Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Vad är TID ?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Vad är TID ?

    Läste just om några som har färdats långt med moped och liknande. har oxå läst om sk. turistresor i hög fart då det tydligen gällt att hinna till så många platser som möjligt på kortast tid.
    Vad är det som gör att man vill köra så väldigt fort mellan två punkter?
    Själv har jag blivit lite mera av att kunna glida genom ett vackert landskap än bara köra snabbt.
    Kanske det har med åldern att göra? Vet att jag var hetsigare förr. Körde ju moped väldigt mycket och ganska långt på 50-talet, men det måste ju trimmas.!
    Skulle köpa en maskin till traktorn, 15 mil bort. Ok, första tanken var att ta bil och släp. men , varför inte ta traktorn i stället. Sagt och gjort det blev en ca 30 mil lång tripp.
    Blev lite fundersam då, vad fanken tjänar man på att jäkta ? Dessa vägar har jag ju kört massor av gånger med bil och mc, men vad hade jag sett vid sidan av? Man sitter ju mycket högre och det går lite långsammare typ 30 knyck.
    Frugan och jag gjorde en bussresa genom turistfällotna Trollstigen och Geirangere för några år sedan.
    Jag blev verkligen angenämt överraskad över vad man såg från bussen jämfört från mcn från dessa omgivningar jag passerat på hojarna många gånger.
    Varför har man så brått? Vad gör man med den intjänade tiden? Kanske kan titta på TV ett par minuter extra.

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Kloka ord ; mindre jäkta, mera uppleva !!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Varför har man så brått? Vad gör man med den intjänade tiden? Kanske kan titta på TV ett par minuter extra.
    Instämmer helt! Upplevelen att förflytta sig ganska sakta är helt annorlunda än när man kör fort och bara koncentrerar sig på körningen.

    När vi var packade och klara och rullade iväg för en tredagarstripp till Dalarna la Saaben, som hustrun bestämt att vi skulle ha, av och fick bogseras hem. Jag lastade glatt över packningen i min gamla Suzuki Samuraj, en kärra som inte trivdes med att gå fortare än 80. Att komma till Dalarna tog bara något längre tid och vad vi hann se mycket utefter vägen! Eftersom de snabbare vägarna fort blev tråkiga så körde vi dessutom på lite mindre vägar vilket bara det gjorde resan mera intressant.
    Ove

  4. #4
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Nu sen jag blivit vuxen kör jag allt mer på "måfå" Bra trix, man vet inte vart man har bråttom till eller vart.
    Jan

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nu sen jag blivit vuxen kör jag allt mer på "måfå" Bra trix, man vet inte vart man har bråttom till eller vart.
    Kom och tänka på då vi körde i Norge och bestämde 82 km/tim. Tyckte det var lite jäkligt i början, men man vande sig snabbt. Märkte då att man kunde se lite mera av omgivningarna.

  6. #6
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Ska man tro det vetenskapliga så är tid den fjärde dimensionen och Einstein har bevisat att tid är relativt.







    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kom och tänka på då vi körde i Norge och bestämde 82 km/tim. Tyckte det var lite jäkligt i början, men man vande sig snabbt. Märkte då att man kunde se lite mera av omgivningarna.
    Norge har stora böter för hastighetsöverträdelser,där kom tanken 82 km. Mycket att titta på å bränsleförbrukning ca 0,4/mil. Bara att ta det lugnt å njuta. Jag har detta som norm i Norge numera. Varför ha bråttom?
    Jan

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Ska man tro det vetenskapliga så är tid den fjärde dimensionen och Einstein har bevisat att tid är relativt.







    Visst, men det finns tre olika sorts tid. forntid nutid och kommande tid. Sedan finns det olika förlopp då det gäller tid. Långsam tid eller snabb tid. Långsamt för de minsta fram till jul och mycket snabb tid tills lönen är slut.
    För en människa går tiden fortare och fortare. När man var ung hade man ju all tid i världen, men nu hinner man ju inte med vad man vill innan den är slut.
    Varför skall man då ha brått?
    En annan fråga , är tiden oändlig eller vad händer i så fall då den är slut?????? Kanske befinner vi oss i ett krökt rum och kommer tillbaka till det där allt började och så startar det hela om igen.
    Min egen teori om Big Bang
    I vilket fall som helst, så är tiden man tillbringar på hojen inte bortkastad.

  9. #9
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kom och tänka på då vi körde i Norge och bestämde 82 km/tim. Tyckte det var lite jäkligt i början, men man vande sig snabbt. Märkte då att man kunde se lite mera av omgivningarna.
    Låter som min "bekvämlighets- hastighet"

  10. #10
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Visst, men det finns tre olika sorts tid. forntid nutid och kommande tid.
    Som begrepp kan det stämma, men du kan ju inte leva i forntiden och inte heller i kommande tid.

    Vi är ju tvungna att alltid leva i nutid. Forntid är till för arkeologer och kommande tid är till för tidsplanering och sci fi.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •