Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: skumt el fel hd sportster

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stallarholmen
    Inlägg
    69
    Men det är ändå skumt. För kopplar han in lampan på ett löst batteri funkar det. Tar han ur lampan ur sockeln så funkar det som det ska. Så fort han kopplar in lampan i sockeln så löser säkringen. Han använder samma sockel på batteriet och vore det kortis borde det bara smälta kablarna och inte lysa precis som det ska. Men vi får se vad han sägen när han mätt upp allt ordentligt.

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mackeman Visa inlägg
    Men det är ändå skumt. För kopplar han in lampan på ett löst batteri funkar det. Tar han ur lampan ur sockeln så funkar det som det ska. Så fort han kopplar in lampan i sockeln så löser säkringen. Han använder samma sockel på batteriet och vore det kortis borde det bara smälta kablarna och inte lysa precis som det ska. Men vi får se vad han sägen när han mätt upp allt ordentligt.
    Känns som nån plus går emot jord nånstans. Hur ser det ut under sockeln? Om han trycker dit lampan kanske en del av plusmetallen går emot nån jord under sockeln? Bara min fundering.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stallarholmen
    Inlägg
    69
    Det är testat med 3 olika lampor och 3 olika socklar. Jag har dock inte varit med själv och sett vad som händer men han skulle köpa en ny automat säkring, multimeter och lampa och sockel idag så jag återkommer i morgon om hur det gått.

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av Mackeman Visa inlägg
    Det är testat med 3 olika lampor och 3 olika socklar. Jag har dock inte varit med själv och sett vad som händer men han skulle köpa en ny automat säkring, multimeter och lampa och sockel idag så jag återkommer i morgon om hur det gått.
    Lite undervisning..
    "Automatsäkring" tillverkas av en glödlampa 20-55w på vilken man löder två trådar som i andra änden löds fast på en trasig säkring.
    Detta ersätter en vanlig säkring, men går aldrig sönder, är dessutom gratis..

    Om man t ex har tvärkortis nånstans då lyser lampan, hade man använt en säkring hade den smullit omgående.....

    Detta fungera bara om man har ohmska laster, (glödlampor) finns det elektronik (ECU etc) efter säkringen funkar det inte, den får för låg spänning..
    Naturligtvis inte heller vid mycket stora laster, typ huvudsäkring vid startrelä etc...

    Något säger mig att det betr ditt fel nog är någon typ av SBS-fel...
    Senast redigerat av LowTech den 2016-03-13 klockan 20:08.

  5. #15
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Lite undervisning..

    "Automatsäkring" tillverkas av en glödlampa 20-55w på vilken man löder två trådar som i andra änden löds fast på en trasig säkring.

    Detta ersätter en vanlig säkring, men går aldrig sönder, är dessutom gratis..



    Om man t ex har tvärkortis nånstans då lyser lampan, hade man använt en säkring hade den smullit omgående.....



    Detta fungera bara om man har ohmska laster, (glödlampor) finns det elektronik (ECU etc) efter säkringen funkar det inte, den får för låg spänning..

    Naturligtvis inte heller vid mycket stora laster, typ huvudsäkring vid startrelä etc...



    Något säger mig att det betr ditt fel nog är någon typ av SBS-fel...

    Underbart med kompetens..
    Här lyser kunskapens lampa, eller.. Ja... Dålig metafor i just detta exempel..

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Lite undervisning..
    "Automatsäkring" tillverkas av en glödlampa 20-55w på vilken man löder två trådar som i andra änden löds fast på en trasig säkring.
    Detta ersätter en vanlig säkring, men går aldrig sönder, är dessutom gratis..

    Om man t ex har tvärkortis nånstans då lyser lampan, hade man använt en säkring hade den smullit omgående.....

    Detta fungera bara om man har ohmska laster, (glödlampor) finns det elektronik (ECU etc) efter säkringen funkar det inte, den får för låg spänning..
    Naturligtvis inte heller vid mycket stora laster, typ huvudsäkring vid startrelä etc...

    Något säger mig att det betr ditt fel nog är någon typ av SBS-fel...
    = spänningsfall.
    Jan-Olov

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Ljusrelä???

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stallarholmen
    Inlägg
    69
    Nu har vi kommit fram till att det är i ljusomställaren problemet är. Han sade i går kväll att det slog gnistor om den när han försökte byta grepp på styret. Jag ska se om jag kan åka ner och hjälpa honom men 55 mil enkel resa är inte så kul bara för en sådan sak.

    Jag jobbar som elektriker men just 12v likspänning håller jag sällan på med.
    Mest 230v och upp till 24kv, riktiga saker
    Senast redigerat av Mackeman den 2016-03-14 klockan 08:19.

  9. #19
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Lär väl knappast vara nån avancerad grej typ Xenon på en HD?
    Mer troligt en vanlig H4?
    Nä endast Bmw som har Xenon på 1 modell. Några helt nya hojar har Led, även HD annars har ALLA andra sketna H4 / H7
    Senast redigerat av engström67 den 2016-03-14 klockan 08:23.

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av Mackeman Visa inlägg
    Nu har vi kommit fram till att det är i ljusomställaren problemet är. Han sade i går kväll att det slog gnistor om den när han försökte byta grepp på styret. Jag ska se om jag kan åka ner och hjälpa honom men 55 mil enkel resa är inte så kul bara för en sådan sak.

    Jag jobbar som elektriker men just 12v likspänning håller jag sällan på med.
    Mest 230v och upp till 24kv, riktiga saker
    Ingen större skillnad, på 12/24 /230/12kV
    Man dör inte av de lägre spänningarna men skador på kablage kan bli minst lika stora
    En 180Ah 12V ack (hade två i min förra husbil) kan ge ansenliga strömmar.. 4kvmm kabel bränns sönder på några sek...
    Samma regel gäller överallt - Man MÅSTE veta vad man gör och just när det gäller "el" finns ofta alltför liten kunskap "på fältet"
    Har plockat ut 23meter onödig kabel ur en kompis bil och 7 meter överflödig kabel ur min Goldwing. FK dessutom, mycket olämplig för mobil tillämpning.

    Din kompis behöver kompetent hjälp, han tycks inte riktigt veta vad han håller på med, tycks det.

Liknande ämnen

  1. Sportster tank
    Av filip i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-10-19, 12:26
  2. Skumt fel på Honda Varadero XL 1000 -00
    Av Månne i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-28, 17:34
  3. HD Sportster - Som första Hoj??
    Av Käkken i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 15:50
  4. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  5. Skumt fel, Trajjan
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 09:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •