Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 72

Ämne: VÅRVIKTIGT

  1. #31
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Med ditt tankesätt blir det jäkla väntan å köer om du inte visar vart du är på väg.
    Åker du rakt fram i en rondell och blinkar höger, ok man ska tydligen göra det.Men hjälper ingen, möjligtvis dom bakom ser att du ska rakt fram. Men det jag tror dom flesta hakar upp sig på när dom ej blinkar höger ur rondell det är när man kommer tex från söder och ska till öster, alltså höger ur, då slarvas det mycket och även visa att man ska till väster. Norrut spelar ingen roll. Det är när man SVÄNGER vänster och SVÄNGER höger utan blink det uppstår köer. Om jag kommer från söder och ska till öst och du kommer från öst och ska mot väst, norr eller söder. Du får kanske stanna och gissa vart jag ska. Blinkar jag höger då slipper du ju stanna, enkelt. Är det 200 bilar som står på tur då kan man ju undvika onödiga köer. Är ju lika om du låter bli att blinka vänster. Jag kommer från söder, ska till väst, du kommer från norr och ska in i rondellen. Kan du köra in eller kommer jag åt det hållet. Jag blinkar vänster och då vet du.Jag gör ingenting, du får gissa. Jag blinkar höger ur mot norr, du får gissa igen, hur ska du se min högra blinkers.? Enkelt. Har kört yrkesmässigt i 30 år nu och nu kommer väl grodorna hoppa i mun på folk ändå, vem bryr sig. JAG har ALDRIG varit med om sura miner, tutande osv i rondeller när jag som alltid visar vart jag ska.
    Senast redigerat av engström67 den 2016-03-01 klockan 09:05.

  2. #32
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Rondeller (cirkulationsplatser) är ju ett kärt samtalsämne. Jag tycker ju faktiskt att det känns rätt löjligt att blinka höger när jag är i mitten av den här, men jag gör det. Det har gått inflation i cirkulationsplatser, är inte alltid helt berättigade om du frågar mig.



    Här är ett annat ställe där det kan förvirra om man inte blinkar i exakt rätt tid.



    Och här är det nog kul att köra lastbil för att leverera en soffa hem till kund...

    Senast redigerat av erikn den 2016-03-01 klockan 09:41. Anledning: La till en till cirkulationsplats.
    /Erik

  3. #33
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Antar att du med det menar att man ska blinka höger när man är på väg ut ur rondellen, d v s i praktiken ska rakt fram. Mja, är lite tveksam till nyttan med det. Slår man på blink för tidigt är det ju direkt missvisande. Och är man för sen hinner ingen uppfatta det ändå… Jag vet någon som sa att man aldrig kan använda blinkersen för mycket. I ovan nämnda exempel så vettefan…
    Ja menade det, om det är en bra lag lämnar jag till andra att avgöra. Tyckte bättre om det gamla sättet, svänga höger i rondell blinka höger, rakt fram ingen blinkning och vänster i rondell blinka vänster.

  4. #34
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Ja menade det, om det är en bra lag lämnar jag till andra att avgöra. Tyckte bättre om det gamla sättet, svänga höger i rondell blinka höger, rakt fram ingen blinkning och vänster i rondell blinka vänster.
    x2 och det har nog dom flesta äldre fått lära sig. Fast många av dom hävdar tvärsom. Allt för att skapa massa tugg

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Rullgrus i sig är väl inte så farligt, men det jäkla gruset eller sanden som är kvar på asfalten efter vinterns sandning eller sånt som spolats ut på vägen efter regn är farligt.
    Det här med cirkusplatser, kan ju få en att undra. I Åmål har det gjorts små minirondeller mitt i vanlig 4-korsning. De är inte upphöjda utan ligger i plan. Det innebär att många kör rakt igenom dem. En lastbil med släp har ingen som helst möjlighet att köra runt i dem utan genar.
    Hur skall då en chaffis blinka för att göra rätt om han skall svänga in på den vänstra gatan, Engström ?????

  6. #36
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Lämna företrädesskylt ska föregå rondell annars är det trafikhinder i syfte att sänka farten.
    Jan

  7. #37
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Fast jag brukar släppa fram tradare i rondeller när jag kör bil, för att jag vet att det kan ta lite tid att få upp farten igen med 50 ton i lasten..
    Är inte heller rätt, men va tusan.. Chaffisarna brukar tacka å bocka

    Gäller dock bara svenskreggade med tanke på rådande konkurrens situation..

  8. #38
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Fast jag brukar släppa fram tradare i rondeller när jag kör bil, för att jag vet att det kan ta lite tid att få upp farten igen med 50 ton i lasten..
    Är inte heller rätt, men va tusan.. Chaffisarna brukar tacka å bocka

    Gäller dock bara svenskreggade med tanke på rådande konkurrens situation..
    Jag gör det också på detta sätt ; ser jag en tradare på väg in i rondellen , saktar jag ner tidigare än vanligt och ger "företräde-tecken" -

  9. #39
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Rullgrus i sig är väl inte så farligt, men det jäkla gruset eller sanden som är kvar på asfalten efter vinterns sandning eller sånt som spolats ut på vägen efter regn är farligt.
    Det här med cirkusplatser, kan ju få en att undra. I Åmål har det gjorts små minirondeller mitt i vanlig 4-korsning. De är inte upphöjda utan ligger i plan. Det innebär att många kör rakt igenom dem. En lastbil med släp har ingen som helst möjlighet att köra runt i dem utan genar.
    Hur skall då en chaffis blinka för att göra rätt om han skall svänga in på den vänstra gatan, Engström ?????
    Ja det finns många sådana konstiga rondeller. Åker ju naturligtvis rakt över, eller blinkar hö eller vänst beroende på vart jag ska.

  10. #40
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Jag gör det också på detta sätt ; ser jag en tradare på väg in i rondellen , saktar jag ner tidigare än vanligt och ger "företräde-tecken" -
    Trevligt, många som gör det, även jag i bil. Men många som gasar för att komma före .

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •