Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Tomtom rider vs Garmin zumo

  1. #1
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351

    Tomtom rider vs Garmin zumo

    Någon som testat Tomtom rider eller Garmin zumo, funderar på att skaffa någon av dessa nu till denna säsong.

    Är nyfiken på erfarenheter och omdömen på dessa olika gps.
    Dela gärna med er om ni har erfarenhet av någon eller båda.

  2. #2
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Jag gjorde en budget variant, köpte en Garmin nuvi 2495 på blocket för 600:- samt en cyckelstyre väska från Kjell & Co 150:-
    Funkar lika bra med rutter o annat, stående format mm

  3. #3
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Jag gjorde en budget variant, köpte en Garmin nuvi 2495 på blocket för 600:- samt en cyckelstyre väska från Kjell & Co 150:-
    Funkar lika bra med rutter o annat, stående format mm
    Har motsvarande lösning idag, är nyfiken om någon har testat rider eller zumo. Framförallt funktionen kurviga vägar.

  4. #4
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Vet inget om Zumo. Men har kört TomTom Rider i två säsonger.

    Känns som att alla som har GPS svär över användargränssnittet och brottas lite med sina maskiner. Jag börjar bli halvbra på min efter viss inkörning. Kompisar som har Garmin stönar över sina. Lika illa/lika bra, fast på olika sätt, skulle jag tro.

    Men, över till kurviga vägar!

    Bra funktion! Har satt den rejält på prov några gånger och fått bra - eller t o m lysande bra - resultat.

    Någon gång har jag upplevt att den krånglar till vägvalet något alldeles oerhört, men i regel gör den bra val. Jag har "sparrat" den mot kurviga fina vägar hemmavid - såna som jag vet är bra - och jämfört med vad TomTom föreslår på samma sträcka. Och TomTom sköter sig bra och väljer rutter som jag vet är kul att köra.

    Häromåret stod vi vi i Skien (Norge), c:a 5 mil från Sandefjord och färjan hem.
    - Köra E18? NO!
    - Köra 32:an + 40:an? Mja... 32:an är nog bra, men 40:an till Sandefjord? Nä.
    - Fråga TomTom: "ta mig till Sandefjord på kurviga vägar"? Ja! Vi fick en j*kla fin resa på krokiga småvägar ute på landsbygden. En riktig kalassträcka med goa böjar. Skrapade t o m stövlarna i asfalten på något ställe...

    Min Rider är lite halvgammal (hösten 2013) och har inte de senaste finesserna där man även kan ställa in om man vill köra sträckor med stora höjdskillnader.

    Men man kan i alla fall kalibrera den att välja lite kurviga vägar, ännu kurvigare vägar, jättekurviga vägar etc och låta det valet påverka om du vill att GPSen skall ta dig ut i verkliga spenaten eller bara lite småkurvigt.

    Formatet?
    Min Rider (halvgammal) är stor och en smula klumpig att få ned i fickan. Å andra sidan skyddar "kepsskärmen" lite mot sol. De nya verkar vara betydligt smidigare i formatet.

    Montaget?
    Jag vill inte ha någon temporär lösning med "överdragspåse" utan en riktigt mc-gps som klarar väder och vibrationer, och som är fast monterad och låsbar. (Man törs såklart inte lämna den över natten, men låsningen duger för tankstopp/fikastopp.)

    EDIT: TomToms gamla kartritarprogram Tyre är ganska mossigt. Det gör sitt jobb, men känns gammalt. Deras nya MyRouteApp är betydligt fräschare och mer lättjobbat! Testar MyRouteApp ordentligt nu i maj under en tur till Tjeckien och Slovakien.
    Senast redigerat av TMax500 den 2016-03-30 klockan 09:34.

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Kör med Zumo 590 och är hur nöjd som helst. Har haft både 550 och 350. Har ingen erfarenhet av Tom tom men har kompisar som är nöjda med den med. Garmin kostar någon tusenlapp mer. Kommer även en ny modell, Zumo 595 som även har Spotify för den som vill ha det .

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Intresserad att jobba med din GPS, köp Garmin
    Det ska bara fungera, köp TomTom.

  7. #7
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Tack för input, bra att funktionen med kurviga vägar fungerar. Ska bara bestämma vilken som det blir. Lutar åt TomTom.

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Tack för input, bra att funktionen med kurviga vägar fungerar. Ska bara bestämma vilken som det blir. Lutar åt TomTom.
    Tänk på att Tom toms kartprogram ej funkar ifall du har en Mac.

  9. #9
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Tänk på att Tom toms kartprogram ej funkar ifall du har en Mac.
    Tack för input har PC och android för tillfället, inga närmre planer på mac än.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    Inget slår en iPad Mini som GPS, om ni frågar mig. Den kan också användas till så mycket mer.

Liknande ämnen

  1. Garmin Zumo 390LM
    Av pentti01 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-01-18, 07:14
  2. Tomtom Rider
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-06-16, 22:09
  3. Garmin Zumo 340LM vs 350LM
    Av rolfmm i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-07, 12:59
  4. Tomtom Rider Pro Europe
    Av Guzzi-Leif i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 04:45
  5. Zoominställning på Tomtom Rider
    Av biker i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •