Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Uppfinning för kedjebyte och en fråga!

  1. #1
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680

    Uppfinning för kedjebyte och en fråga!





    Ta ett plattjärn, gärna grovt om ni inte använder stål. Kapa i två längder och borra hål i dem passande för M8 bult. Den delen utan de mindre hålen ska vara gängad för M8 bulten. Den andra delen ska ha lite större hål så att M8 bulten går lätt igenom. Avståndet på de små hålen ska överensstämma med nitarna i kedjelåset och avståndet mellan M8 bultarna ska vara åtminstone så stort att en länk passar mellan bultarna.
    Kan tillägga att denna uppfinning funkar till alla kedjor men är nog mest anpassad till clipslås.



    Har en ide att göra om min hoj som ni ser på bilden, tanken är att sätta på två separata sadel delar, föredragsvis en bredare fram och en mindre kuts bak. Har tänkt montera dom på den gamla sätesskålen så jag kan behålla funktionen att kunna öppna upp över batteriet och de elektroniska komponenterna som sitter under sadeln.

    Så till frågan: Vet någon av er bra internetsidor med sadlar som kan passa mina behov?





    Senast redigerat av MEHall den 2015-11-19 klockan 16:51.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #2
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Nähä ingen länk till någon site med sadlar, det gör inte så himla mycket.
    Hoppas i alla fall ni kan få nytta av min uppfinning nästa gång ni byter kedja så ni slipper fibbla med en polygrip.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #3
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110

    Uppfinning för kedjebyte och en fråga!

    Får ja fråga bara vad du menar är skillnaden på järn o stål? Finns rent järn att köpas?
    Antar att du kallar tex Fe37 för järn? Det är dock en stålsort det också. Nu var jag petig och onödig
    Senast redigerat av Allan K den 2015-11-22 klockan 09:50.

  4. #4
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Mehall,

    Vad kul med uppfinningar! Vad exakt är det din uppfinning gör? Jag lyckas inte räkna ut det med bilden..

    När det gäller sadel, så tror jag att det kommer bli ganska svårt att hitta sadlar som är anpassade efter ditt behov.
    I detta läget är det nog enklare att få något genom att göra sadlarna själv..

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Mehall,

    Vad kul med uppfinningar! Vad exakt är det din uppfinning gör? Jag lyckas inte räkna ut det med bilden..
    Det är en enkel form av kedjebrytare. Finns i många olika versioner, bara att googla så hittar du många i olika prisklasser. Finns hos exempelvis Biltema.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Jag slipade av nitarna, det funkar det med.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Där är en länkpressare inte brytare, hittade på den då jag fått tag i en nitlås kedja. Den fungerar betydligt bättre än att hålla på med en polygrip, alltså ett enklare förfarande för att få på den lösa länken på låset.

    Skillnaden på att använda ett plattjärn eller ett dito i stål är att järnet behöver vara tjockare så det inte böjs vid pressningen.

    Vad gäller sadel så är det bara på idé-stadiet ännu och därför ville jag se så många solosadel modeller som möjligt. Det är lite synd att jag inte har en bild på sätesskålen utan skummet och överdraget (skinnet).

    Har förvisso en länk till sadlar men vet inte om de sadlarna passar att montera på min hoj. Får leta vidare då.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  8. #8
    Jo, plattan på clipslåsen har idag blivit så tajta att det är svårt att få dit den med polygrip. Det man kan göra är väl i värsta fall att ta en borr o fasa lite på kanterna.

    Gillar ju att man tillverkar sina verktyg själv. "Way to go! :-) Fast, direkt nån uppfinning är det väl inte? Jag har haft såna till salu för dryga hundralappen
    http://39833.shop.textalk.se/verktyg...npro-lankpress

  9. #9
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jo, plattan på clipslåsen har idag blivit så tajta att det är svårt att få dit den med polygrip. Det man kan göra är väl i värsta fall att ta en borr o fasa lite på kanterna.

    Gillar ju att man tillverkar sina verktyg själv. "Way to go! :-) Fast, direkt nån uppfinning är det väl inte? Jag har haft såna till salu för dryga hundralappen
    http://39833.shop.textalk.se/verktyg...npro-lankpress
    Ja för dom pengarna för en färdig.. finns inte nån anledning att göra egna...räcker väl kanske till materialet knappt...

  10. #10
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Jodå, må så vara, men om man har materialet tillgängligt är det alltid en godare känsla när man gjort det själv







    //Janne

Liknande ämnen

  1. Fråga om mopedmärken?
    Av markusf i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-05-14, 19:25
  2. Fråga om däck..
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-29, 08:45
  3. teknisk fråga
    Av glidare i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-12-11, 23:35
  4. Kedjebyte
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 17:49
  5. Fråga om däck
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •