Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Nytt framdäck - vobblar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66

    Question Nytt framdäck - vobblar

    Hejsan!

    Här kommer en kort dum fråga från en novis. Jag har haft mcn inne på vinterförvaring och passat på att byta både fram och bakdäck till nya. Exakt samma som innan. När jag var på väg hem igår märkte att den inte betedde sig som vanligt. Förra säsongen om jag släppte styret och satt mig rakt upp fortsatte motorcykeln som ett spjut rakt fram.

    Nu när jag gör samma sak börjar styret/framhjulet vobbla häftigt.

    Nu brukar jag inte köra utan att hålla i mig men jag vill ändå fråga om någon känner till detta, om det kanske beror på nya däck eller vad det kan vara.

    Tacksam för svar!

    /Pin

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Pin Visa inlägg
    Hejsan!

    Här kommer en kort dum fråga från en novis. Jag har haft mcn inne på vinterförvaring och passat på att byta både fram och bakdäck till nya. Exakt samma som innan. När jag var på väg hem igår märkte att den inte betedde sig som vanligt. Förra säsongen om jag släppte styret och satt mig rakt upp fortsatte motorcykeln som ett spjut rakt fram.

    Nu när jag gör samma sak börjar styret/framhjulet vobbla häftigt.

    Nu brukar jag inte köra utan att hålla i mig men jag vill ändå fråga om någon känner till detta, om det kanske beror på nya däck eller vad det kan vara.

    Tacksam för svar!

    /Pin
    Kolla om däcket ligger rätt på fälgen.
    Jan

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Vem har bytt däcken?

    * Du?
    - Har du kollat att lufttrycket är rätt?
    - Vet du hur man gör; monterar rätt på fälgen, balanserar etc?
    - Är däcket runt? inga bulor? (Har varit med om att nya däck varit helt undermåliga - fått åka tillbaka med reklamation direkt...)

    * Verkstad/vinterförvaringen?
    - I så fall, åk tillbaks och klaga!


    EDIT: andra felkällor
    - Har du monterat toppbox? En sådan kan påverka aerodynamiken och få hojen att uppföra sig skumt/vobbla.
    - Glapp någonstans? (kanske inte med tanke på att den var ok innan du ställde in den...)
    Senast redigerat av TMax500 den 2016-03-24 klockan 15:55.

  4. #4
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Det enklaste är att kolla lufttrycket först. Detta var i.a.f. upphovet att min dotters hoj wobblade.
    Om en verkstad har monterat däcket bör det sitta rätt, men även dom kan ju göra fel,,
    Titta även efter ev. borttappade balans vikter.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Kolla om däcket ligger rätt på fälgen.
    Vanligt när att däcket inte är rätt lagt på fälgen. Kan vara besvärligt ibland att få däcket att ligga absolut likadant runt om på fälgen. En del gummigubbar fixar det med en balansering, tror dom.
    Om inte däcket ligger exakt på fälgen kan ett kängurudäck uppstå. Det ena resultatet blir ett hoppande framhjul i farterna mellan 50-60. Det andra är om däcket ligget fel på ena sidan att vobbling kan uppstå. Det finns på de flesta däck en rand nära där däcket ligger an mot fälgen. Det gör att det är mycket lätt att kolla om det är lika runt om. Om någon har missat med några mm. så begär omläggning även om det har balanserats. Balanseringen döljer i viss mån dålig montering.
    Jag vet ju av egen erfarenhet att det kan vara knepigt att få en del däck att ligga rätt, men det är bara att göra om och göra rätt. Ligger inte däcket rätt, så slits det inte rätt.

  6. #6
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    inte däcket rätt, så slits det inte rätt.
    Har jag också råkat ut för ; däcket blev "vågigt" på sidorna ; wobblade som faen !

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vanligt när att däcket inte är rätt lagt på fälgen. Kan vara besvärligt ibland att få däcket att ligga absolut likadant runt om på fälgen. En del gummigubbar fixar det med en balansering, tror dom.
    Om inte däcket ligger exakt på fälgen kan ett kängurudäck uppstå. Det ena resultatet blir ett hoppande framhjul i farterna mellan 50-60. Det andra är om däcket ligget fel på ena sidan att vobbling kan uppstå. Det finns på de flesta däck en rand nära där däcket ligger an mot fälgen. Det gör att det är mycket lätt att kolla om det är lika runt om. Om någon har missat med några mm. så begär omläggning även om det har balanserats. Balanseringen döljer i viss mån dålig montering.
    Jag vet ju av egen erfarenhet att det kan vara knepigt att få en del däck att ligga rätt, men det är bara att göra om och göra rätt. Ligger inte däcket rätt, så slits det inte rätt.
    Trodde detta gällde bara Transalp 600,(sett ett antal gånger det nu, dvs däcket är inte riktigt ute på fälgkanten) men där ser man....första BMW:n också

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Trodde detta gällde bara Transalp 600,(sett ett antal gånger det nu, dvs däcket är inte riktigt ute på fälgkanten) men där ser man....första BMW:n också
    Visst gäller det ju Transalp oxå, men jag har lagt om däck på andra märken oxå. Det allra viktigaste för en hemmapulare när ju att använda rikligt med monteringspasta, även innan man kränger av däcket. Jag brukar trycka ner däcket och smörja lite med en pensel innan jag börjar kränga av det. Om det är kallt är det en fördel att smörja in fälgbanan oxå innan monteringen.

    Här kommer ett tips för dig som lägger om framdäck och det är trångt att få i slangventilen. Kräng ut däcket mittemot ventilen med ett järn och lås fast det. Kan gå att sätta de mot bromsskivan. vänd på hjulet. Ta två stycken träbitar 15x45mm ca och kanske 200 mm långa. Spetsa dem på den breda kortsidan och stick in dem ca 10 cm på vardera sidan om ventilen och vrid dem , så har du en bra öppning. Tryck in den del av slangen som ventilen sitter på. Då går det ganska lätt att få den på plats. Använder du BT.s ventilmonterare, så går det ännu lättare.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Visst gäller det ju Transalp oxå, men jag har lagt om däck på andra märken oxå. Det allra viktigaste för en hemmapulare när ju att använda rikligt med monteringspasta, även innan man kränger av däcket. Jag brukar trycka ner däcket och smörja lite med en pensel innan jag börjar kränga av det. Om det är kallt är det en fördel att smörja in fälgbanan oxå innan monteringen.

    Här kommer ett tips för dig som lägger om framdäck och det är trångt att få i slangventilen. Kräng ut däcket mittemot ventilen med ett järn och lås fast det. Kan gå att sätta de mot bromsskivan. vänd på hjulet. Ta två stycken träbitar 15x45mm ca och kanske 200 mm långa. Spetsa dem på den breda kortsidan och stick in dem ca 10 cm på vardera sidan om ventilen och vrid dem , så har du en bra öppning. Tryck in den del av slangen som ventilen sitter på. Då går det ganska lätt att få den på plats. Använder du BT.s ventilmonterare, så går det ännu lättare.
    Nja, det där var en omständig väg. Jag lossar aldrig ventilen med slang från fälgen när jag kränger av och på ett däck. Lägger slangen bara åt sidan med ventilen på plats.

    Aldrig heller använda bromsskiva som stöd eller mothåll. Skivor är känsliga och kan lätt bli skeva.

  10. #10
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Intressant tråd. För jag har också vobbel. Men det har varit sedan jag köpte hojen för snart två år sedan, har bara behövt byta bakdäcket på den tiden. Mest vobbel i ca 70 km/h, jag har inga känguru-studsar eller liknande. I högre fater är hojen som ett ånglok, hur stabil som helst.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Nytt i garaget
    Av _marie_ i forum Min hoj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-07-31, 06:35
  2. Gott Nytt År!!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 00:20
  3. Jag vill prata framdäck
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 10:41
  4. Mitt nya framdäck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •