Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Två små frågor.

  1. #1
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680

    Två små frågor.

    Först och främst, jag har inte tillgång till garage som kan värmas och jag behöver åtgärda min hoj som drar och läcker lite olja. Annat smått och gott behöver åtgärdas oxå. Ett delproblem här är att jag inte har råd med ett permanent garage tillhandahållet av mitt bostadsbolag. En förtidspension (sjukbidrag numera) är inte så ekonomiskt tilltagen så att jag skulle ha råd med ett permanent garage.

    Sedan till det andra, har problem med att använda telefon, DVS ringa upp okända om det inte är absolut akut. Så för mig blev det himmelriket att kunna skicka Email och SMS istället för att ringa upp folk.
    Detta har gjort att min bekantskapskrets som jag kan ringa till är praktiskt taget obefintlig.
    Detta och en del annat har gjort att jag aldrig har haft ett fast jobb.

    Detta med ekonomin är lite av anledningen att jag bara har min hoj.
    Skatten är aldrig över 200 sek och en gammal hoj är billig att försäkra.
    Skatten på Bilar är från 1000 sek och uppåt om den inte är skattebefriad.
    Och avsaknaden av garage gör att det är betydligt svårare för mig att ha bil, då en bil kräver mer service än en hoj. Då återigen till min skrala ekonomi, kan utan problem meka med det mesta men det är ju lite svårt utan garage.
    Så finns det en lösning på sådana problem? Man kan ju undra?
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tjänare
    Garage borde ju gå att ordna.. Du hade kunnat stå i mitt garage, men det l8r ju en lång väg emellan, vilket helt klart försvårar tillgängligheten när man meckar.
    Låter ju onekligen som att du får riva en hel del om du skall byta kolvar, ringar.. Är det foder i den förresten?

    Att vi alla har olika ekonomi beror väl också på att vi alla är olika och har olika förutsättningar..
    Bra jobbat ändå att överhuvud taget ha en hoj..
    Jag själv började med en cb 750.. Kunde egentligen haft kvar den, men gjorde så bra affär på den att jag inte kunde låta bli..
    Det viktiga är inte vad man har utan att man gör det man tycker är kul...

    Det andra vet jag inte om jag har lösningen för, men klart sy träning ger färdighet, sett ur normala fall, sedan kan det finnas andra grundlägganden som försvårar och kanske är det bara att acceptera att vi även i sociala plan är olika..
    Med andra ord, vi är olika.. Ingen bättre, ingen sämre..

    Nu var kanske inte detta svar på dina frågor, men..






    //Janne

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Känner igen mig själv i det du berättar, inte lätt alla gånger men kämpa på. Att få köra hoj emellanåt gör ju underverk för själen, eller hur ? Har du kollat runt om det finns bil eller Mc-klubbar i din närhet, dom brukar ofta ha gemensamma mek-platser? Kanske annonsera hemmavid? Jag måste också invänta vårvärmen för att trivas i verkstaden,,,, men brukar hinna med det mesta jag vill ha gjort. Anser min hoj vara ett rullande renoveringsobjekt, mer eller mindre

  4. #4
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Känner igen mig själv i det du berättar, inte lätt alla gånger men kämpa på. Att få köra hoj emellanåt gör ju underverk för själen, eller hur ? Har du kollat runt om det finns bil eller Mc-klubbar i din närhet, dom brukar ofta ha gemensamma mek-platser? Kanske annonsera hemmavid? Jag måste också invänta vårvärmen för att trivas i verkstaden,,,, men brukar hinna med det mesta jag vill ha gjort. Anser min hoj vara ett rullande renoveringsobjekt, mer eller mindre
    På sätt och vis bra idé men jag har sett lokala MC-klubbens lokaler och vet var de är och varmgarage finns inte där.

    Ska Gå på Mässan hos Carlbarks här i Kumla i slutet av månaden och fråga och sondera terrängen om garage.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Du kan väl annars annonsera i den lokala blaskan? Borde ju finnas någon som kan tänka sig att dela med sig av sitt garage?

  6. #6
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Jomenvisst, Men i första hand var det ju det jag ville undvika, annonsera alltså.

    Ville egentligen se om ni visste om alternativ till vanliga garage så som miniförråd eller liknande.

    Men som sagt ska fråga på Carlbarks mässan nu i slutet i Februari.
    Någon av er som kanske åker dit?





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  7. #7
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Kan du inte ta in hojen i lägenheten ? Det gjorde jag när jag gick i skolan och bodde i en etta.
    Tvätta den o tappa av alla vätskor så luktar den inte mycket.

  8. #8
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Kan du inte ta in hojen i lägenheten ? Det gjorde jag när jag gick i skolan och bodde i en etta.
    Tvätta den o tappa av alla vätskor så luktar den inte mycket.
    Bra idé men det är lite svårt att lyfta upp en hoj som väger 212 kg i torrvikt en våning upp, speciellt om man är ensam.
    Har tänkt på det själv men det har fallit just på det att jag bor på våning 2.
    En tanke jag annars haft är om man kan skaffa ett minigarage eller litet förråd att använda som verkstad, men vad tusan ska man söka på i Google.
    Har läst det att är byggnationen flyttbar så behövs inte byggnadslov och sådant alls.
    Till och med bara byggbeskrivningar skulle passa.






    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  9. #9
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    https://www.youtube.com/watch?v=5Z7kZg9WPGw

    nått sånt här behöver du
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
    https://www.youtube.com/watch?v=5Z7kZg9WPGw

    nått sånt här behöver du
    Fiffig lösning, men säkerligen en dyr sak.

Liknande ämnen

  1. Frågor och råd för en nybörjare
    Av Cire i forum MC-kort
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 23:42
  2. Nybörjar frågor + Suzuki xn85 frågor?
    Av kryckan90 i forum Street
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 00:32
  3. frågor om el
    Av kwimmm i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 21:50
  4. Lack frågor
    Av Brännjack i forum Mekhörnan
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 12:53
  5. z750 frågor
    Av sundsvall89 i forum Street
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •