Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Dämpa "Mc-ångesten" ?

  1. #41
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Det fina med modellbygge tycker jag är att det räcker ibland med att bara sitta 1 timme , eller t.o.m en halv . Man behöver ju inte bygga klart med det samma. Det händer att jag bara tittar på pågående bygge och planerar nästa steg. Bra alternativ till Tv-soffan.
    Slänger med 2 länkar till modell-forum:
    http://skallerackers.se/forum/index.php
    http://modellbygge.ifokus.se/
    Var o en blir salig på sin fason !!

  2. #42
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Fina byggen .Hur är det med banden ; byggs de bit för bit ? Använder du också airbrush ? Vad har du för favorit fabrikat ? Mitt är Tamiya. Lägg gärna upp bilder på andra byggen. Jag bygger bilar o Mc i olika skalor men sålt ca 30 färdiga i somras, så nu gapar skåpet tomt.Har några enstaka kvar i vitrinskåpet. När jag är klar med båten blir det till att gå tillbaka till plast-satserna. Ska försöka hålla mig till att bara bygga Honda-modeller, både bil o Mc. Alla är tyvärr inte Tamiya , finns andra fabrikat som är intressanta. Helst bygger jag äldre modeller, upp till 80-tal är trevligast. Finns många modeller av Honda i den kategorin, både Mc o bilar.
    Ja du, alla stridsvagnarna du ser i min tidigare post kan köras, de 3 stora i 1/16 skala är ju radiostyrda och den något mindre bara fjärrstyrd. Det innebär i vilket fall att banden är som på riktiga vagnar, dvs de är uppbyggda av separata länkar.
    Ingen airbrush, kostar för mycket. Skulle nog vilja säga att byggandet är för mig det viktigaste, målningen är bara ett nödvändigt ont för mig.
    Bygga så att funktionen är som på de riktiga förebilderna.

    Skulle faktisk vilja bygga något i 1/1 skala, bara min ekonomi tillät det och jag hade plats för själva bygget.





    Senast redigerat av MEHall den 2016-11-11 klockan 16:54.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Skulle faktisk vilja bygga något i 1/1 skala, bara min ekonomi tillät det och jag hade plats för själva bygget.
    Det fordrar ett stabilt golv - en Tiger väger 57 ton.
    Ove

  4. #44
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Skulle faktisk vilja bygga något i 1/1 skala, bara min ekonomi tillät det och jag hade plats för själva bygget.
    Ja du; det där med ekonomin ställer ofta till det , tyvärr,, gäller även mitt Trial-bygge : blir som en sport att hitta de billigaste möjliga lösningarna på det mesta.(utan att kompromissa allt för mycket på kvalite´n)
    Hittills har jag dock haft tur , har lyckats sälja delar som blivit över från olika byggen och på detta sätt finansierat en hel del av Trial-bygget. Har även fyndat prylar på loppis som kommit till nytta.
    Var o en blir salig på sin fason !!

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Ja du; det där med ekonomin ställer ofta till det , tyvärr,, gäller även mitt Trial-bygge : blir som en sport att hitta de billigaste möjliga lösningarna på det mesta.(utan att kompromissa allt för mycket på kvalite´n)
    Hittills har jag dock haft tur , har lyckats sälja delar som blivit över från olika byggen och på detta sätt finansierat en hel del av Trial-bygget. Har även fyndat prylar på loppis som kommit till nytta.
    Ja det verkar så som att väldigt mycket som kan användas blir kastat. En sak som retar mig är att om ett fordon som får en skada och det är kanske 10 år gammalt, vill ägaren ha en ny detalj. Tror dock att försäkringsbolagen har börjat bli lite mer restriktiva i det fallet och försöker skaka fram begagnade ersättnings detaljer.
    Tycker själv att en äldre grej som kan få att funka är lika bra som en ny. Om man lagar en sprucken plastgrej, så borde den värderas lika som en hel begagnad. Men om du skall sälja en hoj som är lagad, så slår omedelbart köparen ner på det, fastän det är utan betydelse.
    Som sagt det finns massor av begagnade grejer uti våra garage som kan användas av andra.
    Har ju själv en massa grejer liggandes till ingen nytta. Skall försöka samla ihop och sälja dem.

  6. #46
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det fordrar ett stabilt golv - en Tiger väger 57 ton.

    Hmm trodde jag sade något, inte stridsvagn. Det finns ju så mycket annat i helskala typ Lotus seven, numera Caterham seven. Dessutom finns det mycket roliga trehjulingar typ Morgan three wheeler och en tillverkare av chassi är Pembleton.
    Men för att bygga ihop en sådan behövs ett bra garage och det har jag inte tillgång till här där jag bor just nu.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  7. #47
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Nu är skutan färdig. Ska bli skoj att återgå till plastbyggsatser ; bara följa byggbeskrivning o köra på !




    Var o en blir salig på sin fason !!

  8. #48
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 11:46
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •