Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 35

Ämne: Solnedgång.

  1. #1
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232

    Solnedgång.

    Söker efter tips på en fin plats att se solen gå ner i havet, har aldrig upplevt detta
    Det ska ligga strax norr eller söder om Göteborg.
    Ingen camping, vill sova under bar himmel bredvid hojen

    Någon som har tips ?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Om det inte är nödvändigt att det är salt vatten så har du hela östra kanten av Vänern, d.v.s. Skaraborg. Den sjön är tillräckligt stor för att ha fri horisont så man kan se fräset när solen går ner i vattnet.

    I Sjötorp finns ett vindskydd bredvid sjön som kan användas i händelse av hotande regn..
    Senast redigerat av Ove den 2016-03-08 klockan 08:37.
    Ove

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Om det inte är nödvändigt att det är salt vatten så har du hela östra kanten av Vänern, d.v.s. Skaraborg. Den sjön är tillräckligt stor för att ha fri horisont så man kan se fräset när solen går ner i vattnet.

    I Sjötorp finns ett vindskydd bredvid sjön som kan användas i händelse av hotande regn..
    Kan du precisera lite närmare var vindskyddet ligger ?
    Hittade annars en liten båthamn i Medhamn. Vet dock ej om den är privat och bommad,,?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Kan du precisera lite närmare var vindskyddet ligger ?
    Bredvid kanalen på södra sidan, mindre än 100 meter från sjöslussen.

    Hittade annars en liten båthamn i Medhamn. Vet dock ej om den är privat och bommad,,?
    Den ligger i ett område med sommarstugor och vägen är inte bommad, men jag har för mig att det är skyltat med privat väg. Grannsamverkan i området som fungerar sådär, jag var ner för att en kopp kaffe hos en kompis som inte var hemma för tillfället. Grannen såg mig men inte bjöd han på kaffe??

    Hör av dig när du är på väg så ska jag fixa något bra åt dig.
    Ove

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Om det inte är nödvändigt att det är salt vatten så har du hela östra kanten av Vänern, d.v.s. Skaraborg. Den sjön är tillräckligt stor för att ha fri horisont så man kan se fräset när solen går ner i vattnet.

    I Sjötorp finns ett vindskydd bredvid sjön som kan användas i händelse av hotande regn..
    Även om du skulle få molnigt, så finna det en hel del att titta på i trakterna. Fina vägar och en del vackra vyer. Ove hittar.

  6. #6
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Även om du skulle få molnigt, så finna det en hel del att titta på i trakterna. Fina vägar och en del vackra vyer. Ove hittar.
    Även jag har kollat när solen går ner i Vänern. Om man fortsätter några dagar norr ut kan man kolla när solen ångrar sig just som den når vattenlinjen å går upp igen. Häftigt.
    Jan

  7. #7
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    [QUOTE=Ove;105647]Bredvid kanalen på södra sidan, mindre än 100 meter från sjöslussen.
    QUOTE]

    Ser ut att ligga lite väl centralt för övernattning i lugn o trivsam miljö,,, ? Båthamnar runtomkring vad jag kan se? Kanske jag tittat på fel ställe? ( OBS kartbilden flyttar sig till höger!) :
    http://www.hitta.se/kartan/partner?s=a3ec4ddc

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag har tittat på kartan och kan inte se vindskyddet för det gömmer sig under träden, men det ligger lite för sig självt.

    Annars finns det en massa andra alternativ, kanske en egen ö? Men det blir svårt att få med hojen dit.
    Ove

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Snacka med turistbyråerna i Bohuslän eller i Norra Halland annars. http://www.vastsverige.com/Turistbyraer/
    http://www.halland.se/sv/visit/turistbyraer-Halland

    De borde ha koll på var man kan tänkas:
    - köra ända fram till "fri sikt mot horisonten"
    - sova under bar himmel med huvudet mot sidostödet...

    Kommer spontant att tänka på Vallda Sandö (sök via maps.google.se) där du kan köra fram till havet. Parkera på badplatsens p-plats. Avnjuta solnedgången från en bergknalle. Sen är det frågan om du kan/får sova över. Det är ju ett Naturreservat.

    Men du kanske kan fulcampa enda natt utan att någon jagar bort dig...? Det finns ju p-plats, badplats och småbåtshamn där - så det märks kanske inte om du kvartar över i gröngräset på parkeringen 50 meter från stranden?
    Senast redigerat av TMax500 den 2016-03-09 klockan 12:36.

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Tack för tipset TMax500 ! Kikade på satelitbilden ; borde funka ypperligt , det är ju ett stort område så någonstans borde jag få plats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •