Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 38

Ämne: Vägräcken/olyckor

  1. #1
    Nilsson
    Gäst

    Vägräcken/olyckor

    satt och funderade lite om gårdagen , jo viss är det förmånga som omkommer i mc olyckor , men det är väl konstigt att ingen reagerar på att bara denna veckan har ca 10peroner dött i trafiken , varav 3st 19 åriga killar som blev krossade av en lastbil , jo då såg jag en artikel där någon skrev , men om vi hade mitträcke , så går det ju inte att köra om och då hade detta inte händt jag tycker det är otroligt , snart vill de väl ha räcken överallt , förstår inte varför man ej tittar på vår fina motorsport där man har fina avåknings zoner , nä då tycker man det är bättre med tjocka järnballkar eller vajrar som strimlar folk , jag vet ej vad som e rätt . vad tycker ni?

  2. #2
    LillArne
    Gäst

    SV: olyckor

    Jag tycker dom kan bygga vägarna som i USA där har du avåknings zoner på dom flesta vägarna 8) fast det är kanske bara för tung trafik ???

  3. #3

    SV: olyckor

    Intressant fråga.. antar att det ligger mycket i pengarna. Vägräcken lär kosta en del men stor avåkningszoner lär vara några snäpp dyrare.

    Lånar tråden lite, vad tycker ni om vägräcken rent allmänt? Bra eller dåligt?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #4
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293

    SV: Vägräcken/olyckor

    Rent allmänt tycker jag vajer räckena gör mer nytta än skada , men jag tror det är mer folks inställning till trafik rytm/avstånd och till sin egen kapacitet som är ett problem.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  5. #5

    SV: Vägräcken/olyckor

    Visst är det säkrare med mitträcken men jag kan tycka det är obehaligt ibland, speciellt vintertid men mörker, mycket snö osv.

    Sen tror jag det oftare blir panikomkörningar.. nån som suttit och laddat bakom en lastbil och väntat på tvåfiligt sen pang, FULL GAS!

    Men sammanfattningvis håller jag med föregående talare, de gör mer nytta än skada.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  6. #6
    Nilsson
    Gäst

    SV: Vägräcken/olyckor

    jo det e möjligt att de gör nytta men förr byggde man breda vägar för att trafiken skulle flyta , men nu gör man dem smalare för att folk ska få ner hastigheten , men ska jag vara ärlig tror jag det e fel väg att gå , man måste få folk att visa hänsyn , sen att det blir olyckor kommer vi aldrig ifrån , jo om man gör som politikerna vill , få bort alla fordon , sen har jag sett att om det blir en olycka så har räddningsfordonen jäkligt svårt att komma fram när det är mitträcken

  7. #7

    SV: Vägräcken/olyckor

    Jag har alltid undrat om dessa ståltrådar håller för en lastbil, eller om ett stort fordon rent av kan klättra över, Wireräckena är väl inte så mycket mer än kanske 70 cm och markfrigången på en tradare torde väl vara där eller mer än så.
    Personligen är jag glad att personbilar inte kan komma över på min sida, spec med tanke på hur folk beter sig i trafiken.
    Jag åker långt varje vecka, har minst 25 mil till jobbet, enkel resa.
    Ibland kör jag både 200 och 300 mil på en 5 dagars period och då ser man en hel del tokigheter.
    Det är inte ovanligt att folk tar av sig en jacka medan de sitter på en motorväg i 110 km/h, det snackas i telefoner, letas efter radiokanaler eller tänds cig under körning. De flesta tycks klara av det men förr eller senare så skiter det sig och då vill inte jag vara på hoj i mötande fil.
    Jag kanske inte älskar dessa wirekonstruktioner men jag tror att de kan göra en hel del nytta, dessutom måste jag inte köra just där, det finns alltid ngt alternativ.

    8) Printer
    When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
    Jimi Hendrix

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: Vägräcken/olyckor

    Nja, det har hänt att personbilar farit över på motsatta körbanan trots wireräcke. Jag litar inte på dom, inte ens i bil. Det var bättre förr när tempot var lägre och man fick köra med sommardäck året om för då var man tvungen att ta det lugnt.

  9. #9
    LillArne
    Gäst

    SV: Vägräcken/olyckor

    Mitträcken gör nytta men inte tillräckligt dom är för veka.
    Det räcker med en personbil så ligger ju räcket längs med asfalten och då kommer den ju ändå över på motsatta sidan.
    Vad händer då om en tung Buss eller Lastbil kör på ?

  10. #10

    SV: Vägräcken/olyckor

    Ja stressen ökar med många grader när bakomvarande trycker på och vill om, även om det inte är dubbla filer så tycks en del vilja komma förbi. Detta beteende är ett otyg för det skapar bara iritation och ilska och då blir även jag en sämre förare. Mitträcket har säkert räddat många liv men utformningen är kass, med krokar för wiren elle zprofiler som hugger fatt i en omkullkörande mcförare, höjden är ju sådan att det fins risk att kana under. Nej det fins både ros och ris för dessa mittwirar.

    Jan-Olov
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. MC-olyckor 2012
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 22:45
  2. MC-OLYCKOR år 2011
    Av Sepe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 138
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 09:58
  3. MC-olyckor 2010
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 23:02
  4. Aktuella mc-olyckor
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 104
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 07:25
  5. Tankeväckande statistik om olyckor
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •