Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Köra i Finland?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Ångermanland
    Inlägg
    2

    Köra i Finland?

    Finns det någon där ute som har tips på vägar, campingar, hotell och dylikt i Finland. Vi är ett litet gäng som funderar på att åka färjan från Umeå och utgå från Vasa.
    Alla tips mottages med glädje.

  2. #2
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    vi använde booking och det funkade jättebra.
    beror på vad du vill se, vi åkte runt i karelen - Savonlinna, Imatra, Kerimäki, Punkaharju, nästa gång ska vi till Koli också
    95 bensin har mer etanol än här, fick tanka 98 lite då och då när hojen började gå sämre

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Klaus, fanns det några kul vägar då? Har hört sägas att det mest är ganska raka vägar med 100 000 granar på varje sida. Samt en hel del sjöar, förstås.

    Stämmer det?

    (Vissa delar av Sverige är ju så - i skogsbältena menar jag då - där man kan köra mil efter mil nästan rakt fram i 90 knyck mellan granarna. Så svänger det lite, lite innan man kör vidare mil efter mil i 90 knyck mellan granarna...)

    EDIT: Mickehall, har du kollat in den här http://www.visitfinland.com/sv/?
    Senast redigerat av TMax500 den 2016-01-18 klockan 11:51.

  4. #4
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Klaus, fanns det några kul vägar då? Har hört sägas att det mest är ganska raka vägar med 100 000 granar på varje sida. Samt en hel del sjöar, förstås.

    Stämmer det?

    (Vissa delar av Sverige är ju så - i skogsbältena menar jag då - där man kan köra mil efter mil nästan rakt fram i 90 knyck mellan granarna. Så svänger det lite, lite innan man kör vidare mil efter mil i 90 knyck mellan granarna...)

    EDIT: Mickehall, har du kollat in den här http://www.visitfinland.com/sv/?
    Jag upplevde Finland ganska tråkig hojkörning. OBS om du är rik är det dyrt att köra för fort.
    Jan

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Ett sätt är ju att kika på vägarna med hjälp av google maps. Då ser man ju hur vägarna och omgivningarna ser ut . Har dock hört av andra att vägarna är ganska trista för hojåkning, men "pärlor" finns ju överallt !

  6. #6
    Kan inte hålla med om tråkiga vägar men nu åker väl inte jag europavägarnan !
    Dom större vägarna är som åka E4an så mitt tips är åka vägarna som går brevid ;-)

  7. #7
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Kanske kom vår finska medlem Mymlan hjälpa dig..






    //Janne

  8. #8
    Generellt är Finland relativt tråkigt land att resa i, dom tusen sjöarnas land. Mycket sjö ser man ju inte pg a all skog.

    Personligen föredrar jag norra Finland, öster om Helsingfors mot ryska gränsen samt inte minst....nämnda området kring Savonlinna.

    Transportsträcka hem till Boden från södra Finland tar jag helst kustvägen, minst tråkig. Finns det tid så göra jag avstickare på mindre vägar mot kusten. Missar aldrig heller att köra in till Hiekkasärkät strax söder om Kalajoki.

    Finnarna har mycket gamla stadsdelar och dom är också oftast bebodda. Brukar köra in dessa städer och kika. Marknader(käk etc etc) är heller inte ovanligt i varje stad, så dito med det.

    Öste om Waasa och söderut mot Tampere/Turku finns ett antal riktigt grymma kurviga vägar. Vet ej exakt var dom ligger men hittar man dom så.....

    Från Helsingfors finns också en sk "Stora Kustvägen" som går till ryska gränsen Vaalimaa.

    Helsingfors tycker jag är trevlig också.

    Har väl lite bilder o lite text på min hemsida. Det mesta har jag väl kört på 80-/90 talet innan digitalkamerans tillkomst men, finns väl lite grann där från Finmland från slutet av nittiotalet och framåt.

    (du hittar dom under menyn "Resor")
    http://www.saarela.se/

  9. #9
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    allting handlar om vad man är ute efter, vill man köra fina vägar får man köra mycket småvägar, vill man se platser så får man bestämma vilka vägar man kör dit, hur mycket tid ska resan ta. Vi improviserade, hade en vecka till förfogande, såg det jag ville denna gång, hade tur med vädret - vilket också är att ta hänsyn. Kolla så mycket man kan i förväg, turistinformation på plats hjälper också. Har inte direkt några vägar att rekommendera, olika smak. Resan blir vad man gör den - tycker man att det är tråkiga vägar, byt och hitta alternativ.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Ångermanland
    Inlägg
    2
    Jag tackar så mycket för alla förslag och tips.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Sommarkul i södra finland
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-08-02, 22:02
  2. Åland/Finland.
    Av pentti01 i forum Touring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 20:38
  3. Finland
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 10:35
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 04:02
  5. Köra och SMS:a
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •