Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 50

Ämne: TRANRESAN 2016

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    TRANRESAN 2016

    Kanske dags att börja fundera på den årliga traditionen - Tranresan - den första träffen lite lagom långt in på den nya säsongen för oss som inte kör året runt?

    Hörde på radion idag att den första flyttande tranan kommit till Hornborgasjön tillsammans med tofsvipor och även lärkor. Gäss har redan börjat flyga förbi hos mig, men jag har ännu inte sett eller hört några svanar på väg norrut. Dock en och annan Mc som vaknat till.
    Ove

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kanske dags att börja fundera på den årliga traditionen - Tranresan - den första träffen lite lagom långt in på den nya säsongen för oss som inte kör året runt?

    Hörde på radion idag att den första flyttande tranan kommit till Hornborgasjön tillsammans med tofsvipor och även lärkor. Gäss har redan börjat flyga förbi hos mig, men jag har ännu inte sett eller hört några svanar på väg norrut. Dock en och annan Mc som vaknat till.
    Det har vi tänkt oss. Hörde första tranan häromdagen. Undrar hon va på väg på dejt.
    Jan

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Det har vi tänkt oss. Hörde första tranan häromdagen. Undrar hon va på väg på dejt.
    Av tranornas förpatrull gäss och svanar såg jag några hundra på ett gärde vid Brosjön i s. Värmland nu i veckan.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Inte tranor men ändå fågel: Domherrarna har betett sig underligt hos mig i någon vecka, dom har blivit som runda fjäderbollar och bara suttit oskygga fastän man står bredvid dom och frågat hur det står till.
    På radion, Naturmorgon, kom ämnet upp och ett förslag var att dom var sjuka av salmonella. Rådet var ungefär att ta bort fågelbordet och sanera det. Det är nämligen där dom smittar varandra. Använd skyddshandskar för att inte själv bli smittad.

    Att avbryta utfordringen är inget problem för vi hjälper inte till så mycket som vi tror. Vi matar bara för att få se fåglarna vid vårat fönster.
    Ove

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Inte tranor men ändå fågel: Domherrarna har betett sig underligt hos mig i någon vecka, dom har blivit som runda fjäderbollar och bara suttit oskygga fastän man står bredvid dom och frågat hur det står till.
    På radion, Naturmorgon, kom ämnet upp och ett förslag var att dom var sjuka av salmonella. Rådet var ungefär att ta bort fågelbordet och sanera det. Det är nämligen där dom smittar varandra. Använd skyddshandskar för att inte själv bli smittad.

    Att avbryta utfordringen är inget problem för vi hjälper inte till så mycket som vi tror. Vi matar bara för att få se fåglarna vid vårat fönster.
    Det bästa är nog att inte ha något fågelbord utan en sorts automat, så de sitter på kanten och skiter utanför. Problem blir det då för gulsparvarna, som vägrar att klänga på automaten så de får sin mat direkt på marken. Så gör vi.
    Funkar bra med utfodringen. Så fort det kommer snö, så kommer pippina till matstället och så fort marken blir bar så hittar de tydligen mat någon annanstans.
    Det foderautomaterna som Granngården säljer funkar jättefint för talgbollarna. Kan stoppa i tre stycken i taget. Krossad havre har vi i en lite omgjord smågrisautomat. Rymmer nästan 10 liter, så det räcker några dagar.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag nämnde Brosjön, som ligger ca en mil no om Säffle. Där har grävmskiner jobbat förra sommaren med att försöka reglera flödet genom sumpmarken. Avsikten är att bibehålla några vattenytor och för att fånga upp en del urlakade ämnen från både folk och fä och jordbruk. Förut så blev det översvämning och sedan rann allt vattnet bort. Nu bromsar tre dammar upp genomströmningen, så våtmarken nedanför får ett jämnare flöde. Kommer troligen att kunna gynna fågellívet en hel del. Har bara sett av de större fåglarna. olika sorters gäss och svanar.
    Såg ett tranpar där förra året. Här hemma hade vi faktiskt ett par som häckade förra året. Kanadagäss har vi vid sjökanten och svanar inte långt härifrån vid några små skogssjöar.

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Tranan går ensam på åkern med 4 sädgäss, våren är på gång.
    Jan

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tranräkningen har börjat, 305 fåglar igår.

    Skatornas bostadsrättsförening har sammanträde i byn. Dom undersöker varenda byggbart träd och tjattrar om vilka som ska ha bästa trädet. Dom låter som partiledardebatt på TV - alla snackar samtidigt och ingen lyssnar...
    Ove

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tranräkningen har börjat, 305 fåglar igår.

    Skatornas bostadsrättsförening har sammanträde i byn. Dom undersöker varenda byggbart träd och tjattrar om vilka som ska ha bästa trädet. Dom låter som partiledardebatt på TV - alla snackar samtidigt och ingen lyssnar...
    Härligt Ove. Här går en ensam trana hos mig. Undrar om den blivit av med sin partner(brukar vara två)
    I går tittade en värmande vårsol på oss vårlängtande knuttar.
    Du får hålla koll på fåglar å väder å så får vi hoppas att det funkar i år.
    Jan

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Härligt Ove. Här går en ensam trana hos mig. Undrar om den blivit av med sin partner(brukar vara två)
    I går tittade en värmande vårsol på oss vårlängtande knuttar.
    Du får hålla koll på fåglar å väder å så får vi hoppas att det funkar i år.
    Det kanske är som med storkarna, hannarna kommer först och ser till att boet är på plats och sen kommer honorna, kanske godkänner försöket och sen ändrar efter eget huvud.

    Skatornas morgondebatt är över, vet inte hur den slutade. Dags att börja hålla i vedpinnarna så dom inte försvinner som bomaterial...
    Ove

Liknande ämnen

  1. Härjedalsträffen 30/6 - 3/7 2016
    Av El Lobo i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-05-21, 04:24
  2. 2016
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-05, 16:20
  3. Vänliga veckan 2016
    Av jrutgers i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-02-10, 21:34
  4. Vinn biljetter till MC-mässan 2016
    Av pewa i forum Tävlingar
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2016-02-04, 21:50
  5. Tranresan
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •