Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 48

Ämne: SIDOVAGNSHOJ

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    SIDOVAGNSHOJ

    Har funderingar runt sidovagnshojar och söker därför kontakt med er som kör eller har kört dessa ekipage.

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Har endast kört lite men detta lärde jag mig; teleskopgaffel funkar inge vidare. Blir tungstyrd.

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Teknikhörnan 1 – Sidvagnsmotorcykelns konstruktion
    Begreppet sidvagnsmotorcykel kan förekomma i två grundkoncept:

    En ”vanlig” motorcykel med tillkopplad sidvagn. Motorcykeln är inte modifierad utan kan, då sidvagnen kopplas ifrån, köras solo.
    Permanent sidvagnsekipage. Motorcykeln är modifierad till sin tjänst just som sidvagnsmotorcykel. Sidvagnen är inte enkelt bortkopplingsbar och motorcykeln går inte, på grund av modifieringarna, att köra som solo- motorcykel. Modifieringarna består av minskat försprång på framgaffeln för att minska självstyrningskrafterna, bottenlänkfjädring fram för att förbättra framhjulets spårning vid sidokrafter, hårdare fjädring och stötdämpare för att minska krängning, hjul med mindre diameter och bredare slitbana på däcken för att ta upp ökade sidobelastningar och förbättra livslängden på däcken. Eventuellt något bredare styre därför att man verkligen styr ett sidvagns- ekipage. Om sidvagnen är försedd med broms skall denna kopplas så att den verkar tillsammans med bakhjulsbromsen.
    I båda fallen gäller att motorcykel och sidvagn är fast förenade, helst med fyra fästpunkter, två undre och två övre.

    Det finns också lösningar där man monterar motorcykelns drivpaket, sadel, tank och annat nödvändigt för dess funktion på en ny ramkonstruktion med hjulupphängning för tre hjul där sidvagnsramen är integrerad. En sådan är engelska Trisis. Fördelen med denna konstruktion är att man får en homogen ram för hela ekipaget där hjulupphängningen är utformad för sidvagnsbruk.

    Holländska EML, tyska Greiff med flera använder sig av hjälpramar som bultas på motorcykelns ram för att förstärka denna och underlätta sidvagnens montering. Det finns också sidvagnstillverkare som erbjuder styrning på sidvagnshjulet vilket underlättar kurvtagning och väghållning avsevärt.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Då kommer ju frågan. Om hojen inte är modifierad till ett ekipage, utan att sidovagnen är lätt avtagbar så behövs troligen ingen reg.besiktning??

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Har endast kört lite men detta lärde jag mig; teleskopgaffel funkar inge vidare. Blir tungstyrd.
    Vet att Goldwing har speciella framgafflar for sidovagn. Ej av teleskoptyp.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    GeCe och jag gjorde ett studiebesök på Charlottendals MC i Närke som var mycket givande. Kanske en idé att göra ett besök där?
    Ove

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    GeCe och jag gjorde ett studiebesök på Charlottendals MC i Närke som var mycket givande. Kanske en idé att göra ett besök där?
    Det vore nog kul att se vad de har.

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vet att Goldwing har speciella framgafflar for sidovagn. Ej av teleskoptyp.
    Bmw med

  9. #9
    Sidovagnsgafflarna finns väl eller går att montera på dom flesta ekipagen, så dom är ju inte ringmärkta för vissa märken.
    Sen beror det ju på hur stor maskin och hur mycket last man har i den. Jag körde med min Guzzi(1000cc) 2 ungar i vagnen, packning och släp......och visst, hade nog behövts en sidovagnsgaffel kändes det som, speciellt på finska sidan där vägarna lutade lite mer.

    Minns också att holländarna var haj på sidovagnsekipage.

  10. #10
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Då kommer ju frågan. Om hojen inte är modifierad till ett ekipage, utan att sidovagnen är lätt avtagbar så behövs troligen ingen reg.besiktning??
    finns en kille som säljer och monterar engelska sidovagnar i stort sett till alla mc märken, fanns i Lidköping tror jag.
    Du kan gott köra utan registreringsbesiktning, då måste man koppla loss vagnen vartannat år i samband med den vanliga besiktningen, flera av mina kompisar som jag hjälper gör så, skulle man bli stoppad av polisen så säger man bara att man provkör nyligen monterad vagn.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •