Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Nytt framdäck - vobblar

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Nja, det där var en omständig väg. Jag lossar aldrig ventilen med slang från fälgen när jag kränger av och på ett däck. Lägger slangen bara åt sidan med ventilen på plats.

    Aldrig heller använda bromsskiva som stöd eller mothåll. Skivor är känsliga och kan lätt bli skeva.
    Nu beskriver jag ju hur man lätt kan gå till väga om man är helt amatör ock kanske byter slang till exvis en tjockare. Om man vill vara extra försiktig, så kan man ju låsa järnet med ett buntband i en eker i stället, om man ej har skiva utan har trumbroms i stället. Det jag försöker beskriva i första hand är ju dessa smala framdäck 90 eller 100 x 19 eller 21".

  2. #12
    Däckdimensionen spelar ju ingen roll. Dessutom så är, desto smalare däck desto bättre att köra på mitt sätt. Inga träklossar, inga buntband eller ventilverktyg eftersom däckventilen med slang sitter på under hela däckbytet.
    Behöver man byta slang så monterar man en ny slang medan däcket är borta. Proceduren är lika då också.

    Ang vobbel eller vibrationer så:

    Vobblar/vibrer ett nytt däck så brukar det ju vara antingen fel på däcket eller att däcket inte är helt ute på fälgen. Finns oftast en rand vid ytterkant nära fälgen. Man kan följa den runt hela däcket på båda sidor o kolla om den följer precis lika runt om och på båda sidor.

    Vobblar/Vibrerar ett begat däck så brukar det märkas speciellt när.....man ligger i cirka 70-80knyck, släpper styret. Oftast brukar vibrationerna eskalera allt eftersom hastigheten minskar. Drar man med handflatan över däcket så känner man också att däcket är lite märkligt nött med ojämna nötningsklackar.
    Detta är ju inte så ovanligt när ett däck blir gammalt. En del tycker det är jobbigt, en del som har mycket av det brukar få domningar i händerna. Jag brukar byta när det blir det senare
    Senast redigerat av V Saarela den 2016-03-25 klockan 11:49.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66
    Oj, tusen tack för alla svar!

    Jag är som sagt novis på området så det är verkstaden som monterat däcket och förutom nytt bakdäck med så har inga andra modifieringar gjorts. Var ute och kollade och jag kan inte se att något är snett, men det kan lika gärna vara skit bakom styret

    Passerar verkstaden varje dag på väg till och från jobbet så jag skall nog dyka in där och vara lite besvärlig kund.

    Men oavsett så har ni lärt mig massor så tummen upp för eder alla!

    Och glad påsk!

    /Pin

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66
    Skall kolla lufttrycket först dock ��

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag har haft en likadan BMW, när jag köpte den och körde hem den så var den först och främst trögstyrd, så pass att jag fick träningsvärk i armarna. Det berodde för lågt lufttryck men den wobblade inte.

    Jag gissar på att de nog glömt sätta dit en vikt, det kan sitta en gammal kvar som nu inte är på rätt plats längre. Det kan också vara så att en vikt fallit av under färd. Men kolla lufttrycket först, kika också om det sitter nån vikt på fälgen.

    Kolla också på:
    – Skev fälg och/eller skev bromsskiva (behöver inte synas med blotta ögat på bromsskivan om den är lite skev men borde kännas när du bromsar = pumpeffekt i handbromsen).

    – Ekrarna kan vara löst spända.

    Däcket kan för övrigt vara felproducerat, sånt händer också.

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Min nya fjr wobblar oavsett däck om jag släpper styret med väskor på . Inte utan. Räcker att lägga ett finger på ett handtag så slutar det. Inga problem över 100. Skönt när man har farthållare och sträcka på sig lite ibland när motorvägen blir tråkig.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1
    Det kan också vara styrlagret som är slut, vilket hände min maskin. Efter byte till koniska styrlager försvann problemet. Bilprovningen är pigg på att kolla styrlagret genom att rycka i framgaffeln.

Liknande ämnen

  1. Nytt i garaget
    Av _marie_ i forum Min hoj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-07-31, 06:35
  2. Gott Nytt År!!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 00:20
  3. Jag vill prata framdäck
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 10:41
  4. Mitt nya framdäck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •