Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 38 av 38

Ämne: Vägräcken/olyckor

  1. #31
    Medlem viragoxv750s avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    MJÖLBY
    Inlägg
    14

    SV: Vägräcken/olyckor

    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    KJELL

  2. #32
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Vägräcken/olyckor

    Också vid sidan om: jag såg en äldre herre ta några lektioner på trafikskola, han hade säkert fått A-kortet på köpet men för säkerhets skull tog han några lektioner i somras i trafikskola. Det är bra gjort av honom, om bara fler kunde göra som han.

    Bara för att man fått körkortet så är man inte färdigutbildad, man fortsätter öva fast utan handledare/lärare, man lär sig nytt tag på släng. I förrgår 27/2 fyllde mitt B-kort 23 år men jag är inte färdigutbildad för att jag haft det så länge. Andra säger jag kör olika fordon väldigt bra, själv tycker jag att jag har kvar att lära.

    Värsta räcket jag sett var i Norge på Trollstigen, då hade de stenbumligar som skydd. I dag tror jag de lagt räcken längs vägen men 1988 var det stenar som skydd. Stenar!!
    Ska se om jag hittar fotona igen.

    Tillägg: Om man ramlar och dras över ett vajerräcke kan man räkna med att man sågas itu.

    Edit: jag kan inte räkna, jag tog B-kortet -85, alltså är mitt B-kort 23 år och inte 21 som jag skrev först... *snark*

  3. #33
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378

    SV: Vägräcken/olyckor

    Ar sa langt soderut man kan komma i Europa,roade mig pa vagen ner med att kolla om andra lander har vajerracken men nope.Antingen ar vi fore eller efter andra lander,tror dessvarre att andra ligger fore.

  4. #34
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378

    SV: Vägräcken/olyckor

    Citat Ursprungligen postat av Hasse i Kristianstad
    Vid sidan om ämnet och lite skryt.
    Tog mckort 1959, uppkörningen var en runda runt kvateret och inspektören stod på trotoaren och såg när jag körde iväg och när jag kom tillbaks. Blev godkänd och fick min "flänglapp". Sen blev det ingen motorcykel, mina föräldrar förbjöd mig att köpa en.
    Nu på ålderns "höstkant" har jag skaffat mc, trots att jag har mckort så är det erfarenheten som ger kompetensen.
    Min första försäkring har nu 45 års skadefri körning. Under alla dessa år har jag kört flera hundratusen mil som taxiförare och många resor ute i Europa.
    Det är inte helt och hållet min förtjänst att jag varit skadefri, ibland har andra förare som räddat mig i situationer där jag felat, liksom att jag räddat andra som gjort fel. Så samarbete i trafiken är viktigt för säkerhaten.
    När det gäller wajerräcken så håller jag minst 1,5 m avstånd till dessa, en stormvind kan lätt blåsa in mig i räcket, om jag har otur. En annan sak är att jag undviker omkörning efter varningen om att två körfält blir ett.
    Hur bra man an ar sa ar det dom som ar battre,alltsa mc-kort 59.Det ar respekt Hasse!!!!
    Sen skall vi inte glomma dom som fick bade C och Ce pa kopet dar kan man verkligen behova ngn form av utbildning om man inte kort pa lange.....tror iof sig inte man satter sig i dessa bjassar om man inte klarar av att hantera dom?
    Ar i Spanien for tillfallet har anvander man tutan jattemycket och glommer du lyset pa pa dagen o i skymmningen sa tutas det o blinkas o pekas sa man blir radd o undrar vad det ar som hander.Snacka om kulturkrockar?
    Ha det kanonbra!!/Peter.



  5. #35
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378

    SV: Vägräcken/olyckor

    Ser att det blivit fel o min text hamnat i Hasses citat men hoppas pa overseende.

    Stavar som en kraka,var tvungen o andra. :

  6. #36

    SV: Vägräcken/olyckor

    Jag såg en informationsfilm från VV eller vilka det var där de krocktestade vajerräcken.. det är ingen tvekan om att det är grymt effektivt när det gäller bilar. Frågan är ju fortfarande om dom har tänkt nått på alla motorcyklister?

    Jag känner till en kille som fick punka och åkte in i ett vajerräcke.. hans knä mådde mindre bra och såvitt jag vet haltar han fortfarande och lär väl göra så ett bra tag framöver, om inte alltid.

    Hur mycket skulle det krävas för att mcsäkra räckena? Hur gör man?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  7. #37
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Vägräcken/olyckor

    pewa, man kan väl bara sätta upp plastskenor så att man glider lä'ngs med vajerräcket och inte behöver raspa sönder hela kroppen. plast är ju billigt också :P

  8. #38
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359

    SV: Vägräcken/olyckor

    turbo...tänk om någon miljöpartist sett ditt inlägg om plast...miljöbov...
    Tror alla borde ha en offroad...så varje gång man kommer till vajerbeklädd väg studsar man
    ut i åkern o tar de säkra hållet...detta kan man även göra då man behöver köra om lgf :

Liknande ämnen

  1. MC-olyckor 2012
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 22:45
  2. MC-OLYCKOR år 2011
    Av Sepe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 138
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 09:58
  3. MC-olyckor 2010
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 23:02
  4. Aktuella mc-olyckor
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 104
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 07:25
  5. Tankeväckande statistik om olyckor
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •