Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: avmagnetiserat svänghjul?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    sverige
    Inlägg
    12

    avmagnetiserat svänghjul?

    jag har en honda vt750 och den vill inte ladda som den ska. När jag mäter växelströmmen som kommer direkt från stator ligger den runt 10-12 Vac vilket är för lite (bör ligga runt 80 efter vad jag hört). Därför provade jag precis att sätta i en ny stator men felet kvarstår. Kan det vara så att svänghjulet har tappat magnetism? Om någon har erfarenhet av nåt sådant vore det intressant att höra. vad gör man åt det osv?

  2. #2
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Låter lite konstigt det där eftersom jag inte tror det är permanentmagnet som på moped.
    Min Honda Cb 650 slutade ladda och ett vanligt fel är att rotorn pajar, men felet var inte där utan det satt i kabelstammen. Felet försvann när jag bytte ut den.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #3
    Det där med att "tappa magnetismen" anser jag som klart övereklamerat.
    Har kört med ++40år gamla hojar utan problem..
    Felmöjligheten bör nog ändå inte avskrivas..
    Fortfarande har många mc permanentmagnetiserade svänghjul och inte styrda magneter..
    Är den enklaste och billigaste metoden att skapa energi.

    Iofs är det oroväckande att felet kvarstår med ny stator?
    Gjort några jämförande mätningar på de två enheterna?
    Vanlig utspänning på Vac-ut är 40-100V (växelspg förstås)
    Sen finns det en felkälla till, många MM klarar inte av de höga frekvenserna hos utgående växelspänning.
    Det är ju knappast 50 Hz...

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    sverige
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Det där med att "tappa magnetismen" anser jag som klart övereklamerat.
    Har kört med ++40år gamla hojar utan problem..
    Felmöjligheten bör nog ändå inte avskrivas..
    Fortfarande har många mc permanentmagnetiserade svänghjul och inte styrda magneter..
    Är den enklaste och billigaste metoden att skapa energi.

    Iofs är det oroväckande att felet kvarstår med ny stator?
    Gjort några jämförande mätningar på de två enheterna?
    Vanlig utspänning på Vac-ut är 40-100V (växelspg förstås)
    Sen finns det en felkälla till, många MM klarar inte av de höga frekvenserna hos utgående växelspänning.
    Det är ju knappast 50 Hz...
    tack för svaret!

    jag har mätt upp de båda olika och de ligger runt 12 Vac. dessutom verkar det som om spänningen är något högre när cykeln är kall men fortfarande alldeles för dåligt. vad det kan bero har jag ingen aning om. jag vet dock att det inte rör sig om glapp i jord eller nåt annat eftersom att spänningen är jämn.

    men om jag fattat rätt så induceras ström mellan svänghjulet och statorn så om statorn inte är problemet, borde det vara svänghjulet eller finns det någon annan komponent som kan spöka?

  5. #5
    HUR har du mätt?
    Du har tre gula trådar ut från statorn?
    De 40-100Vac jag nämnde finns enbart om du inte har trådarna anslutna någonstans utan "öppna"..

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    sverige
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    HUR har du mätt?
    Du har tre gula trådar ut från statorn?
    De 40-100Vac jag nämnde finns enbart om du inte har trådarna anslutna någonstans utan "öppna"..
    Aha, det hade jag ingen aning om. jag mätte genom att trycka in multimetern i kabelskorna när allt satt på plats. då ska jag tillbaka till garaget så fort jag får tid och mäta om. jag återkommer när jag gjort det. tusen tack så länge!!!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av dalishenke Visa inlägg
    Aha, det hade jag ingen aning om. jag mätte genom att trycka in multimetern i kabelskorna när allt satt på plats. då ska jag tillbaka till garaget så fort jag får tid och mäta om. jag återkommer när jag gjort det. tusen tack så länge!!!
    Om du mäter med kablarna anslutna nånstans, t ex till ladd reg, är dina mätvärden fullt normala..

    Ett mycket hett tips är trasig ladd regulator eller ev dåligt batteri..

    Överkurs:
    "Stator + permanent magn sv hjul" har ofta ingen som helst styrning av uteffekten.
    Undantag finns... (Tyristor eller Mosfet styrning av utspänningen)
    Effekten är helt ber av varvtalet.
    Överflödig effekt bränns bort i form av värme, därav den ofta låga uteffekten från generatorsystemet.
    På bilar styr man magnetiseringen av rotorn (och därmed uteffekten) i gen mha en inbyggd styrmodul.
    Mer avancerat men kräver överföring av ström via kolborstar. = underhållsbehov..

  8. #8
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Min XJ 400 -83 hade kolborstar på generatorn. Finns beskrivet här i någon tråd, när jag tappade laddningen helt.
    /Erik

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Min XJ 400 -83 hade kolborstar på generatorn. Finns beskrivet här i någon tråd, när jag tappade laddningen helt.
    Som sagt, det finns en och annan..
    Tror att min Apollo fr -51 har det också...(Zundapp 200cc)

  10. #10
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Svänghjul med löst centrum
    Av HQ_27 i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •