Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: FMCK/Militärhojar

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: FMCK/Militärhojar

    Lite svårt att fråga svärfar nu för han gick bort i går natt. Somnade bara in hux flux så där.
    Nu blir det inget mer övande. Vi skulle fortsätta övningsköra efter jag fick körkortet i augusti -07, bland annat stod militärhojar på listan nästa vinter. Han har en militär-mc extra som han skulle göra i ordning och som jag skulle få låna för ändamålet men nu blir det inget med det liksom de andra aktiviteterna vi skulle göra i sommar (veteranhojar t ex).

    Typiskt, jag verkligen diggade honom. Han blev liksom min andra pappa då min egen dog för några år sen. Han ersatte inte alls min pappas plats men han blev bara liksom en andra pappa. :'(

  2. #12
    Medlem kilimanjaros avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Den del av fosterlandet som är absolut bäst (just nu): Södra Norrlands Kustland: TIMRÅ
    Inlägg
    61

    SV: FMCK/Militärhojar

    Katarina
    Trist och tråkigt för dig. Under den korta tid jag läst det här forumet har jag imponerats av den fina kontakt du och din svärfar verkar ha haft.
    Det är tufft att mista en "soulmate" samtidigt som det är en naturlag att det förr eller senare drabbar oss alla. Man kan skriva mycket i det här ämnet men det blir på något vis bara tomma ord som ekar ihåligt i tomrummet efter vännen, människan, kompisen, mentorn. Minns det fina och glöm det andra.

    Lycka till // Karl B.

  3. #13
    Jag har en delikat fråga

    Hur hög är egentligen 258:an över sadeln? Jag funderar på att utbilda mig till mc-ordonnans men är bara 1.60 m över havet. Är de höga? (dvs. över 85 cm över sadeln?)

  4. #14
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av yesset Visa inlägg
    Jag har en delikat fråga

    Hur hög är egentligen 258:an över sadeln? Jag funderar på att utbilda mig till mc-ordonnans men är bara 1.60 m över havet. Är de höga? (dvs. över 85 cm över sadeln?)
    Hej å välkommen.

    Har ingen erfarenhet av militärcyklar och höjden på dem men det kanske finns angivet här.

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Katarina Visa inlägg
    Nu blir det inget mer övande. Vi skulle fortsätta övningsköra efter jag fick körkortet i augusti -07, bland annat stod militärhojar på listan nästa vinter. Han har en militär-mc extra som han skulle göra i ordning och som jag skulle få låna för ändamålet men nu blir det inget med det liksom de andra aktiviteterna vi skulle göra i sommar (veteranhojar t ex).
    Update:
    Såg att inlägget var några månader gammal och mycket har hänt sen dess:
    Jag köpte hans färdiga Husqvarna 256:a och en BSA M20 från 1944, jag fortsätter ändå med det vi tänkt göra i alla fall. Så jag har gått med i MCHK Militärsektionen, ska köra 256 i Älvdalen februari -09, jag har med gubbens hjälp fått ordning på BSA:n och provkört den nu i augusti -08. Allt ordnar sig, man får inte ge upp planerna.

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Hej å välkommen.

    Har ingen erfarenhet av militärcyklar och höjden på dem men det kanske finns angivet här.
    Tyvärr, har redan spanat in allt hos FMCK Intruktionsboken anger bara vanlig höjd, d.v.s över styret. Inget står skrivet någonstans om saelhöjden tyvärr.

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Min man är 160 cm lång och han har kört min Husqvarna utan problem. Dock har han fått ha ena foten ner och sitta på sniskan. Be att få provsitta en hos FMCK.

    Välkommen hit förresten!

  8. #18
    Medlem kilimanjaros avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Den del av fosterlandet som är absolut bäst (just nu): Södra Norrlands Kustland: TIMRÅ
    Inlägg
    61

    Smile hej alla glada

    Kul att den här tråden vaknat till liv igen, gröna hojar har en speciell plats i mitt hjärta.

    Var precis ut i garaget och mätte höjden upp till dynans lägsta punkt på min militärhoj (258:a).
    Den är i standardutförande alltså inte sänkt på något vis och höjden är 88 cm framme vid tanken.
    5-6 cm högre vid bakkanten eftersom den är svagt sluttande framåt.

    Det finns lite trix för att få korta ben att räcka till som vi gjort häruppe i Sundsvall för några år sedan åt en tjej som kände sig lite osäker.
    Det lättaste är att flytta gaffelkronan neråt på gaffelbenen det blir ca 5-6 cm på "framvagnen" men det räckte inte åt Monica så nästa steg blev att ta bort 3-4 cm stoppning i dynan och till sist svetsade jag på förhöjningar på skidorna. Joomenvisst det på skidorna är ju självklart bara verksamt under vinterkörningen när skidorna är monterade men det funkade riktigt bra.
    Tror att vi har limpan kvar i förrådet så vid intresse skickar jag gärna bilder på den.

    Vi (FMCK) har förresten ett skarpt uppdrag i helgen när vi ska köra ordonans samt bevaka park farmé under natten vid Njurunda MK:s SM-tävlingar i enduro.
    Voj voj va skoj att få sova i tält igen se världsmästare in action samt kanske nosa på banorna med 258:an.

    Yesset tveka inte bara för att hojen verkar hög du kommer snart att glömma problemen och som sagt det finns trix att ta till.

    Väl mött ute i skogen // Karl B.

Liknande ämnen

  1. FMCK/MTE
    Av Susie i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 00:02
  2. FMCK?
    Av NeXTer i forum Offroad
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 10:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •