Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byte av frontkåpa på Fazer-98

  1. #1
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56

    Question Byte av frontkåpa på Fazer-98

    Efter att kåpan har fått sig några törnar och spruckit på ena sidan så har jag tänkt byta fronten på min Fazer 600 -98. Verkar tyvärr vara rätt svårt att få tag på en kåpa i bra skick. Så då fick jag en idé om att jag helt sonika byter rubbet fram till kåpor och lyktor från en nyare modell. Men har ingen aning om hur stort jobb jag ger mig på. Är det någon här som har koll på om det är så enkelt att bara byta eller måste mätarna också bytas? Tänkte ge min röda fara en chans till och då vill jag gärna få lite bättre skick på den 😊
    Varför googla när man kan fråga de som vet nåt liksom

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Har du frågat din lokala Yamahaverkstad? Mekarna kan ofta svara på sådant. Om de är lite erfarna.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av _marie_ Visa inlägg
    Efter att kåpan har fått sig några törnar och spruckit på ena sidan så har jag tänkt byta fronten på min Fazer 600 -98. Verkar tyvärr vara rätt svårt att få tag på en kåpa i bra skick. Så då fick jag en idé om att jag helt sonika byter rubbet fram till kåpor och lyktor från en nyare modell. Men har ingen aning om hur stort jobb jag ger mig på. Är det någon här som har koll på om det är så enkelt att bara byta eller måste mätarna också bytas? Tänkte ge min röda fara en chans till och då vill jag gärna få lite bättre skick på den ��
    Varför googla när man kan fråga de som vet nåt liksom
    Det går ofta att reparera en sprucken kåpa. Finns olika sätt.
    Det enklaste är ju att slipa rent på baksidan, Lägga ett lager Plastic Padding och trycka ner en bit aluminiumnät däri, eller om ytan är ganska plan. en tillklippt tunn plåt. Sprickan måste slipas ur så att plastn fäster där oxå.
    Sedan finns det en annan möjlighet, att smälta ner material i sprickan, men då måste man veta hur man gör. Har läst om en som sysslar med reparationer på så sätt, men var?
    Sedan är ju frågan om vilket blir billigast, att köpa en begagnad eller laga.

    ps googla på plastreparationer, så får du många tips.
    Senast redigerat av Olle Å den 2015-12-06 klockan 09:43.

  4. #4
    Medlem _marie_s avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    56
    Visst kan jag fråga en Yamahaverkstad, och kommer då antagligen få en utläggning om att det blir svindyrt och inte värt att kosta på. Tänkte börja med att slänga ut frågan här eftersom det finns många kunniga mekar här ��

    Eftersom lyset är rätt dåligt så tänkte jag byta allt. Visst är laga ett alternativ, men inte mitt första då det är en del trix med att smälta plast och slipa och sånt ��

  5. #5
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Kåpor och strålkastare kan säkert vara dyrt - även om om du skulle hitta nyare i gott skick på skroten eller Ebay.

    Infästningarna kanske är samma mellan årsmodellerna? Eller inte alls lika?

    Det var den delen jag tänkte att Yamahaverkstaden kunde svara på. Innan du letar dig gul och blå på Ebay efter nya kåpor, menar jag, så kan det vara bra att ställa frågan om de anser att det ens går att genomföra. (Jo, allt går ju...)

Liknande ämnen

  1. BYTE AV BLINKERS, HUR?
    Av MrDrewOne i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-06-17, 21:16
  2. Byte av däck!?
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2013-08-22, 22:48
  3. Byte drivpaket
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 01:02
  4. Byte av hoj
    Av cribbe i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 11:34
  5. Byte av bromsklotsar
    Av Hasse i Kristianstad i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •