Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Frågor och råd för en nybörjare

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2

    Frågor och råd för en nybörjare

    Hej.

    Pga flytt och nya möjligheter/dyrare kostnader så har jag valt att sälja bilen och har nu bestämt mig för att ta mc kort efter några års önskan men inte behov, vilket uppstått nu.

    Jag har turen att ha en bror som tidigare varit aktiv MC förare främst med sporthoj och därmed har någon att köra privat med för att minska kostnader. Tanken är att lära mig grunder privat och sedan ta några lektioner.

    Det jag behöver hjälp med först och främst är vad för MC jag skall köpa för att kunna träna ordentligt men även köra upp med? Jag är 25 år och tänker därför ta obegränsat A kort.

    Min bror anser att en CB750 bör jag skaffa, men andras åsikter tar jag gärna emot.

    Jag är ute efter en bra förstahoj som är relativt smidig då jag inte är främst ute efter fart och landsvägar utan snarare möjlighet att röra mig runt och i Stockholm utan att behöva sitta still i köer.

    Budgtet:10.000-30.000:- beroende på hurvida det skall användas mest för att övningsköra, sedan sälja eller behålla.
    Min längd är cirka 188 cm och är en stor kille

    Mvh.
    Senast redigerat av Cire den 2016-03-21 klockan 17:41.

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Den typen av Mc som din bror råder dig är jättebra. Även andra fabrikat har gjort liknande hojar och dom används ju av trafikskolor. En sådan Mc räcker ju till att ha kvar om man så vill !

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stallarholmen
    Inlägg
    69
    Jag började på en gammal yamaha fz 750 från 1987. Upprätt ställning, lagom med kraft och billig att försäkra. En Honda cb är ungefär samma lika så det passar nog jättebra.

  4. #4
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Din bror verkar smart. Gör som han säger så kommer det nog lösa sig
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    CB750 är en klassiker. Och onödigt dyr, om du vill ha en pärla. Jag skulle gått på något mer enduroaktigt som första hoj, något åt Honda Transalp-hållet, hyggligt robust, tål att sumpas i backen och så får du lite svängrum för benen…

    Finns även moderna 250-maskiner, typ Kawasaki KLX250 eller Honda CRF250L som du får för under 50 loppor. Flångnya 2016-maskiner. Kostar knappt en konsumkasse i drift (inkl försäkring). Och som du kör på A2, utan att ens behöva tänka tanken på strypning…

    Sedan, möjligen är trampjonnen billigare, men snabbare än en hoj tar sig ingen fram i trafikkaosets Stockholm

  6. #6
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    helt rätt,kolla bara att 750 är reggad som tung.
    Har en till salu, nu när frugan tagit kortet och kör en Diavel 1200
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    CB750 är en klassiker. Och onödigt dyr, om du vill ha en pärla. Jag skulle gått på något mer enduroaktigt som första hoj, något åt Honda Transalp-hållet, hyggligt robust, tål att sumpas i backen och så får du lite svängrum för benen…

    Finns även moderna 250-maskiner, typ Kawasaki KLX250 eller Honda CRF250L som du får för under 50 loppor. Flångnya 2016-maskiner. Kostar knappt en konsumkasse i drift (inkl försäkring). Och som du kör på A2, utan att ens behöva tänka tanken på strypning…

    Sedan, möjligen är trampjonnen billigare, men snabbare än en hoj tar sig ingen fram i trafikkaosets Stockholm

    Han kanske inte behöver köpa en 750 Four från 71, utan en Seven fifty som är inom ramen för budget..

    Det blir inget obegränsat A på en 250..

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    CB750 är en klassiker. Och onödigt dyr, om du vill ha en pärla. Jag skulle gått på något mer enduroaktigt som första hoj, något åt Honda Transalp-hållet, hyggligt robust, tål att sumpas i backen och så får du lite svängrum för benen…

    Finns även moderna 250-maskiner, typ Kawasaki KLX250 eller Honda CRF250L som du får för under 50 loppor. Flångnya 2016-maskiner. Kostar knappt en konsumkasse i drift (inkl försäkring). Och som du kör på A2, utan att ens behöva tänka tanken på strypning…

    Sedan, möjligen är trampjonnen billigare, men snabbare än en hoj tar sig ingen fram i trafikkaosets Stockholm
    Får man köra upp på en 250? Tror knappast det.
    Själv avråder jag från alltför enduroaktiga och små hojar. Inget mindre än en Transalp om du vill ha den typen av hoj. Kolla bara att man får köra upp tungt med en sådan.
    Men jag rekommenderar också CB 750 och liknande hojar. Varför inte en CB 1000 med tanke på att du är ganska stor...?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66
    Tråkigt att säga det... Men din bror verkar ha bra koll. Jag hade tagit en cb750 framför enduro. Jag skaffade en enduro när jag tog kort men jag tyckte skolans CB var bättre.

    Kör så det ryker och lycka till!

  10. #10
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Kolla på touring hojar från 600cc och uppåt i cc...

    Har du nån handlare i närheten så du kan provsitta diverse modell och känna efter vad som känns bästa för DIG och inte nån annan.

    Det är DU som ska framföra motorcykeln och då ska det kännas rätt för DIG.
    Senast redigerat av fishbone den 2016-03-23 klockan 21:13.
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

Liknande ämnen

  1. Nybörjare ut på resa
    Av FabulousCarl i forum Touring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-04-13, 21:59
  2. Nybörjar frågor + Suzuki xn85 frågor?
    Av kryckan90 i forum Street
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 00:32
  3. Intruder 800 för en nybörjare??
    Av Nenna75 i forum Custom
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 19:30
  4. Nybörjare!
    Av Motormannen i forum MC-kort
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 15:33
  5. nybörjare
    Av jrbn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 08:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •