. #45
    Vet inte riktigt men....nu har ju den här tråden blivit som facebook, ingen orkar läsa vad som skrivits tidigare. Jo, ids inte läsa vad jag skrev tidigare heller :-)

    men, om man orkar läsa tidigare det jag skrev så har jag förmodligen nämnt "dom flesta" klarar av...osv...

    Har ju inte direkt med miljökraven att göra.(strypta hojar). Vi har ju haft våra miljögränser på senare år,(varit med om den "cirkusen" med regga hoj dagen före sov). En 2003(där man fick då dispens 6 månader) och en 2008. Bänkar man en orginalhoj så brukar kurvan normalt ligga strax över det optimala vad gäller luft-/bränsleblandning, inte att den går fett.

  6. #46
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Vet inte riktigt men....nu har ju den här tråden blivit som facebook, ingen orkar läsa vad som skrivits tidigare. Jo, ids inte läsa vad jag skrev tidigare heller :-)

    men, om man orkar läsa tidigare det jag skrev så har jag förmodligen nämnt "dom flesta" klarar av...osv...

    Har ju inte direkt med miljökraven att göra.(strypta hojar). Vi har ju haft våra miljögränser på senare år,(varit med om den "cirkusen" med regga hoj dagen före sov). En 2003(där man fick då dispens 6 månader) och en 2008. Bänkar man en orginalhoj så brukar kurvan normalt ligga strax över det optimala vad gäller luft-/bränsleblandning, inte att den går fett.
    Men att dom ska vara snålt ställda är bara snack ifall man lyssnar på Lingvalls, men dom kanske ljuger. Lika med bänkning. Köpt 8 nya hojar där och satt slipon på alla utan mappning, onödigt enl dom. Vad ska man som helt ovetande, begriper ingenting då göra ?
    Senast redigerat av engström67 den 2016-04-22 klockan 18:17.

  7. #47
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Men att dom ska vara snålt ställda är bara snack ifall man lyssnar på Lingvalls, men dom kanske ljuger. Lika med bänkning. Köpt 8 nya hojar där och satt slipon på alla utan mappning, onödigt enl dom. Vad ska man som helt ovetande, begriper ingenting då göra ?
    Lingvalls sysslar ju inte med motoroptimering. Med det så menar jag ju inte att dom inte kan sin sak, utan mer att dom känner till fakta. Jag känner till dom och har kontakt med dom lite då o då(senast för en vecka sedan)

    Nej, en motor är definitivt inte snålställd, det var ju det jag också skrev "ligger normalt strax över kurvan" och med det brukar då också klara av ett avgassystembyte. Vete tusan men....vad tjatig man börjar känna sig här :-)

  8. #48
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Lingvalls sysslar ju inte med motoroptimering. Med det så menar jag ju inte att dom inte kan sin sak, utan mer att dom känner till fakta. Jag känner till dom och har kontakt med dom lite då o då(senast för en vecka sedan)

    Nej, en motor är definitivt inte snålställd, det var ju det jag också skrev "ligger normalt strax över kurvan" och med det brukar då också klara av ett avgassystembyte. Vete tusan men....vad tjatig man börjar känna sig här :-)
    Vet du brukar vara där. Vi har gemensamma Honda vänner i Sätila med

Liknande ämnen

  1. Öppningsbar hjälm eller inte?
    Av Duke77 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-06-02, 12:10
  2. Vita däcksidor eller inte?
    Av Wiseguy i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-13, 17:30
  3. Original skärm eller inte?
    Av Robin86 i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 19:33
  4. Ruta eller inte på Shadow?
    Av MC-Fröken i forum Custom
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 09:28
  5. använda gas eller inte?
    Av MC-Fröken i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •