Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 38

Ämne: Vägräcken/olyckor

  1. #21
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359

    SV: Vägräcken/olyckor

    Jo men så e de väl tänkt...mc föraren e alltid "the bad gay" oavsett vad som hänt.
    Tror många singelolyckor inte e singelolyckor egentligen.
    Många mc förare som omkommer på raksträckor,tidningarna skriver fartdåre o visst i många fall stämmer faktiskt det men på en raksträcka har man ganska bra kontroll på hojjen...utom om något kommer i ens väg..exempelvis en bil som kör rakt ut framför en,många av dessa förare har antagligen inte en aning om att de precis orsakat en dödsolycka för dom har noll koll på vad som skett...o mc föraren kan inte förklara för han ligger 100 meter ut på en åker..död.

  2. #22

    SV: Vägräcken/olyckor

    Det kan nog ligga lite i det du säger, för vist har vi all råkat utför dessa dårar som korsar vägen utan att se sig för för vi syns ju inte alls.

    Jan-Olov
    Jan-Olov

  3. #23
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359

    SV: Vägräcken/olyckor

    Vet inte,spelar inte så stor roll hur mkt utbilning jag har om en bilist kör ut framför
    mig när man kommer i 90-100 på en landsväg.
    Men de som "fått" sitt kort tillsammans med b kortet tycker jag borde
    ta en kurs.
    Tanken att min far el mor kan åka o köpa en r1 o ut o köra den e skrämmande.
    Vi har en vilde här i byn som e runt 55-60 precis köpt en gsxr750...jag blir rädd när jag ser han!
    Ett annat problem e väl att de blir vanligare o vanligare med scootrar o moppar
    som idag ser likadana ut som en mc.
    Folk förväxlar oss,i tron om att "de e bara en moppe,jag hinner" ökar olyckorna.
    Återigen...bilistens misstag.

  4. #24
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Vägräcken/olyckor

    jag instämmer med tomahs! alla som fått a-kortet som bonus borde få göra ett förnyelse-prov.

    sen för att återgå till ämnet så räddar väckräcken ändå många liv, jag har själv sett en olyckplats där en bild kört in i räcket, det räddade tre personers liv den gången.

  5. #25
    Nilsson
    Gäst

    SV: Vägräcken/olyckor

    med risk att bli klassad som en gnällig gubbe , så skulle jag villja säga såhär jag har inte läst eller sett något om någon olycka där vajer räcken räddat någon mc åkare , nä jag tycker att det e bättre med avåkningszoner

  6. #26
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    SV: Vägräcken/olyckor

    Citat Ursprungligen postat av tomahs900
    Vet inte,spelar inte så stor roll hur mkt utbilning jag har om en bilist kör ut framför
    mig när man kommer i 90-100 på en landsväg.
    Men de som "fått" sitt kort tillsammans med b kortet tycker jag borde
    ta en kurs.
    Tanken att min far el mor kan åka o köpa en r1 o ut o köra den e skrämmande.
    Vi har en vilde här i byn som e runt 55-60 precis köpt en gsxr750...jag blir rädd när jag ser han!
    Ett annat problem e väl att de blir vanligare o vanligare med scootrar o moppar
    som idag ser likadana ut som en mc.
    Folk förväxlar oss,i tron om att "de e bara en moppe,jag hinner" ökar olyckorna.
    Återigen...bilistens misstag.
    Du menar alltså att jag som har "fått A-kortet på köpet" inte kan köra hoj?
    Jag har kört hoj i 30 år, så jag anser mej nog lite mer erfaren än en sån som har tagit A-kort på senare tid.
    Du får nog tänka efter lite innan du kläcker ur dej såna förslag! Vi är ganska många som har lång hojerfarenhet, så det går inte att generalisera.
    Vildar finns i alla åldrar men i den yngre generationen är dom lättare att hitta.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  7. #27
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378

    SV: Vägräcken/olyckor

    Kunde inte sagt det battre sjalv,skulle kannas lite lojligt med kurs nu.....efter att kort i stort sett prickfritt sedan 68!!!
    Har sagt det innan men riktig traning far man bast i trafik!!!

  8. #28
    LillArne
    Gäst

    SV: Vägräcken/olyckor

    Ja det är lätt att dra alla över en kam
    Jag började köra MC 1971 men säger inte att jag kan köra utan övar fortfarande ;D
    Nu ska vi inte bli sura 8) alla får ha sin uppfattning ;D

  9. #29
    Nilsson
    Gäst

    SV: Vägräcken/olyckor

    det var nog inte tänkt så som ni uppfattade det , utan så här att det finns många som fick kortet på köpet men ej kört hoj , men sen går de och köper en hoj nu på ålderns höst utan att ha kört 1 mil förut , men det handlar ju om förnuft och inget annat , jag tror inte det var menat som att ni som fick kortet och kört hoj i många år är sämmre mcförare

  10. #30

    SV: Vägräcken/olyckor

    Vid sidan om ämnet och lite skryt.
    Tog mckort 1959, uppkörningen var en runda runt kvateret och inspektören stod på trotoaren och såg när jag körde iväg och när jag kom tillbaks. Blev godkänd och fick min "flänglapp". Sen blev det ingen motorcykel, mina föräldrar förbjöd mig att köpa en.
    Nu på ålderns "höstkant" har jag skaffat mc, trots att jag har mckort så är det erfarenheten som ger kompetensen.
    Min första försäkring har nu 45 års skadefri körning. Under alla dessa år har jag kört flera hundratusen mil som taxiförare och många resor ute i Europa.
    Det är inte helt och hållet min förtjänst att jag varit skadefri, ibland har andra förare som räddat mig i situationer där jag felat, liksom att jag räddat andra som gjort fel. Så samarbete i trafiken är viktigt för säkerhaten.
    När det gäller wajerräcken så håller jag minst 1,5 m avstånd till dessa, en stormvind kan lätt blåsa in mig i räcket, om jag har otur. En annan sak är att jag undviker omkörning efter varningen om att två körfält blir ett.


    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

Liknande ämnen

  1. MC-olyckor 2012
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 22:45
  2. MC-OLYCKOR år 2011
    Av Sepe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 138
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 09:58
  3. MC-olyckor 2010
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 23:02
  4. Aktuella mc-olyckor
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 104
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 07:25
  5. Tankeväckande statistik om olyckor
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •