Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Gruppkörning

  1. #1
    Boogieman
    Gäst

    Gruppkörning

    Vet inte om det funkar, men första filmen visar ett säkert sätt att köra i grupp.
    http://www.shadowaero750.com/videos.aspx

  2. #2

    SV: Gruppkörning

    Vi körde mycket kolonn i lumpen, med lastbilar visserligen men det är lite samma tanke..

    Att köra i grupp är en konst, minns att vi hade en del stora problem med andra trafikanter, avstånd, hastigheter osv osv
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Gruppkörning

    Mellan lastbilarna ska det vara 2 stolpar (de vita) om man kör i kolonn militärt.
    På mc är det varannan hoj för siktens skull, så man ser så långt fram som möjligt och har handlingsberedskap.
    Om den första svänger av och resten ska fortsätta ska nästa man förflytta sig i sidled så att han tar den förstes plats. Ja det är nåt sånt där reglerna går, jag har aldrig kört ihop med flera stycken på mc men fick en kort muntlig lektion av svärfar en gång hur det ska gå till.

  4. #4
    Nilsson
    Gäst

    SV: Gruppkörning

    inte helt rätt katarina , det finns regler (rekomendationer) om detta på dels SMC sida men även på de flesta klubbsidor, man måste skillja på kortegkörning och gruppkörning , kollon körning (militärkollon ) har samma regler som kortegkörningar dessa skall vara godkända av polis annars är det en gruppkörning , skillnaden är att en korteg får ej brytas samma gäller militärt och begravningskorteger , men i en grupp körning gäller alla trafikregler som vid stopp mm sen är det inte lämpligt att byta spår under körning detta löser man vid nästa stopp då man fyller på bakifrån

  5. #5
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Gruppkörning

    jag har upplevt att problemen kommer så fort det är lie mer trafik och fler bilister som tränger sig emellan, rödljus kanske och så vidare.. då blir det lätt sprickor och dålig rytm i körningen. bättre då man kör på landsbygden

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Gruppkörning

    I kolonnkörning är det två stolpar mellan bilarna som gäller. Jag vet vad kortegekörning är och den ska man ge sjutton i att bryta. Likaså demontrationståg.

    Däremot tänker jag inte delta i nån gruppkörning för det verkar alldeles för jobbigt, jag skulle säkert vara ett irritationsmoment och få skäll för att jag kör på fel sätt i gruppen.

    Jag kör gärna snett bakom framförvarande för att få längre siktsträcka, varannan hoj i vänsterspår och varannan i högerspår alltså. Jag skulle aldrig drömma om att ligga direkt bakom framförvarande hoj, då har man ju bara hälften i siktsträcka...

  7. #7
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378

    SV: Gruppkörning

    Har varit med om det mesta genom åren vad gäller både grupp o kortegekörningar men aldrig varit med om att ngn sitter o viftar med händerna för allt möjligt.
    Fungerar alldeles utmärkt med blinkers,varningsljus och bromsljus.
    Händerna gör bäst nytta på styret!!

  8. #8
    Nilsson
    Gäst

    SV: Gruppkörning

    vad menade du med det peter , om den som kör först har nybörjare bak sig är det inte fel att visa om det ligger grus eller är olja eller annat skit på vägen , jag brukar säga att vid körning i grupp skall det vara bekvämt och du skall vara trygg i din körning följ trafikreglerna så blir körningen trevlig med

  9. #9
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378

    SV: Gruppkörning

    Om det är nån fara som grus o dyligt på vägen och man tänder varningsljusen så blir man uppmärksammad på fara.Sen om man har nybörjare med sig så tar man givetvis hänsyn till dom.Om man är många så är en bra regel att den siste bestämmer farten,alltså man bromsar bakifrån.Sen om man kommer in i stark trafik eller i stan så får man givetvis improvisera.Tycker det fungerar bra!

  10. #10
    Nilsson
    Gäst

    SV: Gruppkörning

    ja jag håller med dej men det är inte alla hojar som har varningsblinkers

Liknande ämnen

  1. Gruppkörning
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-01, 18:05
  2. Det här med gruppkörning
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •