Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 48

Ämne: Mappa eller inte?

  1. #21
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Pjäxan Visa inlägg
    Jo, förresten, den är köpt på Lingvalls gillar dem skarpt men blev lite paff över att de sålde ett slipon till mig och min flong nya Kawa med helsvetsat system?? Men jag har mailat dem trots det, får nog svar på måndag.
    Pratade nog med fel person, annars trampade ju dom i klaveret. Dragspel till lunch. Fråga dom om mappning. Har alltid sagt till migatt det ej behövts. Mina har funkar kanon utan. Bara om du byter filter typ Kn, då ändras ju luft/blandning.
    Senast redigerat av engström67 den 2016-04-03 klockan 22:31.

  2. #22
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Speedmaster Visa inlägg
    Nya hojar går redan väldigt magert för att klara strängare avgasregler så slänger man på ett öppnare helsystem/ljuddämpare och/eller luftfilter så är mappning ett måste eftersom motorn "andas" friare och bränsleblandning blir rejält mycket tunnare vilket gör att den går varmare, med motorhaveri som följd på sikt.

    Tillverkarna av avgasrör har som regel färdiga mappar som passar just den hoj- och avgaskombination man köper så bänkning är inte ett måste, om man nu absolut inte måste ha ut den där sista procenten, då det kan skilja någon procent åt mellan hur identiska motorer presterar.
    Det är helt fel, dom går så fett det bara går. på gränsen till att klara avgasreglerna.

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Pjäxan Visa inlägg
    Som nämnt tidigare, tack för er tid och engagemang! Hatten av! Nu återstår det bara till mig att ta ett beslut :S
    Blev ju lite knasigt och oplanerat detta och att gå från ett slipon till helsystem med PC, mappning och hela baletten var ju inte tanken. Men nu är det ju som det är och en av anledningarna till att jag vill plocka på ett ljudande system är säkerhet. Här i Sthlm markerar man bättre sin plats så och bilförarna får ytterligare ett sinne att upptäcka en på. Sedan kommer ju ett skönt ljud som bonus )
    Exakt. Priset drar iväg. kunde ju kanske blivit en mycket vassare Mt-09 istället.. Men nu är våren här och äntligen får man ut och tokköra min Fjr med Acrapovic utan mappningar,
    Senast redigerat av engström67 den 2016-04-03 klockan 22:37.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Eftersom jag startat den här tråden så ska jag ge intresserade min uppföljning.
    Jag skrev ganska tidigt i tråden att jag bestämt mig för att plocka dit PC och mappa hojen. Anledningen var ju för att inte förstöra något och inte locka fram flera kusar (för att understryka, det är ju varken superhojen vi pratar om och husse är ganska usel förare
    Hur som har jag försökt att bringa klarhet i ämnet men tycker fortfarande att detta är ett märkligt ämne. Det är som att fråga någon om man gillar Beatles eller Stones, AIK eller DIF, lövbiff eller entrecote etc etc.
    Nu har jag ändrat mig, det blir inget mappande och PC. Jag har pratat med Lingvalls (där jag köpt hojen) och deras mekaniker säger att det är bortkastade pengar, visst de kan plocka dit prylarna etc men de råder mig att strunta i det. Så just nu tänker jag göra så och lyssna på deras råd. De sa tom att "vår erfarenhet är att power commandern brukar strula".
    Jag stänger inte tråden och säger inte klart att det här är rätt väg. Det här verkar inte svart eller vitt utan snarare en gråzon där man antingen väljer lättmjölk eller mellanmjölk, ljus eller mörk choklad....jaja ni fattar
    Jag återkommer när ixil-systemet är på och jag har lite fakta att komma med. So long och ha en skön hojvår!!

  5. #25
    Låter klokt. Med tanke på vad det kostar så är en ev effektökning försumbar. Jag satte på PC, mappade och bytte filter och avgas på min hoj och vann bara några hästar. Vridet blev lite bättre men på en 1900 v-twin räcker originaleffekten till gott och väl.

  6. #26
    Gråzon? Att optimera ut- och inandningen är ju så klart det kan bli. Dessutom så, med tanke på miljöstrypningarna, så blir det ju bara bättre och bättre desto nyare hojen är.(vi har ju haft några årsmodellsbryt där man snäppat upp miljökraven)

    En optimering med pc är helt grymt. Detta i kombination med ett filter så får man hojen definitivt att andas och gå mycket mycket bättre.

    Allt kan krångla, även en ny motorcykel. Varje hoj är unik och nedladdade mappar som folk håller på med och krånglar med och sen skyller på pc:n. Nej, en bänkkörning är det som gäller om man vill ha det ordentligt gjort.

    Hästkrafter mäts av oss oftast på top. Lite ointressant faktiskt, dom som förstår varför man pyntar i allt detta snackar om mellanregistret. En del ägare är helt lyriska.

    Så, någon gråzon är det ju definitivt inte och jag vet inte varifrån du fått det där ifrån?? Frågan tolkar jag från grunden var väl om det är nödvändigt eller inte, men det är ju en annan sak
    Senast redigerat av V Saarela den 2016-04-10 klockan 04:26.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Gråzon? Att optimera ut- och inandningen är ju så klart det kan bli. Dessutom så, med tanke på miljöstrypningarna, så blir det ju bara bättre och bättre desto nyare hojen är.(vi har ju haft några årsmodellsbryt där man snäppat upp miljökraven)

    En optimering med pc är helt grymt. Detta i kombination med ett filter så får man hojen definitivt att andas och gå mycket mycket bättre.

    Allt kan krångla, även en ny motorcykel. Varje hoj är unik och nedladdade mappar som folk håller på med och krånglar med och sen skyller på pc:n. Nej, en bänkkörning är det som gäller om man vill ha det ordentligt gjort.

    Hästkrafter mäts av oss oftast på top. Lite ointressant faktiskt, dom som förstår varför man pyntar i allt detta snackar om mellanregistret. En del ägare är helt lyriska.

    Så, någon gråzon är det ju definitivt inte och jag vet inte varifrån du fått det där ifrån?? Frågan tolkar jag från grunden var väl om det är nödvändigt eller inte, men det är ju en annan sak
    Nä, det var kanske en dålig beskrivning att skriva gråzon. Men vad jag menar är att jag fortfarande, trots att jag bestämt mig, inte känner mig övertygad. Någon säger att det är självklart att göra medan nästa vill övertyga mig att det är helt onödigt. Om vi säger så här då, JAG befinner mig i en gråzon och känner mig inte övertygad. Ni andra har säkert en klar åsikt och fattar inte mitt svamlande om gråzon

  8. #28
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Som sagt, frågan var väl om man behöver mappa när man sätter på slipon..nej.

  9. #29
    Nja helsystem var det från början iallafall !
    Slipon ska det inte behövas för

  10. #30
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Nja helsystem var det från början iallafall !
    Slipon ska det inte behövas för
    Jo jo men är fortfarande ej nån ändring annat än ut. Skillnad om man ändrar in i motorn. Sedan fick han ju svaret vid Lingvalls. Inga blåbär som jobbar där.
    Senast redigerat av engström67 den 2016-04-17 klockan 19:10.

Liknande ämnen

  1. Öppningsbar hjälm eller inte?
    Av Duke77 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-06-02, 12:10
  2. Vita däcksidor eller inte?
    Av Wiseguy i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-13, 17:30
  3. Original skärm eller inte?
    Av Robin86 i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 19:33
  4. Ruta eller inte på Shadow?
    Av MC-Fröken i forum Custom
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 09:28
  5. använda gas eller inte?
    Av MC-Fröken i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •