Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Forsla V-rod på släp??

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7

    Forsla V-rod på släp??

    Hej

    Det är så att jag ska köpa min första hoj och har hittat en v-rod i Göteborg och den behöver forslas hem till Stockholm på släp.

    Hur ska jag surra fast åbäket? Den väger 300kg kan tilläggas

    Med vänlig hälsning/Teppe

  2. #2

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Har du några cross- eller enduroåkare i din närhet? De är experter på sådant.
    Fråga i en crossbutik och be dem visa? Ta ett foto?

    Min endurogranne gör ungefär så här:
    - ställer hojen dikt an med framdäcket mot släpkärrans "framvägg"
    - lägger i ettans växel
    - låser ev. styrlåset
    - fäller ned sidostödet så att hojen står "trebent" på framhjul/bakhjul/sidostöd
    - fäster surrningsremmar (remmar som går att dra hårt, inte rep) från båda sidorna av styret till kärrans lastöglor
    - man kan också fästa remmarna i styrkronan - om man kommer åt - och dra fast hojen till höger/vänster
    - drar remmarna hårt så att hojen fjädrar ned en del
    - kompletterar (300 kg är mycket...) med remmar baktill
    - fäst t ex i övre stötdämparfästena eller någonstans i ramen
    - eller dra fast en rem över sadeln, från väster till höger
    - dra hårt, bra om hojen fjädrar ned lite

    Sitter som berget. Kör försiktigt och kolla surrningarna efter en stund.
    Se också till att du har något som skyddar från skav så på inte vibrationer och rörelse från remmarna ger märken på hojen.

    EDIT: Såg just Jan-Olovs svar. Rediga grejor! Har själv just det spännbandet till styre och har använt det på färjor. Sitter som berget.

    EDIT 2: Lasta försiktigt! Det kan vara svårt att få upp/ned hojen! https://www.youtube.com/watch?v=GcJxI4qqo1o
    Senast redigerat av TMax500 den 2015-11-22 klockan 23:39.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Har du några cross- eller enduroåkare i din närhet? De är experter på sådant.
    Fråga i en crossbutik och be dem visa? Ta ett foto?

    Min endurogranne gör ungefär så här:
    - ställer hojen dikt an med framdäcket mot släpkärrans "framvägg"
    - lägger i ettans växel
    - låser ev. styrlåset
    - fäller ned sidostödet så att hojen står "trebent" på framhjul/bakhjul/sidostöd
    - fäster surrningsremmar (remmar som går att dra hårt, inte rep) från båda sidorna av styret till kärrans lastöglor
    - man kan också fästa remmarna i styrkronan - om man kommer åt - och dra fast hojen till höger/vänster
    - drar remmarna hårt så att hojen fjädrar ned en del
    - kompletterar (300 kg är mycket...) med remmar baktill
    - fäst t ex i övre stötdämparfästena eller någonstans i ramen
    - eller dra fast en rem över sadeln, från väster till höger
    - dra hårt, bra om hojen fjädrar ned lite

    Sitter som berget. Kör försiktigt och kolla surrningarna efter en stund.
    Se också till att du har något som skyddar från skav så på inte vibrationer och rörelse från remmarna ger märken på hojen.

    EDIT: Såg just Jan-Olovs svar. Rediga grejor! Har själv just det spännbandet till styre och har använt det på färjor. Sitter som berget.

    EDIT 2: Lasta försiktigt! Det kan vara svårt att få upp/ned hojen! https://www.youtube.com/watch?v=GcJxI4qqo1o
    Ok låter vettigt, men måste fråga om punkten med sidostödet. Ska bågen luta på sidostödet i detta fall vänster eller ska den stå helt spikrakt med stödet i luften, som en extra garanti?

  5. #5
    Jag skäms att säga men....jag är väl förmodligen en av dom få som älskar att lasta en hoj

    Eftersom jag bl a transporterat ett antal hojar mest till södra Sverige och tillbaka, även då åt kunder. Ibland riktigt feta hojar(typ C1800 osv) och i skåpbilen ibland mer än en.....så gillar jag strategin att binda och säkra fast en hoj så den inte välter eller att dom råkar skava mot varann.

    Mitt sätt är iallafall
    - alltid hojen rakt upp stående
    - säkra fast framhjulet både framåt och åt sidan
    - dra ner bakdelen, helst framåt
    - "kör upp hojen på släpet"

    Biltemas remmar som Jan-Olov länkar till funkar alldeles utmärkt. Dock är jag lite skepetisk till dom så säkra med extra från gaffeln(under ramdelen från gaffeln sett)

    Skippa framhjulsstödet. Om inte, så se till att säkra fast den så den inte glider åt sidan i en kurva eller gupp.

    Här en lite rulle på hur jag gör på kortare turer.(dock en hoj som väger bara strax över 200kg) På längre säkrar jag upp framhjulet(gjort en enkel egen i trä) samt drar lite extraremmar fram samt en omgång i mitten åt sidorna.

    Tänk även på att en "customhoj" är oftast lägre. Knuffar man upp den på lite högt släp så kan ramen ta i vid övergången ramp/släp. Jag brukar då ha under rampen en två stycken korta 45x95 regel av trä som då höjer bakdelen på rampen lite grann.


  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Har du några cross- eller enduroåkare i din närhet? De är experter på sådant.
    Fråga i en crossbutik och be dem visa? Ta ett foto?

    Min endurogranne gör ungefär så här:
    - ställer hojen dikt an med framdäcket mot släpkärrans "framvägg"
    - lägger i ettans växel
    - låser ev. styrlåset
    - fäller ned sidostödet så att hojen står "trebent" på framhjul/bakhjul/sidostöd
    - fäster surrningsremmar (remmar som går att dra hårt, inte rep) från båda sidorna av styret till kärrans lastöglor
    - man kan också fästa remmarna i styrkronan - om man kommer åt - och dra fast hojen till höger/vänster
    - drar remmarna hårt så att hojen fjädrar ned en del
    - kompletterar (300 kg är mycket...) med remmar baktill
    - fäst t ex i övre stötdämparfästena eller någonstans i ramen
    - eller dra fast en rem över sadeln, från väster till höger
    - dra hårt, bra om hojen fjädrar ned lite

    Sitter som berget. Kör försiktigt och kolla surrningarna efter en stund.
    Se också till att du har något som skyddar från skav så på inte vibrationer och rörelse från remmarna ger märken på hojen.

    EDIT: Såg just Jan-Olovs svar. Rediga grejor! Har själv just det spännbandet till styre och har använt det på färjor. Sitter som berget.

    EDIT 2: Lasta försiktigt! Det kan vara svårt att få upp/ned hojen! https://www.youtube.com/watch?v=GcJxI4qqo1o
    Så har jag också surrat hojar när jag behövt lasta dem på kärra eller i skåpbil. De brukar sitta som berg och det känns skönt. Men, jag brukar stanna efter några mil, ca 5-10 mil och kolla lastsäkringen att de sitter fortfarande.

    Lycka till med nya hojen.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Tack för alla svar, tror jag har fått ett hum om hur jag ska göra.

    Kommer nog köpa denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...MC-2000032368/ som Jan-Olov tipsade om tillsammans med spännbanden, sen komplementera med spännband över rumpan och magen på cykeln. Tror inte den kommer kunna röra sig något nämnvärt (ta i trä)

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jag skäms att säga men....jag är väl förmodligen en av dom få som älskar att lasta en hoj

    Eftersom jag bl a transporterat ett antal hojar mest till södra Sverige och tillbaka, även då åt kunder. Ibland riktigt feta hojar(typ C1800 osv) och i skåpbilen ibland mer än en.....så gillar jag strategin att binda och säkra fast en hoj så den inte välter eller att dom råkar skava mot varann.

    Mitt sätt är iallafall
    - alltid hojen rakt upp stående
    - säkra fast framhjulet både framåt och åt sidan
    - dra ner bakdelen, helst framåt
    - "kör upp hojen på släpet"

    Biltemas remmar som Jan-Olov länkar till funkar alldeles utmärkt. Dock är jag lite skepetisk till dom så säkra med extra från gaffeln(under ramdelen från gaffeln sett)

    Skippa framhjulsstödet. Om inte, så se till att säkra fast den så den inte glider åt sidan i en kurva eller gupp.

    Här en lite rulle på hur jag gör på kortare turer.(dock en hoj som väger bara strax över 200kg) På längre säkrar jag upp framhjulet(gjort en enkel egen i trä) samt drar lite extraremmar fram samt en omgång i mitten åt sidorna.

    Tänk även på att en "customhoj" är oftast lägre. Knuffar man upp den på lite högt släp så kan ramen ta i vid övergången ramp/släp. Jag brukar då ha under rampen en två stycken korta 45x95 regel av trä som då höjer bakdelen på rampen lite grann.

    Så har jag alltid gjort som i filmen.Funkar fint med Goldwing med.Men tänk på att man ska ju inte ha dom sämsta banden.Har ett hjulstöd men före det och för att vara på den säkra sidan för att inte framhjulet ska vrida sig,släng en 2 tum 4 eller 3 bit på var sida om hjulet och skruva fast i golvet.Sedan som filmen,strumpa i styret med ett band nedåt,snett framåt och jag brukar sätta i Passagerarfotpinnsfästerna eller paket hållare snett bakåt.Dra ner den rejält i fjädringen,kommer ingenstans.
    Senast redigerat av engström67 den 2015-11-23 klockan 18:02.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Så har jag alltid gjort som i filmen.Funkar fint med Goldwing med.Men tänk på att man ska ju inte ha dom sämsta banden.Har ett hjulstöd men före det och för att vara på den säkra sidan för att inte framhjulet ska vrida sig,släng en 2 tum 4 eller 3 bit på var sida om hjulet och skruva fast i golvet.Sedan som filmen,strumpa i styret med ett band nedåt,snett framåt och jag brukar sätta i Passagerarfotpinnsfästerna eller paket hållare snett bakåt.Dra ner den rejält i fjädringen,kommer ingenstans.
    Det är en myt att fjädringen tar skada och att packboxar skadas av nerspänd fjädring under transport. Ställ inte hojen på centralstöd. Om du ändå gör det se till att de finns extra mycket mellanägg under spännband för att inte skada ytorna.

  10. #10
    Jag har en kompis som transporterade son hoj stående på sidostödet, stödet gick rakt igenom golvet varvid hojen la sig ner. inte bra, använd i å fall ett mellanlägg.
    Jan-Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •