Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Vad är TID ?

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Gillar inte heller gruppkörningar utan föredrar att åka med ett fåtal kompisar som förstår hur det ska gå till. Var med på den körning som Nina beskriver, på Södertörn. Var verkligen inte roligt och hon och jag plus ytterligare någon valde att köra i vårt eget tempo. Förstår inte vad man vill bevisa?
    Har varit ledare för ett stort antal körningar på grusväg. Många har då valt att åka med mig som kör i ett något långsammare tempo än fortåkargrupperna. Många tycker nog att det har varit skönt att köra så istället för att ligga på och ibland över farten man är bekväm med. Är troligen svårt att erkänna och man kör betydligt fortare än man känner att man klarar av. Det handlar inte om att vara mesig, i mina ögon är man istället smart. Alltid trevligt att komma hem utan olyckor. Vet av egen erfarenhet hur lätt man kan råka illa ut, även i lägre farter.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Nog kan jag köra fort och hårt ibland men.....när jag far på längre resor så ställer jag min Varadero på max 3500 varv vilket innebär 100-110 i mätarfart. Den hastigheten tar jag mig genom Sverige(300 mil) likväl som genom tyska autobahn.

    Blir lite tokigt om man skulle på hemvägen smiska genom tyskland och sen mata 150 mil hem genom Sverige. Skulle kännas som snigelfart :-)

    Sen vet jag inte, jag är ju morgonpigg så ibland när jag kommit en 20-30 mil på morgonen så funderar jag ibland....."undrar om tältgrannen från igår klivit upp ännu ens"

    Jag har ju också varvat långkörning med mc på 125 Innova. Det häftigaste är ändå varit att resa med strypta Hondamopeder(....som gör bara 42 knyck på GPS). Varit lite varstans på irrfärd med dom, allt mellan Nordkap och Dolomiterna i Italien.

    Ett år åkte jag till Trollstigen/Geiranger med moppen. Det var med då den 25:e gången i ordningen jag åkte i det området så jag trodde jag sett det mesta där. Upptäckte dock på moped helt plötsligt att det var massor jag missat av bara farten tidigare. Blev så impad av det jag såg under färd att jag av bara farten fortsatte ner till Stavanger och Lysebotn. Sen att det i slutändan också blev till Oslo, Stockholm, Helsingors, Vaalimaa(ryska gränsen) innan hemfärd till Boden.......

    Så...."slow down, start living!" :-)
    Senast redigerat av V Saarela den 2015-11-22 klockan 06:34.

  3. #23
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Gillar inte heller gruppkörningar utan föredrar att åka med ett fåtal kompisar som förstår hur det ska gå till.
    Samma här, tror att vissa grupper blir för stora helt enkelt, svårare att hålla ihop snyggt och prydligt och att det därför lättare uppstår en gummisnoddseffekt för dem längre bak i ledet. Och att man missar att hålla koll på kompisen bakom sig för man kör fort och behöver uppmärksamheten på det man just då gör – köra fort för att hinna hänga med dem framför en.

    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Ett år åkte jag till Trollstigen/Geiranger med moppen. Det var med då den 25:e gången i ordningen jag åkte i det området så jag trodde jag sett det mesta där. Upptäckte dock på moped helt plötsligt att det var massor jag missat av bara farten tidigare.
    Trollstigen har jag åkt! 1988 och med en bil vars andra växel hade gått sönder i växellådan. Jag hade hjärtat i halsgropen och vågade knappt titta ut, jag hann se stenbumlingar som skyddsräcke i alla fall. Nu har de nog bytt ut dem till ett riktigt räcke. Väl där uppe på utkiksplatsen, hög puls och svindelkänsla i kroppen ser jag en långtradare som ska upp. Han bodde visst där uppe och han visste precis var han hade hela ekipaget längs hela vägen. En minst sagt imponerande syn!

    Jag har inte vågat mig tillbaka, så här i efterhand missade jag ganska mycket under färden upp. Av nån anledning var instrumentpanelen och golvmattan väldigt intressant...

  4. #24
    Frugan är ju lite höjdrädd så hon grät när vi körde uppför Trollstigen. Hämnden var på tillbakavägen hem några dagar senare.....fyra timma på Ikea i Sundsvall :-(

    Några år sedan kom vi dit igen, den här gången från andra hållet. Hon knackade mig på ryggen att jag skulle stanna. Hon tog på sig skorna och gick ända ner efter bergsväggen.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Samma här, tror att vissa grupper blir för stora helt enkelt, svårare att hålla ihop snyggt och prydligt och att det därför lättare uppstår en gummisnoddseffekt för dem längre bak i ledet. Och att man missar att hålla koll på kompisen bakom sig för man kör fort och behöver uppmärksamheten på det man just då gör – köra fort för att hinna hänga med dem framför en.



    Trollstigen har jag åkt! 1988 och med en bil vars andra växel hade gått sönder i växellådan. Jag hade hjärtat i halsgropen och vågade knappt titta ut, jag hann se stenbumlingar som skyddsräcke i alla fall. Nu har de nog bytt ut dem till ett riktigt räcke. Väl där uppe på utkiksplatsen, hög puls och svindelkänsla i kroppen ser jag en långtradare som ska upp. Han bodde visst där uppe och han visste precis var han hade hela ekipaget längs hela vägen. En minst sagt imponerande syn!

    Jag har inte vågat mig tillbaka, så här i efterhand missade jag ganska mycket under färden upp. Av nån anledning var instrumentpanelen och golvmattan väldigt intressant...
    Som jag skrev förut. Har du möjlighet att åka samma väg med buss, så tror jag att du får en fin upplevelse.

  6. #26
    Husvagnar är ju förbjudet att köra på Trollstigen annars....

    Är man höjdrädd så tror jag knappast att buss är lämpligt att åka. Gör man det så, sitt inte längst fram....stt att det ser lite läskigt ut att sitta där. I serpentinerna har man lite väl mycket vyer

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    66
    För mig handlar det inte om att tjäna in någon tid när man kör "inspirerat" utan det handlar om att få ut det mesta av körningen. Att pressa sig själv och hojen, att hela tiden flytta gränsen, är det som gör hojåkning så beroendeframkallande för mig. Att köra hoj aktivt på slingriga vägar är min last här i livet, det och kaffe då.

    På hojsemester kör jag oftast i ett lugnt tempo även om det blir lite "inspirerad" körning då med. Finns ju så mycket fina slingriga vägar att köra på.

  8. #28
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kom och tänka på då vi körde i Norge och bestämde 82 km/tim. Tyckte det var lite jäkligt i början, men man vande sig snabbt. Märkte då att man kunde se lite mera av omgivningarna.
    Fortare än så kör man ju aldrig i Norge

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •