Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Knäckt skruv i cylindern.

  1. #1
    Medlem Olof Rylanders avatar
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    15

    Knäckt skruv i cylindern.

    Hej jag skulle lossa avgasröret på min cb500 i dag så gick en av skruvarna av och blev fast i motorn. Det sticker inte ut tillräckligt för att få grepp om den. Så antar att det enda är att borra upp den och göra nya gängor eller är det någon som har ett bättre knep.
    Tack på förhand!

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Jäkla skit det där..
    Ett trix kan vara att borra med ett borr av mindre kaliber än bulten och sedan driva in ett bits medelst våld i bulten..
    Då skall du själv bedöma om området di skall göra detta klarar av sådant våld..
    Det kan ju kanske vara något som är känsligt som jag inte känner till..

    Men jag har fått ut bultar på detta sättet som gått av..

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Olof Rylander Visa inlägg
    Hej jag skulle lossa avgasröret på min cb500 i dag så gick en av skruvarna av och blev fast i motorn. Det sticker inte ut tillräckligt för att få grepp om den. Så antar att det enda är att borra upp den och göra nya gängor eller är det någon som har ett bättre knep.
    Tack på förhand!
    Det proffsigast och det säkraste är exvis Biltemas sats Skruvutdragare nr 20379 kostar 379:-
    Då utvidgar man inte skruven och får den ännu kärvare.
    Kan du dessutom värma delen runt skruven med en värmepistol, så underlättar det. Måst bli rejält varmt. Borra och slå i verktyget i hålet och värm sedan, innan du skruvar ut den avbrutna delen.

  4. #4
    Medlem Olof Rylanders avatar
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    15
    Tack för tipsen. såg även att jula hade sådana skruvutdragare som var lite billigare. Risken kan ju vara att de är sämre gods eller vad tror ni?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Om du har tillgång till svets så svetsa på en mutter och skruva ut , lossar lättare efter uppvärmingen ifrån svetsen .
    https://www.youtube.com/watch?v=bSOg7aQ44eg

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Om du har tillgång till svets så svetsa på en mutter och skruva ut , lossar lättare efter uppvärmingen ifrån svetsen .
    https://www.youtube.com/watch?v=bSOg7aQ44eg
    Ovanstående länk till youtube ger fina tips. Tror nog att genom åren jag har använt alla metoderna.
    Svårt att rekommendera någon metod utan att sett objektet.
    Sticker skruven ut en bit , så kan svetsning vara det enklaste, i så fall med en mig, så att slagg efter pinnen undviks. Glöm inte att borra ner i skruven innan svetsningen.
    Den enklaste metoden är ju oftast "grispitten". Glöm inte att borra med två storlekar på borren. Det är för att "grispitten" då får fäste på två ställen.
    Ett tips om du förlorar gängorna i ett bulthål och vill göra det enkelt. Det finns otroligt starka lim.
    Om utseendet inte störs, så limma fast en kapad skruv eller gängstång. Glöm inte att slipa den utstickande änden lite så den nya mutterna går att få på innan limningen.

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Det gäller att vara noga med att få ett körnslag mitt i bulten så inte borren sticker. kan vara ett elände, speciellt om det är aluminium i cylindern. Tror mest på att svetsa fast nått och på värme. Vissa bultar kan vara hårda och svåra att borra i. Se till att ha en riktig borr och inget billigt skräp, gäller även grispitten. Kan vara lätt att dra av den med.

  8. #8
    Medlem Olof Rylanders avatar
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    15
    Tack för tipsen. Lutar åt att jag hör om nån på hondacenter ska dit idag endå och lämna ett hjul. Känns dumt att riskera att förstöra nått då jag inte har tillgång till svets.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Olof Rylander Visa inlägg
    Tack för tipsen. Lutar åt att jag hör om nån på hondacenter ska dit idag endå och lämna ett hjul. Känns dumt att riskera att förstöra nått då jag inte har tillgång till svets.
    Hoppas du hittar en lösning. Att svetsa är inget för en amatör i detta fallet. Antar att skruven inte är grövre än 8mm. Jag tror dock att metoden att borra ett hål i skruven och sedan anbringa ett verktyg där i och sedan försöka att skruva ut den. Skulle det inte funka kan man helt sonika borra ur skruven och gänga upp för en dim. större skruv.
    När du borrar i skruven blir den varm och det kan hjälpa till att den lossnar lättare.
    Lycka till.

  10. #10
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Tjenare
    Jag har för mig att det finns borr som är bakofram dvs du får köra revers på borrmaskinen
    Detta skruvar ju bulten utåt när du borrar om du har tur

Liknande ämnen

  1. Skruv lös.
    Av Postis i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 19:44
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 00:37
  3. går varmare på ena cylindern
    Av oskarljunggren i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 17:50
  4. Bakdäck med skruv i
    Av gunther i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-08-20, 09:48
  5. Jag har nog knäckt koden!!
    Av mammamu i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •