Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: 260 eller 280 däck på min M1800?

  1. #1
    Medlem Johnnyss avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Norduppland
    Inlägg
    3

    260 eller 280 däck på min M1800?

    Hej! Ny på forumet men ska försöka få allt rätt ändå Det är dags att byta bakdäck på cykeln och då tänkte jag passa på att ta ett bredare. Frågan är då om man ska lägga på ett 260 på orginalfälgen eller om man ska bredda fälgen och trycka dit ett 280? Kostnad för breddning och lackering av båda fälgarna skulle hamna på ca 8000kr. Är det någon som vart i samma situationen och isåfall vad blev svaret? Är lite orolig att inte ett 260 sitter snyggt utan "bullar".. En bild på ett 260 däck skulle sitta fint Tack

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Du skriver inte det rent ut, men visst är det så att original är 240 mm? (Fick googla...)
    Så det handlar om att bredda 20 mm eller 40 mm (för 8000 spänn extra)?

    Jag har själv 20 mm bredare bakdäck på min ena trajja. 150 mm istället för 130 mm. Detta p g a att det finns/fanns få bra däck i 130-storlek. Om jag istället valde 140-150 mm så fanns det många fler att välja på. Mer än så kräver att man breddar fälgen eller köper en ny.

    20 mm extra är på gränsen till vad min fälg förmår. För brett enligt tabellerna, men det funkar IRL. Fast profilen blir lite "för rund" jämfört med original.
    Bredare däck = trögare att lägga ned.
    "För rund" profil = enklare att lägga ned.
    ...i mitt fall går plus och minus ungefär på ett ut. Ingen större skillnad i praktiken, alltså. Funkar utmärkt.

    Två tankar:
    - Får du ens plats med 280?
    - Vad vill du åstadkomma med breddningen, andra vägegenskaper eller bara utseende? Hojen lär ju bli mer "trög" i sidled med 280-däck än med 240.

    En tanke till:
    8000 spänn för 20 mm extra? Du är tokig!
    Fast allt i livet handlar ju inte om pengar, för i så fall skulle vi inte köra hoj alls...

  3. #3
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Skulle se jävligt fett ut med 280!
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  4. #4
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
    Skulle se jävligt fett ut med 280!

    Verkligen fett!
    Och vad är 8 papp om man är duktigt nöjd?

  5. #5
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Tillåter ens bakre svingen så pass brett däck? Gör den det så ok om inte så kan däcket göra att det går trögt och det är ingen bra idé.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  6. #6
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Tänk bara på att köregenskaperna ändras om du byter däckdimension . Fick det rådet av ett proffs på området ,när jag gick i samma tankar på en tidigare hoj jag hade.

  7. #7
    Medlem Johnnyss avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Norduppland
    Inlägg
    3
    Tanken med denna förändring är helt klart utseendet Visst, 240 orginal är brett nog men det är ju alltid kul att tänja lite oavsett vad det gäller. Svingen grejar 280 däck. Vill man ta det ännu ett steg till 300 så åker man på att byta sving samt att det blir lite väl tajt med skärmen.. Det lutar mot en breddning av fälg, då vet man att 280 däcket sitter snyggt! Tanken med denna tråd var om någon av erfarenhet haft/sett ett 260 däck på orginalfälg och kan meddela mig den goda nyheten att det ser snyggt ut (formen på däcket), då skulle jag nöja mig med 260 En liten risk med ändrade köregenskaperna finns ju förstås men ändrar man fälgbredd i förhållandet till däckbredden så borde det väl bli bra Åkte sporthoj i många år innan det här så den stora ändringen har jag redan tagit

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Johnnys Visa inlägg
    Tanken med denna förändring är helt klart utseendet Visst, 240 orginal är brett nog men det är ju alltid kul att tänja lite oavsett vad det gäller. Svingen grejar 280 däck. Vill man ta det ännu ett steg till 300 så åker man på att byta sving samt att det blir lite väl tajt med skärmen.. Det lutar mot en breddning av fälg, då vet man att 280 däcket sitter snyggt! Tanken med denna tråd var om någon av erfarenhet haft/sett ett 260 däck på orginalfälg och kan meddela mig den goda nyheten att det ser snyggt ut (formen på däcket), då skulle jag nöja mig med 260 En liten risk med ändrade köregenskaperna finns ju förstås men ändrar man fälgbredd i förhållandet till däckbredden så borde det väl bli bra Åkte sporthoj i många år innan det här så den stora ändringen har jag redan tagit
    Jag har själv aldrig kört en hoj med så breda däck, så jag blir lite fundersam. Att bredda bakdäcket för att det ser bättre ut kanske är ok., men varför bara bak. Om du skall bibehålla köregenskaperna , så bör du nog byta även fram!!!!, åtminstone för att det ser i allafall i
    mina ögon väldigt konstigt ut.
    Hojen är ju konstruerad utefter en rak linje med däcken utstickande på var sida och då med en viss väghållning i kurvtagningen. Om du breddar endast i bak så får du en helt annan kurvradie. Kanske inte spelar någon roll, men i allafall en annan svängnigsegenskap.

  9. #9
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Verkligen fett!
    Och vad är 8 papp om man är duktigt nöjd?
    Exakt!
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  10. #10
    Tyvärr ingen bild men de blir fettsnyggt ;-)
    Du behöver inte oroa dig för köregenskaperna !
    Hade 200 däck på min 1400 intruder ett tag märkte ingen skillnad

Liknande ämnen

  1. m1800
    Av T-bone i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-01-31, 13:46
  2. luftburk m1800
    Av T-bone i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-01-10, 14:02
  3. Slang eller slanglösa däck?
    Av tonsve i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 21:31
  4. Suzuki M1800 eller Honda Fury?
    Av Ändy i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 20:23
  5. Däck - slang eller ej
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •